کد خبر: ۶۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳

سبک زندگی غلط/ لباس و غذاهایی که باعث ناباروری می شوند

در کشور چین برای پیش بردن برنامه‌های کاهش جمعیت، لباس‌های کوتاه و کمربندهایی که از سرب ساخته شدند ترویج میشود.
تغییر سبک تغذیه و سبک زندگی و همچنین پوشش از جمله مواردی است که در سال های اخیر باعث بروز مشکلات بسیاری در سلامتی مردان و زنان و تاثیر گذاری در میزان فرزندآوری آنان شده است.
به گزارش شیرازه
دکتر سمانه موهبتی، کارشناس ارشد طب سنتی اسلامی ایرانی، در گفت وگویی با فرهنگ نیوز در خصوص مشکلات و دلایل این نوع عدم باروری توضیحاتی ارائه کرد.
 
طب سنتی درباره فرآیند افزایش جمعیت و اینکه چه کارهایی باید انجام داد تا نسلی سالم و پر انرژی به وجود آورد، چه می‌گوید؟
بحث سلامتی یک بحث تخصصی است. بحث تنظیم خانواده نیز، بر می‌گردد به زمانی که اعلام کردند که می‌خواهند میزان جمعیت را مدیریت و کنترل کنند. در زمینه مدیریت جمعیت مخالفتی وجود ندارد، چون به هر حال برطرف کردن نیازهای یک کشور از طریق مدیریت جمعیت امکان پذیر خواهد بود، اما نکته مهم در این میان، به کارگیری روش‌های جلوگیری از بارداری یا بالعکس است.
 
 
داروهای مربوط به جلوگیری عوارضی را به همراه داشته که امروزه کم و بیش بروز پیدا کرده است از جمله: افزایش آمار سرطان‌های سینه، رحم و ...، بسته شدن عروق قلبی و... که از مصرف قرص‌های جلوگیری به وجود آمده و در مواردی مصرف این داروها حتی باعث ناباروی نیز شده است. وازکتومی نیز، روش دیگری است که یکسری از اساتید طب سنتی بر روی این عمل کار کرده‌اند و عوارض آن را نیز مورد بررسی قرار دادند. از جمله این عوارض این است که آقایان بعد از عمل وازکتومی می گویند آن را احساس می‌کنند و به همین دلیل پشیمان هستند که چرا این کار را انجام داده‌اند.
 
پس به اعتقاد طب سنتی، ابزار جلوگیری از بارداری عوارضی دارد که گویا باید بعداً منتظر آن‌ها باشیم.
در طب سنتی جماع و ارگاسم تعریف مشخصی دارد و سمومی است که از بدن دفع می‌شود. این در حالی است که این موارد در طب امروز هیچ تعریف و جایگاهی ندارد. در نتیجه برداشتن رحم، تخمدان و وازکتومی مانور زیادی داده نمی‌شود و تنها به این مهم رسیده‌اند که اگر تخمدان‌ها نگه داشته شود و تنها خود رحم را بردارند عوارض کمتری خواهد داشت، اما باید به این نکته هم توجه کرد که برداشتن رحم و تخمدان باعث می‌شود که هورمون‌ها کلاً به هم بریزند و عوارض جسمی واضحی ایجاد شود.
 
نظر شما راجع به سیاست‌های کاهش جمعیت چیست و چه ضرری بر روند افزایش جمعیت داشته است؟
در کشور چین، تصمیم بر کنترل جمعیت گرفته شد و برای پیش بردن برنامه‌های کاهش جمعیت، لباس‌های کوتاه و کمربندهایی که از سرب ساخته شده‌اند را درنظر گرفتند و تولید آن را آغاز کردند که به خاطر عدم پوشش مناسب کمر، این ناحیه سرد می‌شود و چنین اتفاقی موجب خواهدشد در مردها و حتی زن‌هایی که از این نوع لباس‌ها استفاده می‌کنند، ناباروری ایجاد شود.
 
 
بعد از مدتی تمام این وسایل نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا مد شد که عوارض آن را در آینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود. یکی از مسائلی که طب سنتی آن را قبول دارد و طب امروز آن را نمی‌پذیرد، این است که یکی از علت‌های ناباروری اختلال در مهره‌های ستون فقرات است که روی عصب فشار می‌آورد و باعث بروز اختلال در عصب رسانی و تولید اسپرم، به خصوص در قابلیت و تعداد آن‌ها می‌شود.
 
نوع پوشش لباس در خانم‌ها  هم از نظر توان باروری تاثیرگذار است؟
بانوان نیز، در صورت پوشیدن لباس‌هایی که کمر و شکم آن‌ها را گرم نگه ندارد، موجب سردشدن رحم می‌شود و رحم نمی‌تواند به درستی نطفه را در خودش حفظ کند و در نهایت یا موجب سقط‌های مکرر و یا عدم بارداری می‌شود. به این مسئله باید ناتوانی جنسی را هم اضافه کرد که همین اتفاق از نظر روانی بسیار آسیب رسان است و در چنین شرایطی، خانواده ای باقی نمی‌ماند که بخواهد فرزندی هم در آن شکل بگیرد.
 
آیا چنین اتفاقاتی به صورت آگاهانه در جوامع رخ داده است؟
اتفاقاتی که در تنظیم خانواده افتاده، مقداری آگاهانه و بخشی از آن ناآگاهانه بوده است. با درایت کامل طب سنتی را ریشه کن و سپس طب امروزی را وارد کردند و با درایت کامل داروهای ضدبارداری را نیز وارد کردند، همان‌طور که به راحتی گوشت گاو و گوساله وارد سبد غذایی اکثر خانواده‌ها شده است. خانواده‌ها آنقدر به روغن نباتی و سرخ کردنی عادت کرده‌اند که وقتی به آن‌ها می گوییم روغن حیوانی بخورید، می گویند چربی خون می‌گیرند! این‌ها به خاطر این است که ریشه ای روی فرهنگ مردم کار شده است.
 
پوشش آقایان و خانم‌ها در گذشته چطور بوده که امروزه مدهای جدید باعث شده که آن‌ها از نظر توان جنسی و باروری دچار مشکل شوند؟
کمربندهایی که آقایان در گذشته استفاده می‌کردند، شال بود و برای هر منطقه، جنس متناسب با اقلیم آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. در مناطق سردسیر از شال پشمی و در مناطق گرمسیر از شال‌های نخی و پنبه ای استفاده می‌شد. امروزه شال را از لباس مردها گرفته‌اند و به جای آن کمربندهای سربی جایگزین شده است که اصلاً مناسب نیستند؛ پوشش خانم‌ها هم به گونه ای بود که نیازی به شال نداشتند
 
تغییر نوع پوشش مردم، ریشه در فرهنگ وارداتی دارد و با یک برنامه حساب شده به جامعه ما رسوخ کرده است. ما هم اگر می‌خواهیم کاری کنیم، باید حساب شده پیش برویم. ابتدا باید آسیب شناسی و دشمن شناسی شود تا مردم باور کنند. البته میزان زمان برای رسیدن به نقطه مطلوب مشخص نیست، شاید به تلاش‌های مضاعفی نیاز باشد، اما متاسفانه برای آگاهی دادن در این زمینه محدودیت وجود دارد.
 
شما در صحبت‌های خود به تغذیه اشاره کردید. برای داشتن یک خانواده سالم که تولید نسل سالمی را نیز داشته باشد، چه توصیه‌هایی دارید؟
وقتی تغذیه مناسب نداشته باشیم، اعضای بدن دچار مشکل می‌شود و خون به بافت‌های بدن نمی‌رسد. وقتی خون به بافت‌های بدن نرسد، آن‌ها به درستی کار نخواهندکرد. یکی از این بافت‌ها آلت تناسلی است؛ چه تخمک‌ها چه اسپرم‌ها، به تبعیت چنین اتفاقی به درستی ساخته نمی‌شود یا اصلاً ساخته نمی‌شود، و تا جایی پیش می‌رویم که تعداد افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند به شدت افزایش پیدا می‌کنند.
 
 
فولیکول‌ها تا یک مرحله پیش می‌روند و سپس از نظر طب سنتی سوده ای است که جلوی آن را می‌گیرد و نمی‌گذارد رشد کامل داشته باشد. در چنین شرایطی تخمک از فولیکول پر و باعث کیست می‌شود که به آن PSO می گویند. این عدم رشد در آقایان نیز وجود دارد. اسپرم‌ها تکامل پیدا نمی‌کنند یا سر آن‌ها یا دم آن‌ها رشد نمی‌کند. قدرت، حرکت و تعداد آن‌ها کم می‌شود یا ماده مغذی آن مشکل دارد. تمام این‌ها به خاطر خون رسانی نادرست است که به تغذیه غلط برمی گردد.
 
برخی درباره مضرات گوشت قرمز بر باروری هم نکاتی را مطرح می‌کنند!
گوشت قرمز نهی شده نیست، تنها گوشت گاو و گوساله نهی شده است. گوشت گوسفند و شترمرغ خوب هستند. گوشت مرغ‌های امروزی هم چندان خوب نیستند و کیفیت آن‌ها به پای مرغ‌های قدیم نمی‌رسد. حتی می‌بینیم که در برخی از شبکه‌ها، مردم را به خوردن سوسیس و کالباس به عنوان اینکه غذای خوبی است، تشویق می‌کنند. تمام این‌ها باعث سودا می‌شود که عاملی است برای به وجود آمدن بیماری‌های بسیار خطرناک.
 
 
لطفاً درباره سودا کمی توضیح بفرمایید. 
سودا یعنی چیزی که سبب خشکی و سردی بدن می‌شود و هر عضوی که دچار سردی شود دچار اسپاسم خواهدشد. متاسفانه روش‌های درمانی هم به گونه ای است که این بیماری را تشدید می‌کند و به سمت بهبودی نمی‌برد. سبک زندگی، به خصوص در کلان‌شهرها سودازاست. همه این‌ها موجب تشکیل نطفه ای با مشکلات فراوان خواهد شد.
 
از طرف دیگر، باید بر روی یکسری از مزاج‌ها نیز کار شود تا نطفه سالم شکل بگیرد؛ مزاج‌هایی که این روزها به آن توجه زیادی نمی‌شود، از جمله بو. پیامبر بخشی از درآمد خود را صرف خرید عطر می‌کرد و این روزها ادکلن جایگزین عطر شده که به خاطر داشتن الکل اثر معکوس دارد، چون مزاج را برمی گرداند؛ یعنی برخلاف آنچه که در اسلام آمده، برای سرد مزاج ایجاد سردی بیشتر و برای گرم مزاج ایجاد گرمی می‌کند. این در حالی است که حنا و بنفشه، عکس ادکلن عمل می‌کنند و برای مزاج بسیار مفید است.
 
از صحبت‌های شما می‌توان به این نتیجه رسید که برای داشتن یک خانواده سالم باید به پوشش، تغذیه و فرهنگ درست در خانواده و جامعه، به صورت ویژه و خاص توجه کرد.
درست است، اما در کنار این موارد باز هم علت‌های فراوان دیگر وجود دارد که باعث می‌شود میزان ناباروری‌ها در جامعه زیاد شود. با وجود چنین معضلاتی مفهوم کنترل جمعیت با آن شیوه در نظر گرفته شده چندان ارتباط پیدا نمی‌کند. بهتر است خانواده با توجه به شرایطی که دارد، تصمیم بگیرد چه تعداد فرزند بیاورد، اما در این روزها، فرهنگ به گونه ای است که حتی یک خانواده اگر از نظر مالی و فرهنگی توان این را داشته باشد که بتواند ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد، به یک خانواده بی فرهنگ تبدیل می‌شود که این اتفاق خطرناک‌تر از آن چیزی است که تا الان درباره آن صحبت شد.
نظرات بینندگان