کد خبر: ۶۱۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۳
دکتر کامران باقری لنکرانی:

تیم مذاکره کننده باید از مواضع انقلابی ایران دفاع کند/ زیاده‌خواهی غربی‌ها مذاکرات را بی‌نتیجه گذاشته است

ایران در هندسه سیاسی جهان خارج از چارچوب‌ نظام استکباریست
تمام تلاش غرب و آمریکا امروز بر این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را بویژه در سطح فعالیت های هسته‌ای محدود کنند و امروز غرب تمام تلاش خود را از طریق تحریم‌ها علیه ایران به کار گرفته است.  با توجه به عدم پایبندی تیم مذاکره کننده غربی و اینکه مقام معظم رهبری در تعامل با همه دنیا بجز رژیم صهیونیستی و آمریکا تاکید کرده  است و  آنچه مستندات شهادت می دهد به نظر می‌رسد که تا به امروز مذاکره با 1+5 نه تنها سودی برای کشور ما نداشته است بلکه ضررهایی هم این مذاکرات برای جمهوری اسلامی در افکار عمومی دنیا به بار آورده است که ادامه این مذاکرات باید قاعدتا بر اساس برنامه و توجه به خوی استکبارستیزی کشورهای غربی و کوتاه نیامدن از حقوق ملت ایران صورت بگیرد.

به گزارش شیرازه مشروح گفتگوی تفضیلی کامران باقری لنکرانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با نسیم در خصوص مذاکرات هسته‌ای بدین شرح است:

«نسیم»: آمریکا در این مذاکرات تمام تلاشش بر این است که پیروز مذاکرات را به نوعی خودش جلوه دهد در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.

باقری لنکرانی: این یک سنت تاریخی است که معمولاً شیطان و حزب آن‌ها سعی می‌کنند که حتی شکست‌های خودشان را به عنوان پیروزی جلوه دهند و از این طریق باعث گمراهی مردم شوند که این سنت تاریخی در عصر و زمان ما کماکان جاری است و حزب شیطان به سرکردگی آمریکا تلاشش بر این است تا در جاهایی که نقطه ضعف و شکستش است، آن را پیروزی جلوه دهد و از همان نقطه نفوذ کند تا اقتدار ثابت خود را برگرداند.

نمونه آن را در همین چند سال اخیر در بحث بیداری اسلامی دیدیم که علی‌رغم اینکه بیداری اسلامی بویژه در مصر محور آن ضدیت با صهیونیست بوده است و مبارک به عنوان یک نیروی سر سپرده استکبار جهانی بوده است، در اوج انقلاب مصر آمریکایی‌ها تلاش کردند تا انقلاب مصر را مصادره کنند و در نهایت با یک کودتا تلاش کردند که انقلاب این کشور را از مسیر خود منحرف کنند و رژیمی را بر سرکار بیاورند که منافعشان را دنبال کند؛ نه اینکه یک رژیم انقلابی و مردمی باشد.

در همین ماه‌های اخیر در پیروزی غزه و پیروزی‌های مردم عراق چه در انتخابات و چه در مبارزه با تروریست و سازمان استکبار ساخته داعش نمودار شد. وقتی با همچنین دشمنِ شیطان صفتی روبرو هستیم طبیعی است که ما نباید با ساده‌اندیشی، غفلت و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها و ارزش‌های خودمان، میدان را برای آنها خالی کنیم.

«نسیم»: تیم مذاکره کننده ایرانی باید در برابر غرب و کشورهای 1+5 در این مذاکرات به چه نحوی رفتار کنند؟

باقری لنکرانی: در هندسه سیاسی فعلی جهان، تنها کشوری که به عنوان یک کشور مستقل و در خارج از چارچوب‌های تعریف شده نظام استکباری بر روی ارزش‌های خود پافشاری می‌کند، جمهوری اسلامی ایران است و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران امروز منحصر به مرزهای کشور خودمان نیست و این عمق استراتژیک در تمام دنیا خودش را نشان می‌دهد. این عمق استراتژیک از جنس آن چیزهایی که غربی همانند اعزام نیرو و ساختن پایگاه‌های نظامی با آنها آشنا هستند، نیست. این عمق استراتژیک ما در جریان بیماری رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی نمایان شد که آزادگان جهان در همه پنج قاره سلامت ایشان را دنبال می‌کردند و دلسوزانه از سر عشق و محبت ابراز علاقه می‌کردند و این‌ها تنها بخشی از لشکر جانباخته و دلداده انقلاب اسلامی است که امروز به برکت ارزش‌های اسلامی که این نظام دنبال می‌کند در همه دنیا سرزنده، فعال و رو به رشد وجود دارد.

این عمق استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران در کنار توانمندی‌هایی که از طرق معمول مثل توان بازدارنده دفاعی، توان علمی و نیروی انسانی جوان و خیلی از ظرفیت‌های مهم دیگری که جمهوری اسلامی ایران امروز به آن افتخار می‌کند، توانمندی‌های بزرگی را فراهم آورده است. در چنین شرایطی نمایندگان کشور ما و تیم مذاکره کنندگان کشور ما زمانی که در برابر نظام استکباری به سرکردگی آمریکا قرار می‌گیرند، نباید احساس کنند که دستشان خالی است، بلکه باید احساس برتری کنند و باید از مواضع انقلابی از حقوق حقه ملت ایران دفاع کنند.

«نسیم»: آمریکا در این مذاکرات به دنبال چه چیزی است؟ هدف اصلی آن از این مذاکرات چیست؟

باقری لنکرانی: موضع‌گیری آمریکایی‌ها به‌ویژه در 20 روز گذشته نشان می‌دهد که آنها به چیزی جز، جمهوری اسلامی پشیمان از ارزش‌های قبلی رضایت نمی‌دهند و این برای کشور مقتدری مثل ما با یک پیشینه تاریخی طولانی در فرهنگ، علم و اقتدار سیاسی به هیچ وجه قابل قبول نیست و ما امروز برخلاف آن چیزی که آنها جلوه می‌دهند در موضع اقتداری بالاتری هستیم. بیش از اینکه ما به مذاکره با غربی‌ها احتیاج داشته باشیم، غربی‌ها به مذاکره نیاز دارند و این شلوغ‌کاری‌هایی که غربی‌ها می‌کنند نباید ما را از توانمندی، قدرت و برجستگی‌های خودمان غافل کند.

«نسیم»: پایبندی غربی‌ها به توافقنامه تا به امروز به چه صورت بوده است؟

باقری لنکرانی: رفتار غربی‌ها در چند ماه گذشته نشان داد که آ‌نها برخلاف توافقنامه‌ها اقدام می‌کنند، در توافقنامه‌ها آمده بود که غرب تحریم‌های جدید را اعمال نمی‌کنند ولی به بهانه‌های واهی بویژه در زمانی که نظام استکباری در نوار غزه طعم شکست را چشید، تحریم‌های جدیدی را در کشور ما اعمال کردند و این نشان می‌دهد که آنها به قول و قرارشان پایبند نیستند و تنها ما بودیم که در برابر رفتارآنها ما بصورت کامل به توافقنامه پایبند بودیم. امروز آنها باید اعتمادسازی کند و ما نباید احساس کنیم در موضع ضعف هستیم.

جمهوری اسلامی عدم تمایل به سلاح‌های هسته‌ای را اعلام کرده است. بالاترین بازدارندگی در خصوص عدم تمایل جمهوری اسلامی به سلاح های هسته‌ای، فتوایی است که مقام معظم رهبری در خصوص سلاح هسته‌ای اعلام کرده است و این بالاترین بازدارندگی است که در یک نظام دینی می‌تواند وجود داشته باشد. به‌نظر می‌رسد که ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که با کمی استقامت می‌توانیم از حقوق حقه خودمان دفاع کنیم و هم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و هم دستاوردهای علمی خودمان را حفظ کنیم.

«نسیم»: افکار عمومی دنیا در خصوص مذاکرات به چه صورت جهت‌دهی شده است؟

باقری لنکرانی: غربی‌ها نشان دادند هرجا که منافعشان ایجاب می‌کند به راحتی دروغ می‌گویند و به راحتی توافقنامه‌های قبلی را زیر پا می‌گذارند. ما متاسفانه در افشا کردن این دروغ پردازی‌های غرب آنطور که باید و شاید افکار عمومی دنیا را آگاه نکردیم. افکار عمومی دنیا هرجا که این خوی ناپسند غربی‌ها را دیده است، واکنش نشان داده است. امروز حتی در داخل آمریکا و در قاره اروپا نیروهای اندیشمندی که به نقد اساسی نظام می‌پردازند کم نیستند. امیدوار هستیم مسئولان کشور در حضورشان در سازمان ملل متحد از ظرفیت‌های برجستگی ملی بیشتر استفاده کنند و مدافعین خوبی برای حقوق حقه ملت ما باشند و نشان بدهند که مردم سلحشور مؤمن و انقلابی ما در عین نجابت در حفظ ارزش‌ها و دفاع از آرمان‌ها قدمی به هیچ وجه قدمی را کوتاه نمی‌آیند و ضمن اینکه با جنگ و درگیری مخالف هستند اما در دفاع از حقوق خودشان مردانه ایستادگی می‌کنند.

«نسیم»: عده‌ای معتقدند سابقه انعطاف این مذاکرات تنها به یک سال گذشته بازمی گردد، آیا شما این اعتقاد را تایید می کنید؟ توضیحاتی در این زمینه ارائه کنید؟

باقری لنکرانی: نه، این یک غلط ‌‎اندازی تعمدی است. آمریکایی‌ها به بهانه 11 سپتامبر حمله به افغانستان شروع کردند و آماده حمله به عراق بودند و طبق برخی مستندات مقصد سوم برای حمله به ایران بود. آمریکا و غربی‌ها برای فضاسازی نقطه شروع را بحث هسته‌ای درنظرگرفته بود و از همان ابتدایی که غربی‌ها نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای کشور ما حساس شدند و به نوعی شروع بهانه‌جویی آنها برای محدود کردن انقلاب اسلامی و به نوعی رجزخوانی آنها در آن فضا محسوب می‌شد، جمهوری اسلامی ایران در قالب مذاکرات در سطوح مختلف با این موضوع مواجه شد و اعلام کرد که ما آماده هستیم که این اعتمادسازی را داشته باشیم و سیاست کلی جمهوری اسلامی مذاکره و حل مسالمت‌آمیز مسئله بوده است.

در طی دولت هشتم ونهم تلاش‌های در جهت مذاکره از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور فعلی کشور، علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی، سعید جلیلی که به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت هشتم و نهم بودند، صورت گرفت، اما غربی‌ها دربرابر رفتارهای مسالمت‌آمیز کشور ما رفتار مناسبی را نداشتند. علی‌رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران در دولت هشتم موافقت‌نامه‌های الحاقی را پذیرفت، طرف غربی ها اعلام کردند که شما باید برای تک‌تک سانتریفیوژها از ما مجوز بگیرید.
در ادامه که جمهوری اسلامی ایران معاهده منع توسعه تجهیزات سلاح هسته‌ای اول و تعهدنامه اول از حقوق از انرژی هسته‌ای دفاع کرد، غربی‌ها سطح توقعات خود را پایین‌تر آوردند و اعلام کردند که حتی ما حاضریم اورانیوم غنی شده 20 درصد را بدهیم، اما بعد که احتمال دادند که دادن اورانیوم غنی شده 20 درصد می‌تواند ایران را در مسیر توسعه علمی هسته‌ای با شتاب بیشتری پیش ببرد، جلوی این را گرفتند. در حالی که برزیل و ترکیه به نمایندگی از کشورهای غربی و با موافقت کشورهای غربی به کشور ما آمده‌ بودند و توافقنامه‌ای را درتهران امضا کرده بودند، آمریکا جلوی اجرای آن را گرفت و نگذاشت این موضوع به سرانجام برسد.

«نسیم»: چه گروه‌هایی و چه مسائلی  باعث شده که تا به امروز این مذاکرات به نتیجه نرسد؟

باقری لنکرانی: در طی 12 سال گذشته مذاکرات فراز و نشیب داشته است، گروهی که باعث شدند این مذاکره هیچ وقت به نتیجه نرسید، لابی صهیونیست‌ها و عقبه استکباری نظام فاسد بر دنیا است که امروز بیشتر صحبت‌های آنها از زبان سیاستمداران آمریکایی می‌شنویم. بعضی اوقات سیاستمدارن اروپایی‌ها برای اینکه جلب رضایتی از صهیونیست‌ها کنند و سرسپردگی خودشان را نشان دهند در این زمینه اظهاراتی می‌کند. آنچه که تا به امروز باعث شده که مذاکره به نتیجه نرسد زیاده خواهی غربی  و جبهه استکباری بوده است که به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی نباشد، ملت‌های آزاده دنیا به آن افتخار نکند و جمهوری اسلامی ایران الهام‌بخش نباشد.

«نسیم»: در این مذاکرات برای غرب چه چیزی حائز اهمیت است؟

باقری لنکرانی: شرایط فعلی جهان به‌گونه‌ای است که دنیا با تحولات سریع روبرو است، برای غربی‌ها خیلی مهم است که نشان دهند جمهوری اسلامی نظم نوین جهانی به سرکردگی آمریکا پذیرفته است، در حالی که این موضوع جزء آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران است که چنین نظمی اصولاً اتفاق نخواهد افتاد و ملت‌های دنیا بیدار شده‌اند. به هیچ وجه امکان نظام تک قطبی در دنیا وجود ندارد. غربی‌ها فهمیده‌اند که باید برخلاف گذشته به ملت‌ها و عقایدشان احترام بگذارند و حقوق آنها را به رسمیت بشناسند. متاسفانه در فضای رسانه‌ای اغلب به نحوی جلوه می‌دهند که به دلیل جمهوری اسلامی در مذاکرات، جمهوری اسلامی نظم غربی‌ساز را پذیرفته در حالی که جمهوری اسلامی خودش در جهان الهام‌بخش است و با عمق استراتژیکی که در جهان دارد، در جهت استقلال‌طلبی ملت‌ها و ایجاد حکومت‌های مردم سالار، حرف برای گفتن دارد.

نظرات بینندگان