کد خبر: ۶۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
آیا روزنامه آرمان توانست بر اشتباه رسانه‌ای خود سرپوش بگذارد؟

از پاشیدن گرد طلا بر «ائتلاف سه‌گانه» تا خاک ریختن بر سر آن!

چرا یک کارگزارانی به جای تاکید بر محوریت هاشمی رفسنجانی صحبت از محوریت خاتمی را پیش کشیده و بر آن اصرار می‌ورزد؟
«آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری از سه طیف که هر کدام حامیان و هواداران زیادی دارند قرار است با هم ائتلافی داشته باشند که بدون شک نامی جز ائتلاف طلایی نمی‌توان برای آن انتخاب کرد»

به گزارش شیرازه به نقل از نماینده؛ حدود دو ماه پیش این خبر توسط روزنامه آرمان منتشر شد و فضای رسانه‌ای کشور را به یکباره شوکه کرد. آرمان شاید آن زمان تصور می‌کرد نقشی کلیدی را به عنوان یک رسانه در عالم سیاست ایفا کرده و تشکیلات خود را یک گام به پیش برده است. اما این خبر با واکنش عجیب این افراد و تکذیب آنان مواجه شد. چرا که تجربه‌ی پیرمردان سیاست‌دیده حکم می‌کرد این ائتلاف را تا ماه‌های آخر منتهی به انتخابات برای سلامت ماندن و به نتیجه رسیدن پنهان نگاه دارند.

هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه جمهوری اسلامی، ضمن تکذیب این ائتلاف اذعان داشت: «چند ماه است که آقای خاتمی را ندیده‌ام و با آقای ناطق‌نوری هم درباره انتخابات مجلس آینده هیچ جلسه یا صحبتی نداشتم.»

اما آرمان که دو ماه پیش این خبر را منتشر کرده بود ظاهراً به اشتباه خود پی برده و درصدد اصلاح آن برآمده، لذا با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای امروز در مصاحبه‌ای با حسین مرعشی حرف‌هایی را تیتر اول می‌کند که در ذات ناقض ائتلاف طلایی است. مرعشی به صراحت از قول اصلاح‌طبان می‌گوید: «اصلاح‌طلبان و مجموعه احزاب اصلاح‌طلب همراه و همسوی آقای خاتمی و از همه مهمتر همسو با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیستی مشترک در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراین ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را اصلاح‌طلبان لازم نمی‌بینند».

حال سوالی مطرح می‌شود؛ اگر «اصلاح‌طلبان ائتلاف با اصولگرایان و جبهه معتدل را لازم نمی‌بینند» یعنی اصلاح‌طلبان با جبهه معتدل که اصلی‌ترین پرچمدار اسمی آن دولت و بزرگترین پشتوانه آن حزب خود مرعشی (کارگزاران) است قصد ائتلاف ندارند؟
 

روزنامه آرمان

روزنامه آرمان

مرعشی اما در بخشی دیگر از مصاحبه ابهامات ذهنی ما و تناقضات بیانی خویش را بیشتر می‌کند، آنجایی که وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آرمان که «آیا شما در کارگزاران با محوریت خاتمی در انتخابات شرکت می‌کنید؟» پاسخ مثبت داده و می‌گوید: «بله. اصلاح‌طلبان از اشتباهات گذشته خود درس گرفته‌اند ما هم همین طور محوریت و همراهی خاتمی را پذیرفته‌ایم و همراه با او گام بر می‌داریم. در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان با محوریت سید محمد خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهیم کرد».

البته این خود نکته‌ای بسیار مهم است که چرا یک کارگزارانی به جای تاکید بر محوریت هاشمی رفسنجانی صحبت از محوریت خاتمی را پیش کشیده و بر آن اصرار می‌ورزد. در این خصوص به طور خاص و کلیت مصاحبه به طور عام تنها به چند گمانه بسنده خواهیم کرد:

اولا. تلاش غیر حرفه‌ای مرعشی و روزنامه آرمان برای انحراف افکار عمومی از مسئله‌ی ائتلاف سه‌گانه با پیچیده‌ و مبهم کردن فضای تعاملاتی اصلاحات و کارگزاران.

دوم. اذعان مرعشی به عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با جریان‌های اعتدالی همچون کارگزاران و ارسال پیغام دوستی به اصلاح‌طلبان برای شکل‌گیری این ائتلاف با محوریت خاتمی به جای هاشمی!

سوم. عدم اطلاع مرعشی از جزئیات مسائل مربوط به ائتلاف سه‌گانه و این گمانه که با توجه به اختلافاتی که میان مرعشی و بعضی دیگر از اعضای کارگزاران وجود دارد، ایشان در جریان برخی تصمیم‌گیری‌ها قرار نگرفته است.

چهارم. مرعشی از وجود حقیقی این ائتلاف خبر داشته و با توجه به رسانه‌ای شدن زود هنگام آن، درصدد کم کردن هزینه‌ها و فشارها برای جلوگیری از نافرجام شدن این ائتلاف با توجه به فشارهای واقع بر آن است. البته اظهار نظر هاشمی رفسنجانی در خصوص ارائه لیست برای انتخابات خبرگان و مجلس را که اینگونه پاسخ می‌گوید «ديگر از ما گذشته که ليست براي انتخابات بدهيم» را نیز می‌توان همراستای این گمانه دانست.

یافتن این سوال که ترکیب کدامیک از این چهار گمانه به واقعیت بیشتر نزدیک است را امروز و فردا نباید انتظار داشت بلکه می‌بایست تا واپسین لحظات انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به انتظار نشست ...

نظرات بینندگان