کد خبر: ۶۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
اردوغان در ازای پیوستن به ائتلاف آمریکایی چه خواست؟

فرصت طلبی اردوغان در ازای پیوستن به ائتلاف آمریکایی

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه طی مذاکرات و دیدارهایش در سفر اخیر به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک،مدل جدیدی از فرصت طلبی و وارونه جلوه دادن حقایق را به نمایش گذاشت.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، دولت ترکیه که خود یکی از پای‌گذاران و پشتیبانان مالی و تسلیحاتی و همچنین طراح بسیار از حملات و عملیاتهای تروریستی گروه تکفیری "داعش" است، در روزهای اخیر طی دیدارهایش با باراک اوباما رییس جمهور و جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا برای حضور در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش! دو پیش شرط تعیین کرده است.

به گفته رسانه های آمریکایی دو پیش شرط اردوغان شامل تعیین منطقه پرواز ممنوع بر فراز یک سوم خاک سوریه و بطور مشخص استانهای همجوار با ترکیه و تغییر اهداف و سیاست گذاریهای ائتلاف مذکور از مبارزه با داعش به "مبارزه تا نابودی دولت قانونی و منتخب سوریه به ریاست بشار اسد رییس جمهور سوریه عنوان شده است.

به گزارش رسانه های آمریکایی،در این دیدارها جداگانه رییس جمهور و معاون رییس جمهور آمریکا از اردوغان خواستند تا به ائتلاف ضد داعش ملحق شده و اجازه استفاده آمریکا و ائتلاف مذکور از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را برای بمباران و حملات هوایی اهداف گروه تروریستی داعش صادر کند.

به اعتقاد کارشناسان سه سال پس از وقوع شورشهای مسلحانه تروریستی بین المللی علیه دولت و مردم سوریه به رهبری آمریکا و پادویی سه کشور ترکیه، عربستان و قطر، هیچکدام از اهداف تعیین شده از سوی طراحان این توطئه بزرگ علیه این کشور مهم عضو محور مقاومت ضد اسراییلی محقق نشد و این موضوع کشورهای حامی تروریسم در منطقه مانند ترکیه را به صرافت سواستفاده از وضع موجود و رها کردن آخرین تیر ترکش که همانا سواستفاده از ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم برای مبارزه با بزرگترین رکن مبارزه با تروریسم تکفیری در خاورمیانه یعنی دولت قانونی کشور سوریه انداخته است.

اردوغان در ازای پیوستن به ائتلاف آمریکایی چه خواست؟

در همین زمینه رسانه های وابسته به معارضان دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه با انتقاد شدید از طرح پیش شرط از سوی اردوغان برای مبارزه با ترور آن را مایه ننگ ترکیه دانسته و طرح موضوع تعیین منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه را بدور از واقعیات موجود میدانی و قوانین حقوقی بین المللی ارزیابی کردند.

گفتنی است که مطابق قوانین بین المللی ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه در صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد که با توجه به مواضع دو کشور چین و روسیه در حمایت کامل از دولت سوریه در سالهای اخیر و دارابودن حق وتو از سوی این کشورها، تصویب طرح فوق امری محال ارزیابی می شود.
نظرات بینندگان