کد خبر: ۶۰۸۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
هشدار جدی رییس شورای تامین شیراز:

هیچ کس نمی تواند مانع طرح توسعه حرم شاهچراغ شود/ پاتوق شدن بافت فرسوده برای خلافکاران قابل قبول نیست

سازمان میراث فرهنگی باید سریعا تکلیف خود را مشخص کند
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی فرمانداری شیراز، فرماندار شهرستان شیراز گفت: طرح توسعه حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی (ع) اولویت اصلی سومین حرم اهل بیت(ع)است.

مصطفی امیری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح مصوب 57 هکتاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) دارای تمامی مجوزهای قانونی است و هیچکس اجازه ندارد در مقابل اجرای این طرح مانع تراشی کند.

فرماندار شهرستان شیراز ابراز داشت: توسعه حرم و محوریت قرار گرفتن آن برای توسعه شهر شیراز از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری است و همه مسئولان باید در این راستا حمایت های لازم را انجام دهند.

وی گفت: طرح 57 هکتاری از تمام مجراهای قانونی گذشته و تمام مسئولان مربوطه آن را امضا کرده اند و هیچکس نمی تواند مانع اجرا آن شود.

امیری افزود: سازمان میراث فرهنگی نیز باید سریعا تکلیف خود را مشخص کند و وضعیت اسف انگیز بافت فرسوده را سامان ببخشد.

وی تصریح کرد: عده ای تحت عنوان پاسداری از میراث فرهنگی به دنبال حفظ کوچه یک متری و خانه های ویرانی هستند که در بافت فرسوده تبدیل به پناهگاه خلافکاران و معتادان شده است.

فرماندار شهرستان شیراز خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی باید سریعا خانه های ثبتی و ارزشی را مشخص کند و با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی وضعیت این بافت را مشخص کند.

وی بیان کرد: برای هیچکس قابل قبول نیست که اطراف حرمین مطهر امامزادگان واجب التعظیم شاهد ناهنجاری های اجتماعی باشیم.

امیری ادامه داد: پرونده های خانه های تاریخی مشخص است و تعصب بی جا بر هر بنایی که در بافت قرار گرفته غیر منطقی است.

وی گفت: هیچکس مخالف پاسداری از میراث فرهنگی شهر شیراز نیست اما وضعیت فعلی بافت فرسوده حاصل بی تدبیری است نه علاقه به میراث فرهنگی.

فرماندار شهرستان شیراز یادآور شد: اگر کسی دلش برای میراث موجود در بافت فرسوده می سوزد باید به فکر احیا آن باشد مگرنه رها کردن بافت به معنای به استقبال رفتن تخریب تدریجی آن است.

وی تاکید کرد: توسعه حرم مطهر امامزادگان در سومین حرم اهل بیت (ع) از اهم واجبات است و مسئولان مربوطه باید درصدد حمایت از این طرح باشند نه مانع تراشی.

امیری ابراز داشت: زمانی یک طرح مصوبات لازم را اخذ می کند دیگر کارشکنی یا کوتاهی از سوی هیچ فرد و هیچ گروهی قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی از دستگاه هایی بوده است که مجوز طرح 57 هکتاری را داده است و باید نسبت به مجوز داده شده متعهد باشد.

فرماندار شهرستان شیراز اضافه کرد: اگر امروز در مسیر توسعه حرم نیز سازمان میراث فرهنگی پیشنهادی دارد باید سریعا نظرات کارشناسی خود را به دفتر فنی آستان احمدی (ع) و شهرداری و راه و شهر سازی اعلام کند.

وی گفت: اتفاقات اخیر در تخریب یک خانه نشان می دهد که میراث فرهنگی هنوز شناخت خوب و دقیقی نسبت به بافت تاریخی شیراز ندارد.

امیری یادآور شد: این هیاهوی تبلیغاتی و رسانه ای بیش از آنکه با نیت پاسداری از بافت تاریخی باشد دارای نیت های دیگر است.

وی تصریح کرد: متولیان حوزه امنیت تمام تلاش خود را برای برخورد با ناهنجاری های اجتماعی انجام می دهند اما تا وضعیت بافت به اینگونه باشد نمی توان شاهد وضعیت مطلوب در این منطقه بود.

فرماندار شهرستان شیراز افزود: راهکار نجات بافت تاریخی احیا این بافت است و طبیعی است که کسی نیز نمی گوید این احیا بدون نظر میراث فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور باید برای بافت های تاریخی که دچار تخریب تدریجی هستند فکری تازه کند.

وی اظهار داشت: بیش از 300 هکتار از مساحت شهر شیراز دچار فرسودگی شده است و نمی توان این مساحت را به حال خود رها کرد.

امیری گفت: این بی توجهی سبب شده است که این بافت به محلی برای اسکان معتادان تبدیل شود و امروز به جای گردشگران اشرار در آن رفت و آمد می کنند.

وی افزود: با کمی تدبیر از سوی سازمان میراث بافت تاریخی می تواند تبدیل به محلی برای رونق اقتصادی شود اما امروز یک تهدید برای امنیت شهر شیراز است.

فرماندار شیراز تاکید کرد: مسئولان باید بدانند که این بافت در کنار حرم مطهر امامزادگان واجب التعظیم(ع) قرار گرفته و ما اجازه نمی دهیم به شان و آبروی سومین حرم اهل بیت (ع) آسیب وارد کند.

رییس شورای تامین شهرستان شیراز در بخش پایانی سخنان خود با هشدار جذی به متولیان امر ساماندهی بافت های فرسوده در اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) ابراز داشت: اگر مسئولان و متولیان امر به موقع و با جدیت این موضوع را ساماندهی نکنند شخصا وارد عمل شده و اقدام خواهم کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
1
اگر مسئولان بومی شیراز بودند شاید ارامتر و دلسوزانه تر سخن میراندند
اینها همه هویت شهر هستند هویت گذشتگان ما ما که چیزی برای ایندگان خود نگذاشتیم لا اقل تخریب نکنیم میراث معنوی و مذهبی و معماری و... مجموعه در کنار هم به شهر هویت میدهد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
0
به جای این همه حول و ولا برای تخریب اماکن تاریخی اطراف حرم ، فکری به حال مسجد عتیق بکنید که کنار حرم شاهچراغ در حال نابودیه.کنار اولین حرم اهل بیت در مشهد مسجد گوهرشاده که اگه دست مدیران شیراز بود الان تل خاک شده بود
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
0
صحبت های فرماندار شیراز از باب دلسوزی و علاقه ایشان به سر سامان دادن به وضعیت اسف بار موجود در اطراف حرم مطهر میباشد تشکر از ایشان