کد خبر: ۶۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳

آیا محمدخاتمی با تشکیل سه حزب به عرصه سیاسی کشور باز می گردد؟

پس از مایوس شدن محمد خاتمی از صدور مجوز برای فعالیت احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، وی تصمیم به راه اندازی تشکل های جدید سیاسی گرفته است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، مرداد و شهریور امسال را می توان یک ماراتن سیاسی برای جبهه دوم خرداد جهت اتخاذ تصمیم گیری های کلان تشکیلاتی و نحوه نوسازی و بازسازی ساختار سیاسی آن دانست.
بر این اساس و به دنبال برگزاری جلسات راهبردی متعددی که به ریاست محمد خاتمی و با حضور سران احزاب و چهره های جبهه دوم خرداد برگزار شده است، سناریوهای متنوعی جهت چگونگی بازگشت به عرصه سیاسی کشور و فتح کرسی های مجلس آینده طراحی و به تصویب حاضران رسیده است.
به دنبال راهبرد انتخاب شده در این جلسات، دور جدید فعالیت های سیاسی و اجتماعی جبهه دوم خرداد جهت برون رفت از انسداد موجود با تشکیل 3 حزب "اتحاد ملت ایران اسلامی" ، " جوانان اصلاح طلب ایران اسلامی" و"ندای ایرانیان" کلید خواهد خورد و محمد خاتمی به عنوان عنصر تصمیم ساز و پدر معنوی این سه تشکل جدید التاسیس، کار هدایت و پشتیبانی آنها را بر عهده خواهد داشت.
همچنین مقرر شده است اعضای شورای مرکزی احزاب جدید التاسیس در فضایی به دور از تنش ها و شعارهای تند سیاسی، در مرحله نخست اقدام به اعلام موجودیت در فضای رسانه ای کرده و سپس فرایند فشار و لابی های پنهان برای کسب مجوز از وزارت کشور را دنبال نمایند.
به اعتقاد محمد خاتمی، چنانچه جبهه دوم خرداد نتواند تا انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان سال 94 به یک هژمونی و تجدید ساختار سیاسی مطلوب برسد، آخرین بقایای پایگاه اجتماعی خود را تقدیم جریانات رقیب به ویژه دولتی ها خواهد کرد.
بر این اساس، محمد خاتمی در نخستین گام، ماموریت راه اندازی تشکیلات سیاسی- اجتماعی " ندای ایرانیان " را به یکی از مشاوران و دیپلمات های مشهور دولت اصلاحات سپرد تا صادق خرازی که برخوردار از پایگاهی مطلوب در درون حاکمیت می باشد، کار شناسایی، جذب و سازماندهی نیروهای جوان، بانشاط، آرمانگرا، میانه رو و عملگرا را آغاز نماید.
علاوه بر صادق خرازی، چهره های جوان دیگری همچون حسن یونسی، سجاد سالک، حجت شریفی، مجید فراهانی، شهاب طباطبایی، هادی حیدری، سعید نورمحمدی و مهدی جعفری ماموریت یافته اند با محوریت محمد خاتمی و پایبندی به اصول و مرام اصلاحات، با شیب ملایمی که باعث تحریک حکومت نشود فعالیت خود را در بسترهای رسانه ای، اجتماعی و سیاسی آغاز نمایند.
به اعتقاد خاتمی، با توجه به عقلانیت موجود در خرازی، وی می تواند نسل جدید جوانان اصلاح طلب را در ساختار حاکمیت نفوذ و مشارکت داده و مطالبات جبهه دوم خرداد را با مشروعیت بیشتری دنبال نماید.
 از سوی دیگر و بر اساس یک دستورالعمل تشکیلاتی، به برخی چهره های عضو حزب منحله مشارکت و بنیاد باران، ماموریت داده شده تا نقشه راه فعالیت سیاسی خود را ترسیم و تقدیم جلسه راهبردی اصلاح طلبان به مدیریت محمد خاتمی نمایند.
همچنین افرادی همچون بهزاد نبوی نیز از سوی خاتمی مسوولیت نظارت و هدایت و کنترل آنها را بر عهده خواهند گرفت.
پس از نقش آفرینی حزب منحله مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب و مجمع روحانیون در فتنه 88 که با پرچمداری عناصری چون محمد خاتمی اتفاق افتاد، به نظر می رسد بازگشت به قدرت  کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با استمداد از احزاب و تشکل های سفید در دستورکار برخی متهمان سیاسی قرار گرفته است.
نظرات بینندگان