کد خبر: ۶۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

کار کنیم برای تفریح یا تفریح کنیم برای کار؟

ما تفریح می‌کنیم که روحمان شاد شود و بتوانیم کار و وظایفمان را با جدیت بیشتری در طول هفته دنبال کنیم.

به گزارش شیرازه به نقل از سبک زندگی اسلامی؛ روزبه‌روز که جلوتر می‌رویم، مقتضیات زندگی ماشینی به ما تحمیل می‌کند که در لاک درونی خودمان بیش‌تر فرو برویم. همین موضوع باعث می‌شود تفریحاتمان هم به تفریحات فردی گرایش پیدا کند مثل:

۱.تفریحات رایانه‌ای:
با گسترش رایانه و به خصوص اینترنت هم بیش‌تر ترجیح می‌دهیم پای نمایشگر چند اینچی سیستممان بنشینیم و به صورت مجازی تفریح کنیم!
بازی‌های رایانه‌ای: تا دلتان بخواهد بازی‌های رایانه‌ای در بازار موجود است. بازی‌هایی با موضوعات جنگی گرفته تا خانوادگی و سبک زندگی. بازی‌هایی که به دلیل وارداتی بودن، غالباً با فرهنگ ما سازگار نیستند. یا خیلی خشن هستند، یا خیلی مستهجن. اما به‌هرحال برخی بازی‌های پرطرفدار دیگر مانند ماشین یا فوتبال و دیگر ورزش‌ها هستند که اولاً خیلی با فرهنگ ما متناقض نیستند، ثانیاً مخصوصا در قشر جوان طرفدارهای زیادی دارند. بعضی از این بازی‌ها هم دخترانه هستند و برخی دیگر پسرانه. البته در این میان بازی‌های فرا جنسیتی هم وجود دارند.

3045_note.jpg
وب گردی: سر زدن از این وبلاگ به آن وبلاگ و از این سایت به آن سایت، از جمله تفریحاتی است که معتادان اینترنت به آن عادت کرده‌اند. حضور در شبکه های اجتماعی و چت کردن هم این روزها دیگر جای خود را به عنوان تفریح بین جوانان باز کرده است. انگار جوانان امروز زندگی مجازی را به نوعی به زندگی حقیقی ترجیح می‌دهند!

تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی: اگر این تفریحات را هم در دسته تفریحات رایانه‌ای بگنجانیم، جفای بزرگی در حق رایانه نکرده‌ایم. بعضی‌ها خوره دیدن فیلم هستند و خروجی فیلم‌های کل جهان هستی را رصد می‌کنند و همه آن‌ها را می‌بینند. گوش دادن به انواع موسیقی‌های موجود با گوشی (Hands free) یا بدون آن (با صدای زیاد و صرفاً به جهت ایجاد مزاحمت برای دیگران به خصوص همسایه)، از دیگر تفریحات مردم زمان ماست.

۲.تفریحات فکری:
هستند افرادی که برای تفریحات‌شان هم اهمیت قائل هستند و دوست دارند سلول‌های خاکستری مغزشان هم به همراه بقیه اجزای بدنشان کمی تفریح کند. برای همین تفریحات فکری را انتخاب می‌کنند.
حل جدول: به گمانم این حل جدول از آن تفریحاتی است که هیچ وقت از مُد نمی‌افتد. حالا در این میان بعضی دوست دارند جدول کلمات متقاطع حل کنند. عده دیگری به حل جدول «سودوکو» علاقه دارند و بعضی دیگر هم به حل بازی‌های هوش می‌پردازند.

3046_note.jpgمطالعه کتاب: از آن تفریحات خوب و سالم است. هم خیر و نشاط دنیا را دارد و هم ثواب آخرت را. البته اگر کتاب درست و درمانی بخوانید و از خواندن خزعبلات پرهیز کنید!

***
ب)تفریحات گروهی
خدا رحمت کند کسی را که اگر امکانش را دارد، برای تفریح چهاردیواری خانه‌اش را بی‌خیال شود و شریکی برای تفریحاتش انتخاب کند. آن هم در این دوره و زمانه که دو دوست صمیمی هم دیگر حوصله ندارند با یکدیگر دقایقی را سر کنند.

۱.تفریحات رایانه‌ای:
با این که رایانه فردگرایی را رواج داده است، اما بازی‌های گروهی یا تحت شبکه، باعث می‌شوند که جماعتی دور هم جمع بشوند و دقایقی را دور هم تفریح کنند.
- بازی‌های رایانه ای: سری به گیم نت‌ها بزنید، نمونه‌های خوبی از مدل‌های بازی‌های رایانه‌ای گروهی پیدا می‌کنید. جوان‌ها و نوجوان‌ها مخاطبان اصلی این گروه بازی‌ها هستند و حاضرند از پول تو جیبی خودشان بزنند تا با رفقایشان رقابت کنند.
- بازی‌های تحت وب: این روزها بازی‌های آنلاین هم بازار داغی دارند. مخصوصا با رونق نسبی شبکه اجتماعی فیس‌بوک، بازی‌های تحت این شبکه، تا حدودی توانسته‌اند در برخی از اقشار جوانان ایرانی جای خود را باز کنند. از سوی دیگر بازی‌های آنلاین به دلیل آن که شما با یک کاربر دیگر در فضای اینترنت به رقابت می‌پردازید، به نوعی یک تفریح گروهی به حساب می‌آید؛ به خصوص که گاهی دوستان با هم علیه دشمن مشترکی متحد می‌شوند.

۲.تفریحات فکری: می‌شود دور هم بود و برای ذهن هم تفریحاتی فراهم کرد. نمونه‌های آن برای ما کم نیستند.
- بازی‌های کاغذی: منچ، مار و پله، شطرنج، اسم و فامیل و از این دست بازی‌های کاغذی، رایج‌ترین بازی‌های بی تحرک بین ایرانیان هستند. البته جوان ترها هم بازی‌هایی مانند مافیا (دزد و پلیس) و برخی بازی‌های جدیدتر را هم تجربه کرده‌اند. برخی دیگر از بازی‌ها هم مانند بازی‌های آماده چاپ شده در بین کودکان طرفدار دارد. بازی‌هایی که معمولاً سناریوی خاصی دارند و تمام وسایل آن به صورت آماده توسط تهیه کننده بازی در جعبه شکیلی جمع آوری شده است.
- بازی‌های غیر کاغذی: بعضی از بازی‌ها هم خاص ایرانی‌ها هستند. بازی‌هایی مثل «یه مرغ دارم» یا «مشاعره» که بیشتر با ذهن سروکار دارد. از طرف دیگر برخی دیگر از بازی‌های مهره‌دار مانند «فکر بکر» هم در برهه‌ای توانست بین جوانان رواج پیدا کند. اما شاید قشر جدید جوان با نسخه‌های رایانه‌ای این بازی‌ها بیشتر آشنا باشد.

۳.تفریحات تحرک دار (فیزیکی):
بالا و پایین بپّری بهتر از همه چیز است. هم سلامت جسمت تضمین می‌شود و هم سلامت روح.
- بازی‌های توپ دار: وسطی، رایج‌ترین بازی است که مناسب جمع زیاد است. والیبال، فوتبال و بعضی وقت ها بسکتبال هم بین خانواده‌های ما رواج دارد. البته کوچک‌ترها برخی بازی‌های کوچک‌تر مانند «گل کوچک» یا «آقای گل» را به فوتبال‌های جدی ترجیح می‌دهند.
- بازی‌های غیر توپ دار: گانیه، الک‌دولک و بازی‌هایی از این دست از جمله بازی‌هایی است که زیاد اسم آن‌ها را شنیده‌ایم. بچه‌ها هم قایم باشک و بالابلندی و امثال آن را تجربه می‌کنند. بازی‌هایی که کم کم انگار دارند به ورطه فراموشی سپرده می‌شوند.

3048_note.jpgفرق ما با آن‌ها...
ما تفریح می‌کنیم که روحمان شاد شود و بتوانیم کار و وظایفمان را با جدیت بیشتری در طول هفته دنبال کنیم. اما آن طرف آبی‌ها (منظورم غربی‌هاست)، کار می‌کنند تا بتوانند آخر هفته را تفریح کنند. این جمله، تمام تفاوت ما با آن‌هاست. برای همین هم ما هیچ وقت تفریحاتی که روح مان را آزرده کند دوست نداریم. تفریح برای ما، بخشی از زندگی‌مان است.
نظرات بینندگان