کد خبر: ۶۱۱۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳
تلویزیون اسیر تبلیغات

بوی برنج ایرانی به مشام صدا و سیما نمی‌رسد!

آنان كه در كيفيت اهل مقايسه باشند به‌راحتی مي‌فهمند كه هيچ‌كدام از برنج‌هاي خارجي ياراي رقابت با برنج مرغوب ايراني را ندارند.
ايران سرزميني است كه هر گوشه از آن طلاي نابي پيدا مي‌شود، كه شايد مثل آن در هيچ كجاي جهان يافت نشود. اين سرزمين جزء معدود سرزمین‌هایی است كه همه نيازهاي خود را، از شير مرغ تا جان آدمیزاد، درون خود مي‌تواند توليد كند و اگر روزي تمام درها به روی آن بسته شود، از دل خود نيازهاي خود را برآورده مي‌كند .
 
به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز؛ متأسفانه جريان مصرفي كه بر روح بازار حاكم شده است، باعث گرديده تا ظرفیت‌های توليد داخلي فداي مصرف محصولات خارجي شود؛ محصولاتي كه به همراه خود بسياري از تبعات فرهنگي، اقتصادي و حتي جسمي را دارد. 
 
سيره بزرگان را كه نگاه مي‌كنيم، اصرار آن‌ها را بر استفاده از محصولات داخلي در حد اعلي مي‌بينيم؛ تا آنجا كه بعد از نهضت تنباكوي ميرزاي شيرازي ، نزديك به يك دهه قبل از نهضت مشروطه ، با شكل‌گيري روحيه ضد استعماري در حوزه‌های علميه، علماي اصفهان با احداث بنگاهي توليدي  به نام"شركت اسلاميه" اقدام به توليد پارچه‌ای وطني به اسم "كرباس" نمودند، كه علی‌رغم كيفيت پائين و خشن بودن پارچه، به‌سرعت جاي پارچه‌هاي مرغوب و لطيف خارجي را گرفت، تا آنجا كه زماني كه مرحوم مدرس به اصفهان رفت، آن پارچه را به‌عنوان لباس رسمي خود انتخاب نمود و فرمود: "من كرباس ايراني را به حرير انگليسي ترجيح می‌دهم." 
 
دكتر موسي نجفي در كتاب زندگی‌نامه حاج‌آقا نورالله اصفهاني، اسناد بسياري از روزنامه حبل‌المتین و ثريا مبني بر اقبال حوزه‌های علميه به اين پارچه آورده است تا آنجا كه اين پارچه‌ها از اصفهان به نجف صادر مي‌شد و طلاب پس از استفاده از آن‌ها اعلام مي‌كردند "كه ما به این لباسی که ساخته‌ی دست خودمان است، افتخار می‌کنیم." 
 
نكته جالب آن است که بزرگان دين در مورادي كه چيزي حتي نمونه داخلي هم نداشت سعي مي‌نمودند با ابتكار عمل خود را از كالاي خارجي بي‌نياز نمايند. در احوالات مرحوم آیت‌الله‌العظمی مرعشي نجفي آورده‌اند كه ايشان هیچ‌وقت لباس خارجی به تن نمی‌کرد. از خیاطش می‌خواست با پارچه‌های تولید داخل برایش لباس بدوزد و این روش را مبارزه با استکبار می‌دانست. آن روزها دکمه در ایران تولید نمی‌شد. خیاط آقا هم از دکمه استفاده کرده بود. بعد این‌که لباس را نزد آقا برد، آقا از دکمه‌های خارجی خوشش نیامد. به همین دلیل به خیاط یاد داد که با قیطان دکمه درست کندو به لباس بدوزد.
 
امروزه متأسفانه براي مايحتاجي كه در موارد زيادي بهتر از آن را در داخل در اختیارداریم، رو به محصولات خارجي آورده‌ايم. به‌عنوان‌مثال در محصولات كشاورزي مثل برنج و چايي با آن‌كه در داخل كشور بهترين محصول را توليد مي‌كنيم، اما باز شاهد تبليغات گسترده رسانه‌ها حول اين محصولات و درنتیجه اقبال عمومي به مصرف آن‌ها هستيم؛ چيزي كه باروح دين كه خوداتکایی است در منافات و با منويات مقام معظم رهبري(حفظه الله) در تضاد است .
 
رهبرمعظم انقلاب(حفظه‌الله) در سخني فرمودند:"خوشبختانه ما در كشور و در بخش‌هاي مختلف، محصولات كيفي داريم. قسمت عمده‌اي از توليدات كشور، مصرف‌کننده‌اش دستگاه‌هاي دولتي ما هستند. دستگاه‌هاي دولتي بايستي جزم و عزم داشته باشند بر اين‌كه جز توليدات داخلي - در آن مواردي كه توليد داخلي وجود دارد - هیچ‌چیز ديگر مصرف نكنند. يعني واقعاً در محصولاتي كه مشابه داخلي دارد، مطلقاً ممنوع بشوند كه از خارج چيزي وارد نكنند "
 
مشكل اسم نيست 
گاهي گمان مي‌شود تغيير نام يك محصول از خارجي به ايراني مشكل را حل مي‌كند؛ مثلاً اگر اسم برنجي را عوض كرديم و گذاشتيم محسن ديگر به يك حامي براي محصولات داخلي تبدیل‌شده‌ایم؛ درصورتی‌که اين كار ضررش بيشتر از عرضه بانام خارجي است. چراکه باعرضه بانام خارجي ماهيت حقيقي كالا مشخص است. اما دربسته بندي بانام ايراني ماهيت كالا براي خيلي‌ها در نگاه اول نهان مي‌ماند .
 
تغيير نام ازآن‌جهت مشكل را حل نمي‌كند كه اصرار بر استفاده از محصول داخلي به جهت آن است که يكي از ابزارهاي قدرت يك جامعه قدرت اقتصادي است و زماني كه ما به‌جای كالاي داخلي رو به مصرف كالاي خارجي می‌آوریم، درواقع به‌جای گردش سرمايه در توليد به خروج سرمايه در مصرف مبتلا می‌شویم و به قول اهل بازار اين يعني خوردن از سرمايه . اصرار بر مصرف توليد به خاطر آن است كه سرمايه به زايش برسد و نه به ريزش. كاري كه در استفاده از محصولات خارجي اتفاق نمی‌افتد.
 
برنج از شمال تا جنوب ايران
برنج يكي از محصولاتي است كه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ايران كشت مي‌شود. از  انواع برنج معطر استان‌هاي شمالي كه بگذريم، طبق آمار وزارت كشاورزي مناطق  لنجان، اصفهان ،آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، لرستان و یزد از شهرهايي هستند كه برنج مرغوب ايراني با عطري دل‌انگیز در آن كشت مي‌شود .
 
 
آنان كه در كيفيت اهل مقايسه باشند به‌راحتی مي‌فهمند كه هيچ‌كدام از برنج‌هاي خارجي ياراي رقابت با برنج مرغوب ايراني را ندارند؛ درجایی كه برنج معطر طارم هاشمي موجود است كدام ذائقه سليمي ميل به برنج باسماتي هندي و پاكستاني دارد؟! علاوه بر اين‌كه در مواردي برنجي كه به‌عنوان برنج باسماتي عرضه مي‌شود برنجي است كه در كارخانه استحصال‌شده و ماهيتاً برنج نيست، بلكه ماكاروني‌هايي در قواره برنج است كه با مواد شيميايي تولیدشده و ضررهای جسمی خاص خود را دارد.
 
علت رغبت به برنج خارجي
اما اينكه چرا برنج خارجي در بين ايرانيان تا اين اندازه جابازکرده است دلايل خاص خود را دارد . درگذشته بحث قيمت خيلي مطرح بود، در آن زمان فاصله برنج ايراني با برنج خارجي چيزي در حدود دو تا سه برابر قيمت بود، اما امروزه با بالا رفتن قيمت برنج خارجي تقریباً اين انگيزه از بين رفته است. اما دليل باقي ماندن رغبت به نمونه خارجي كم کیفیت‌تر از نمونه داخلي چيست؟
 
الف: تبليغات تلویزیونی 
اولين عاملي كه باعث قرار گرفتن محصولات خارجي مثل برنج در سبد خانوار ايراني شده است تبليغات شديد تلویزیونی در مورد اين كالاست . متأسفانه رسانه ملي باهدف درآمدزایی، منافع ملي و منويات رهبري را ناديده گرفته و با قبول آگهي‌هاي تبليغاتي سنگين، خانواده ايراني را ترغيب به استفاده از اين نوع برنج نموده و آن را به‌عنوان پايه‌ي ثابت آشپزخانه قرار داده است . اين ترفند انگليسي كه دميدن در بوق و كرناي تبليغات است از قديم در تمايل جامعه به یک‌سو مؤثر بوده است؛ زماني كه قرار بود بعضي از كالاهاي خارجي در ايران شايع شود مستشاران انگليسي به نماینده‌های خود گفتند اين كالاها براي مردم نان شب نيست ولي چنان در بوق و كرنا بدميد كه از نان شب هم واجب‌تر شود.
 
ب: برنج خارجي موردعلاقه آشپز بی‌هنر 
برنج خارجي، يا در اصطلاح تخصصي برنج با سماتی ۱۱۲۱ ، برنجي است كه بدون داشتن هيچ‌گونه هنري و به‌راحتی پخته مي‌شود و قد مي‌كشد و در سفره نماي خوبي دارد. همين زيبايي باعث شده است تا آشپزهايي كه هنر زيادي براي پخت‌وپز ندارند به اين برنج علاقه‌مند شده و ترجيح را در استفاده از آن بگذارند. 
 
ج: مارك بندي و نظام توزيع 
يكي از مهم‌ترين عواملي كه باعث شده است تا برنج خارجي جايگاه خوبي پيدا كند، بسته‌بندی مناسب و انتخاب ماركي جذاب براي اين نوع برنج است. متأسفانه برنج ايراني كه ازلحاظ مرغوبيت به‌مراتب برتر از برنج خارجي است هنوز به‌صورت سنتي و دربسته بندي هاي کاملاً عادي و بدون مارك و برند معتبر عرضه مي‌شود و از طرفي در توزيع در سطح كشور به صورتي ناهمگون توزيع مي‌شود، به‌گونه‌ای كه مشتري نمي‌تواند برنج ثابتي را براي مصرف خانگي خود انتخاب نمايد .
 
برنج يكي از صدها نمونه كالاي داخلي است كه فداي منفعت‌طلبی بازار مصرفي سرمايه محور شده است و همين امر باعث عدم تمايل نسل جوان به حركت‌هاي توليدي گرديده است ؛كه اين خود زنگ خطري بزرگ براي اقتصاد كشور است .
 
جا دارد تا دستگاه‌هاي مربوطه با سرمایه‌گذاری براي محصولات ايراني علی‌الخصوص محصولات كشاورزي مثل برنج و تهيه يك نظام جامع توزيع در راستاي معتبر شدن برنجي كه به رنج دستان ايراني توليد مي‌شود قدمي مؤثر بردارند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۳
0
با سلام خدمت تمامی مسئولین محترم استان و شهرستان ممسنی و سایت بسیار زحمت کش لطفا یک تذکر هم به بیمارستان ولیعصر نوراباد ممسنی بدهید که چرا از ماشین ها پول میگیرند اگر اینطوره پس ادارات دیگر و دانشگاه ازاد و پیام نور که اگر پول بگیرند ملیونر میشوند لطفا پیگیری کنید