کد خبر: ۶۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳

کم مصرف‌ترین خودروی‌های ایرانی کدامند؟

برای یک خودرو 1800 سی سی، میزان اختلاف مصرف سوخت در رتبه انرژی A و G برابر با 2.2 لیتر در 100 کیلومتر و میزان اختلاف مصرف سوخت رتبه های D و G حدود 1.3 لیتر در صد کیلومتر است.
به گزارش شیرازه، دو خودروساز بزرگ ایران که از آنان به عنوان غول های خودروسازی کشور یاد می شود، در تولید خودروهایی با گرید انرژی بالا موفق نبوده اند و حتی رتبه انرژی بسیاری از تولیدات آنها از G فراتر نرفته است.

در جریان بررسی رتبه انرژی خودروهای تولیدی کشور که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مشخص شد رتبه انرژی هیچ یک از خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا گرید انرژی A و B و C ندارند و رتبه انرژی خودروهایی مانند، سمند (TU5)، سمند سورن (XU7)، پژو پارس (XU7) و پژو 405 (XU7) از محصولات ایران خودرو و خودروی جدید S300 تولیدی سایپا در مدلهای (4A91S) و (4A92S) از G فراتر نرفته است و این خودروها امکان مصرف سوختی کمتر از 7.4 لیتر (در 100 کیلومتر) را در چرخه ترکیبی ندارند.

ناصر اسماعیل زاده، مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به تدوین استانداردهایی برای تولید خودروهای با مصرف سوخت استاندارد، گفت: وظیفه خودروسازان، تولید خودروهایی با تکنولوژی بالاتر و مصرف سوخت پایین تر است که این الزام باید با ماهیت استاندارد و معیارهای آن همخوانی داشته باشد، به طوری که بتوان با گذر زمان و در تطابق با استاندارد به این هدف دست یافت.

متاسفانه با وجود این که استانداردهای مصرف سوخت، روند رو به رشد خود را در طول زمان طی کرده است، اما خودروسازان همچنان خودروهایی با تکنولوژی و مصرف سوخت ثابت تولید می کنند و از این نظر با شرایط استاندارد فاصله دارند. اختلاف میان مصرف واقعی سوخت محصولات تولیدی با استانداردهای موجود و درجا زدن مکرر خودروسازان در ارتقای رتبه مصرف انرژی طی سالیان گذشته، سبب شده است آنها همواره لغت سختگیرانه را به استاندارد اطلاق کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه، برای یک خودرو 1800 سی سی، میزان اختلاف مصرف سوخت در رتبه انرژی A و G برابر با 2.2 لیتر در 100 کیلومتر و میزان اختلاف مصرف سوخت رتبه های D و G حدود 1.3 لیتر در صد کیلومتر است.

با فرض پیمایش 20 هزار کیلومتر و عمر 20 سال خودرو، خودرویی که رتبه انرژی A دارد در طول عمر خود نسبت به خودرویی با رتبه انرژی G، هشت هزار و 800 لیتر (معادل 200 میلیون ریال) کمتر سوخت مصرف می کند و یا با همین شرایط، خودرویی که رتبه انرژی D دارد در طول عمرش نسبت به یک خودرو با رتبه مصرف انرژی G، پنج هزار و 130 لیتر (معادل 115 میلیون ریال) سوخت کمتر مصرف می کند.

توجه داشته باشید این رقم با احتساب یارانه پرداختی به سوخت مصرفی خودروها در طول عمر خودرو، بسیار بیش از این خواهد بود و اگر تیراژ تولید خودروها نیز در این رقم ضرب شود، مشخص خواهد شد دولت تا چه میزان به سوخت مصرفی در این خودروهای پرمصرف، یارانه اختصاص می دهد.

وی درباره متوسط مصرف سوخت خودروهای سبک کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها گفت: در سال 92، متوسط مصرف سوخت خودروهای سبک کشور 8.52 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است در حالی که این عدد برای اتحادیه اروپا در سال 2013 (تقریبا مطابق با 1392) 5.54 و در آمریکا 6.76 لیتر در 100 کیلومتر بوده است.

منبع: شانا
نظرات بینندگان