کد خبر: ۶۰۸۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
گزارش شیرازه از یک نسل کشی در فارس؛

سبزترین معاون رئیس جمهور ناله سرخ «بَمـــو» را نمی شنود؟!

منطقه حفاظت شده ملی بمو این روزها سخت زخمی است! این منطقه یکی از چند پارک‌ طبیعی و بکر برای نگهداری حیوانات وحشی در حال انقراض در فارس است...
به گزارش سرویس اجتماعی شیــرازه، معصومه ابتکار، سبزترین معاون حجت الاسلام روحانی، کسی که برای بار دوم سکاندار محیط زیست کشور شده است،  با بازگشت او به سازمان محیط زیست کسانی که واقعاً به دور از سیاست، محیط زیست را دوست دارند، امیدوار بودند، ابتکار نسخه‌های جدیدی برای احیای دریاچه‌ها و تالابها و حفظ گونه‌های در خطر انقراض که اسیر تصمیمات نادرست شده‌اند رو کند. اما ظاهراً خبری نیست.

حیات دریاچه‌ها از جمله وعده‌های انتخاباتی روحانی بود. دولت او برای این که نشان دهد چقدر عزمش برای این موضوع جزم است اولین مصوبه دولت یازدهم را به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد. خانم وزیر نیز در نخستین سفر کاری به ارومیه رفت اما آنچه اتفاق افتاد، تنها تشکیل کارگروه نجات دریاچه و بررسی چندین باره‌‌ همان طرح‌های قدیمی بود. نتیجه تدبیر دولت، بزرگترین دریاچه ایران را ناامیدتر از قبل کرد و اکنون عروس ارومیه نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

دریاچه بختگان در فارس هم حالا سپر خود را زمین گذاشته و دیگر نایی برای مقابله با کویر ندارد. خشکی بختگان نه تنها راه را برای ورود کویر از سمت شرق فارس به این استان باز کرده بلکه خود نیز اکنون به دشتی پر از نمک تبدیل شده و با هر بادی که می وزد نمک ها بر روی اراضی اطراف می ریزد و کشاورزی منطقه را نیز دچار مخاطره کرده است.

علاوه بر بحث احیای دریاچه‌ها، سازمان محیط زیست به موضع‌گیری شفاف سازمان در زمینه شکار، بحث آلودگی هوا و پشتیبانی سازمان از تلاش مردمی برای حمایت از یوزپلنگ ایرانی افتخار می‌کند، اما خبرهایی در راه است که دل هر علاقمند به محیط زیست را می لرزاند.

سبزترین معاون رئیس جمهور ناله سرخ «بَمـــو» را  نمی شنود؟!


زخم عمیق بَمـــو
منطقه حفاظت شده ملی بمو این روزها سخت زخمی است! این منطقه یکی از چند پارک‌ طبیعی و بکر برای نگهداری حیوانات وحشی در حال انقراض در فارس است که در سایه بی تدبیری مسئولین به مکانی امن برای شکارچیان و ناامن برای حیوانات زبان بسته تبدیل شده است.

آماری هولناک از نسل کشی حیوانات
به گفته یک منبع آگاه، در 30 سال گذشته 27000 راس گونه جانوری اعم از قوچ و میش، بز و پازن، پلنگ، آهو، شاه روباه، گربه جنگلی، کفتار، گرگ، عقاب طلایی، هما، بالابان، بحری، شاهین و دال و... در این پارک می زیسته‌اند اما در سال جاری تعداد آنها به کمتر از 2000 راس رسیده! یا به روایت آمار دیگری، در سال گذشته تعداد آهو از 175 راس به 50 راس در سال جدید رسیده است.

رفیق دزد و شریک قافله!
تلاش و از جان گذشتگی محیط بانان باشرف در دفاع از حیوانات بی‌دفاع بر کسی پوشیده نیست به طوری‌که روز گذشته محیط بانان پارک ملی بمو توسط شکارچیان متخلف به رگبار بسته شده و به شدت مجروح شدند. اما متاسفانه برخی گزارش‌های رسیده حاکی از آن است، عده‌ای نمک می‌خورند و نمکدان می‌شکنند! به این صورت که عده‌ای انگشت شمار از محیط بانان با سوء استفاده از فرصت شغلی خود با شکارچیان غیرمجاز همکاری می‌کنند.

گرین کارت شکار برای از ما بهتران!
فاجعه است که بگوییم عده‌ای از مسئولین هم برای شکار در این منطقه شکار ممنوع لابی می‌کنند و مترصد فرصتی هستند تا لذت شکار را بچشند.

آیا خانم معاون، که در بسیاری از موضوعات مهم و غیر مهم صاحب نظر هست، از این موضوع که به صورت مستقیم در حیطه مسئولیت وی است اطلاع دارد؟ آیا همانطور که به دعوت اصلاح طلبان تندرو برای تجدید قوا و قدرت‌نمایی سیاسی به فارس سفر کرد، حاضر است برای سروسامان دادن به این تهدید در حوزه تخصصی خود زمانی اختصاص دهد؟

بی‌تردید موضع‌گیری شفاف، مسئولانه و فارغ از بازی‌های سیاسی خانم ابتکار در قبال این «نسل‌کشی» در منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو موجب رفع ابهام، تردید و تکدر ذهن همه دلسوزان حوزه محیط زیست خواهد بود.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳
0
تمام صحبتهای خودتان سیاسی است خیلی فکرش ونکنید سی وپنج سال اینجوری بوده تا دوسه سال آینده هم کلک همه وحوش کنده میشه هم خیال توراحت میشه هم خانم ابتکار
محيط بان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳
0
خدا كنه فرهنگ حفاظت از محيط زيست در فارس نهادينه شود.
از زمان مديريت جناب ........ در فارس تنها توسل به زور و برخورد فيزيكي وجود داشته. آمار جرح و قتل شكارچي و شكاربان از سال 89 تاكنون سر به فلك رسيده. آخه اين شيوه مديريته؟