کد خبر: ۶۱۰۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۳
شهاب مرادی مطرح کرد

مراسم عروسی در حیاط خانه نه تالار

اگر مراسم عروسی کسی پر زرق و برق بود شرکت نکنید؛ این کار کلاس هم دارد می گویند طرف روشن فکر است.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران راه حل مشکلات پیش روی ازدواج جوانان را در فرهنگ سازی درست و برداشتن رسومات غلط دانست و با بیان این‌که سامان‌دهی به وضع ازدواج نیاز به عزم ملی دارد، گفت: نباید در عروسی‌هایی که پر زرق و برق است شرکت کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از رسا، حجت الاسلام شهاب مردای رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شب گذشته در مراسم جشن ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) با عنوان هلهله فرشته ها که در حسینه شهدای قم برگزار شد با تأکید بر این که از رسم و رسوم ها باید کاسته شود، بیان داشت: مراسم‌هایی با عنوان های مختلف مثل پا تختی و چیزهای دیگری که ضرورت ندارد را بردارید.
 
وی افزود: کل مراسم ازدواج را در یک بعد ازظهر انجام دهید؛ جای عروسی در حیاط خانه است نه تالار و باشگاه که جای برگزاری فوتبال است؛ کسانی که تازه عروسی می گیرند همه به خانه شان می روند تا آنها را ببینند این خیلی بد است؛ این افراد معمولا خانه 60 متری و کوچکی دارند و جایی برای پذیرایی این همه میهمان ندارد.
 
برای کنار زدن رسومات غلط باید فرهنگ سازی کرد
 
حجت الاسلام مرادی از حضار خواست تا در این زمینه فرهنگ سازی کنند و گفت: از شما می خواهم هرگاه برای دیدن جهیزیه یا سیسمونی دعوتتان کردند همه هو کنید بگویید این کارغربتی ها است؛ سیسمونی یعنی دیدن پوشک بچه، این کار حماقت است، اگر کسی شما را دعوت کرد بگویید نمی آییم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: اگر مراسم عروسی کسی  پر زرق و برق بود شرکت نکنید؛ این کار کلاس هم دارد می گویند طرف روشن فکر است؛ باید این رسومات غلط را  تقبیح و مسخره کنید تا برداشته شود.
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مبحث غنا که در درس خارج مطرح کردند، گفت: ایشان فرمودند من فقط برگزاری یک مراسم را قبول دارم و تقبیح کردند کسانی را که چند مراسم می گیرند؛ نباید عروسی و عقدکنان و دیگر مراسمات را جداگانه برگزار کرد؛ تجملاتی که در آن تفاخر باشد ناشی از حماقت است، هیچ حماقتی به پای تفاخر نمی رسد.
 
سامان دهی به وضع ازدواج نیاز به عزم ملی دارد
 
حجت الاسلام مرادی با بیان این که برای سامان گرفتن وضعیت ازدواج باید عزم ملی صورت گیرد، گفت: خانم ها اگر تصمیم بگیرند می توانند مشکلات را برطرف کنند چون فرهنگ بیشتر دست آنها است.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمار طلاق در کشور را بسیار تأسف بار خواند و بیان داشت: متوسط طلاق در کشور 5.2 است یعنی تقریبا از هر چهار ازدواج یک طلاق داریم.
 
وی با تأکید بر این که باید برخی فرهنگ های نادرست در زمینه ازدواج اصلاح شود، گفت: پسرها نباید خود را مساوی دختران بدانند؛ نگاه ما به سن ازدواج دختران باید تغییر کند آنها باید زدوتر ازدواج کند؛ فرصت ازدواج دختران به مرور زمان کم می شود اما پسرها خطر کاهش فرصت ازدواج شان بسیار کم است.
 
حجت الاسلام مرادی افزود: فرصت ازدواج دخترها را نباید بگیریم البته از رفتارهای عجیب غریب نمایشی که برخی در یازده سالگی فزندشان را شوهر می دهند نیز درست نیست؛ دختر باید حداقل 18 سال داشته باشد زیرا کمتر از این سن برای بارداری خطرناک است؛ فاصله سنی بین دختر و پسر را رعایت کنید.
 
 
 
پسرها تا زمانی که مهیای ازدواج نیستند هیچ دختری را انتخاب نکنند
 
وی به پسران مجرد توصیه کرد: تا زمانی که مهیای ازدواج نیستید هیچ اقدامی نکنید؛ برخی یک فرد را نشان می کنند، این کار بسیارغلطی است هر زمان که می توانید خواستگاری بروید به دنبال انتخاب باشید، وقت دختران مردم را نگیرید شاید آنها خواستگاری داشته باشند اما به خاطر شما ازدواج نکنند و بعدها شرایط شما با ازدواج او متناسب نباشد و به خاطر اشتباه شما مجرد بماند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نقد ارتباط دختر و پسر پیش از مهیا شدن شرایط ازدواج، گفت: در این سن پسر اولین دختری را که می بیند فکر می کند گزینه خوبی است؛ برخی هم  برای سرگرمی و وقت گذرانی به دختری ابراز علاقه می کنند و ارتباط می گیرند اما نمی دانند با این کار چه ضربه ای به او می زنند.
 
حجت الاسلام مرادی خطاب به مسؤولان کشور اظهار داشت: باید روحیه کار کردن را در جوانان ایجاد کرد این امر می تواند در بحث ازدواج گره گشا باشد؛ متأسفانه در حال حاضر حس کار کردن در پسرها کم است و اغلب کار نمی کنند؛ کسانی که می خواهند برای مجلس و شورای شهر رأی بیاورند باید در این زمینه راه کاری ارائه بدهند؛ از سوی دیگر تا دختر کار پیدا می کند خواستگار برایش می جوشد.
 
وی با اشاره به این که مسائل اقتصادی کشور بسیار پیچیده است، گفت: نمی توان همه چیز را به گردن تحریم ها انداخت و از طرف دیگر تحریم ها بی تأثیر هم نیستند؛ جوانان سعی کنید کسب حلال داشته باشید تا خدا رزق تان را زیاد کند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خانواده داماد و عروس در اصل یک خانواده دانست، اظهار داشت: رسول خدا(ص) وقتی دخترش را به عقد حضرت علی(ع)درآورد همه را راهی کرد اما یک خانم ایستاده بود و گفت اگر اجازه بدهید من باید از طرف حضرت خدیجه(س)بمانم تا این مطلب را گفت پیامبر(ص)به شدت گریه کرد.
 
پیامبر(ص)خود به خواستگاری حضرت علی(ع)رفت
 
حجت الاسلام مرادی ابراز داشت: خیلی جاها می شونم که می گویند حضرت علی(ع)رفتند خواستگاری حضرت فاطمه(س)اما در روایت داریم افراد بسیاری برای خواستگاری آن حضرت رفتند اما حضرت علی(ع)نرفت؛ عبدالرحمن بن عوف آمد خواستگاری محضر رسول خدا(ص)اظهار تفاخرها کرد و گفت من چه تعداد شتر به چه ویژگی هایی دارم؛ پیامبر(ص)یک مشت شن پاشید به صورتش و همه دانه های آن تبدیل به درّ شد و فرمود پولت را به رخ من می کشی؟!
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رفت و آمد خواستگار را مایه برکت و گشایش در امر ازدواج دانست و گفت: در خانه خود برای همه خواستگارها باز بگذارید و همه را راه بدهید اما اگر نپسندید به آنها پاسخ منفی بدهید.
 
وی در تشریح روایتی در مورد چگونگی ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س)خاطرنشان کرد: جبرئیل از جانب خداوند نزد پیامبر(ص) آمدعرض کرد، حق تعالی می فرماید اگر نشسته ای علی بیاید خواستگاری بدان که او به منزله کعبه است، کعبه جایی نمی رود هرکس خواهان اوست باید به سراغش برود.
 
حجت الاسلام مرادی افزود: وقتی پیامبر(ص) این پیشنهاد را به حضرت علی(ع)داد، حضرت ناز کردند گفتند پول ندارم؛ رسول خدا(ص) فرمود از مال دنیا چه داری؟ حضرت پاسخ داد یک شتر، شمشیر و زره دارم؛ پیامبر(ص)فرمود شتر را برای کارت نیاز داری، شمشیرت را نیز برای جهاد زیرا که تو مرد جنگی، اما زره را بفروش من به تو زره بهتری می دهم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: بعد از جاری شدن خطبه عقد رسول خدا(ص)دست حضرت فاطمه(س)را به دست حضرت علی(ع)گذاشت و فرمود این امانت خدا و پیامبرش است که به دست تو می سپارم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
راضيه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳
0
با عرض سلام و خسته نباشيد
به خود خدا قسم اگه کسي که خاک پاي علي (ع) حساب بشه بياد براي ازدواج به ما پيشنهاد بده زره اش را که نمي‌خواييم هيچي!!! هرچه که داشته باشيم هم بهش ميديم. فقط خاک پاي علي (ع) حساب بشه!!! چي ميگي حاج آقاي محترم ! شما حضرت علي (ع) رو با مردان اين دوره زمونه مقايسه مي‌کنيد.