کد خبر: ۶۰۹۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
بی مهری به کم آبی

دست در دست هم فاجعه آفریدیم!

ایران از نظر جغرافیایی کشوری است که میزان بارندگی در آن یک سوم جهانی است.
حرکت پرتلاش همچنان ادامه دارد. حرکتی که گاهی بوی مسابقه به خود گرفته است. مسابقه‌ای برای خشکاندن ریشه درختان و سدهای شهری. مصرف آب باقدرت تمام در کشور ادامه دارد و برنده این مسابقه غول بزرگی به نام خشک‌سالی است.

به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز؛ تیزرهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، تابلو ها و بیلبوردهایی که هر روز در شهر تبلیغ می کنند که در مصرف آب صرفه جویی شود. قطره هایی که برای جمع شدنش زحمت ها کشیده شده و به سختی به لوله های شهری منتقل می شود. اما دیری نمی پاید که رد پای آن را باید برسطح کوچه و خیابان ها، ماشین ها، حیات منازل، فرش ها و لوازم منزل و .. جستجوکرد.
 
شاید این همه اصرار کار را به جایی رسانده که دیگر همه احساس می کنند اگر از قافله مصرف عقب بمانند سرشان کلاه رفته است. در هر حال کار به جایی رسیده که دیگر دارد دیر می شود. گویا دیگر آینده نگری برایمان معنایی ندارد و شاید تنها یک راه برای حل این معضل باقی می ماند و آن جیره بندی قبل از خشکسالی است تا شاید کمی درک بهتری از عمق فاجعه داشته باشیم. فاجعه ای که زنگ خطر آن را اگر اهل شنیدنش باشیم از پشت دروازه های شهر می توان شنید. 
 
در برخی شهرها همچون اصفهان جیره بندی ۱۲ ساعته تلنگری جدی به عده ای از شهروندان زد که نشان از موفقیت چنین طرحی در صورت اجرا شدن در سایر شهرها می دهد. نویدی که ثمره اش ذخیره نگه داشتن آب در پشت سدها و اذیت شدن های شهروندان است که چاره دیگری برای آن نمی توان در این شرایط متصور شد.
 
عمق این فاجعه در شهرهای پر جمعیت و خصوصاً تهران بیش از سایر شهرهای دیگر است. بر اساس آمار هر ایرانی در روز ۱۰۰ لیتر بیشتر از میانگین جهانی آب مصرف می کند. با احتساب جمعیت ۷۷ میلیونی، روزانه  ۷۷۰ میلیون لیتر مصرف بیشتر و در ماه ۲۳۱ میلیارد لیتر مصرف بیشتر رقم می خورد!
 
حوزه کشاورزی یکی از حوزه هایی است که توجهی به آن نمی شود و برای آن برنامه ای صورت نگرفته است. بر اساس آمار منتشر شده تقریبا نیمی از آب در این حوزه اتلاف می شود. بر اساس آمار در زمینه کشاورزی با ده درصد صرفه جویی و مدیریت می توان آب شرب مصرفی را به حجم دو برابری رساند.  از سوی دیگر فرسودگی لوله ها نیز مزید بر علت شده است و هدر رفتن آب را سهل و ممکن ساخته است. تقریبا ۱۴ درصد از آب تسویه شده توسط این لوله ها هدر می رود.
 
ایران از نظر جغرافیایی کشوری است که میزان بارندگی در آن یک سوم جهانی است. این در حالی است که کشورهایی با شرایطی به مراتب مساعدتر از نظر میانگین بارش و موقعیت جغرافیایی، مصرفی به مراتب کمتر از ایرانیان دارند. 
 
ایران مفتخر به دینی است که بر اساس آموزه های آن، اسراف و اسراف کننده همواره مورد نکوهش قرار گرفته است. اما بر اساس شواهد و قراین اهمیتی به آن داده نمی شود و کار به جایی رسیده که از نظر هر نوع مصرفی از رکوردداران در جهان معرفی می شویم. موضوعی که تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است و باید بپذیریم که توفیق جدی در این زمینه حاصل نشده است. مصرف سوخت، مواد غذایی، آب و .. هر کدام به میدان مسابقه ای تبدیل شده است که با کمال ناباوری جاماندن از آن برایمان قابل درک نیست.
 
اگر همین امروز اعلام کنند خشکسالی است، یاد  روزهایی می افتیم که چگونه آب در کوچه و خیابانها جاری بود و همان قطرات، امروز می توانست کام تشنه ای را سیراب و گرهی کور را باز کند. فردای نیامده ( که خیلی با آن فاصله نداریم) را کمی زودتر تصور کنیم. در عین حال راه حل دیگری هم باقی می ماند و آن  مسابقه مصرف در آب است. مسابقه ای که جایزه آن خشکسالی است که به تمام مردم اهدا خواهد شد!
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳
0
سلام به اطلاع مسئولین استانی فارس می رسانم که اب شرب شهرستان خرامه که بیش از 70 هزار نفر در ان و روستاهای اطرافش زندگی میکنند از طریق چند حلقه چاه تامین می شود که به دلیل بارش کم باران از این چند حلقه چاه فقط یکی از ان دارای اب است و مابقی خشک گردیده که البته این چاه هم رو به خشک شدن و اهکی شدن است و مزه ابش هم تغییر کرده به گونه ای که قابل خوردن دیگر نیست و در چند ماه اینده با فاجعه ای بزرگ رو به رو است چرا که این چاه به زودی خشک خواهد شد و چاره اش این است که از سد برای خرامه اب اورده شود.به فکر باشید چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه اش هم کمتر است و هم رضایت خداوند متعال و هم مردم را در پی دارد.(باز تکرار می کنم که 70 هزار نفر از طریق یک چاه آبشان دارد تامین می شود).یا علی مدد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳
0
مدیریت تامین ، مدیریت توزیع و مدیریت مصرف در کشور ما متاسفانه بسیار ضعیفه...
ساستگذاریهای اشتباه و تصمیم گیریهای غلط در بخش آب کشور باعث بوجود آمدن این سوء مدیریتها شده..
نگاهمون باید به آب عوض بشه و تا زمانیکه قدر و منزلت و ارزش واقعی آب رو درک نکنیم و به اون بهاء ندیم روز به روز و ساعت به ساعت بیش از پیش در باتلاق بحران نابودی منابع آب فرو خواهیم رفت...
سالهاست فاجعه بحران آب در منازلمون رو زده اما کو گوش شنوا..!!!!!