کد خبر: ۶۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

«اسب بارکش» دوران دفاع مقدس را بیشتر بشناسید

هواپیمای سی-130 معروف به اسب بارکش در هشت سال جنگ تحملی نقش ویژه ای را در زمینه ترابری و جابجایی نیروها ایفا کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا،‌ نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح روز یکشنبه از بازسازی یک فروند هواپیمای سی-130 در پایگاه هوایی شیراز خبر داد.

این هواپیما که مدت ها زمین گیر شده بود پس از 20 هزار نفر ساعت کار متخصصان به ناوگان هوایی ایران اسلامی بازگشت.

سی-130 (هرکولس) هواپیمای ترابری نظامی با چهار موتور توربوپراپ است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

«اسب بارکش» دوران دفاع مقدس را بیشتر بشناسید

این هواپیما یکی از موفق ترین هواپیماهای نظامی تاریخ به شمار می رود که تولید آن از اوایل دهه 1950 تاکنون ادامه دارد و در عملیات های نظامی، غیرنظامی و بشردوستانه مورد استفاده قرار می گیرد.

سی-130 که تا سال 2009 حدود 2300 فروند از آن ساخته شد، طولانی ترین دوره تولید مستمر در بین تمامی هواپیماهای نظامی را دارد.

این هواپیمای قول پیکر تطبیق پذیری بالایی را در زمینه انجام نقش ها و ماموریت های متفاوت و متنوع از خود به نمایش گذاشته است و نسخه هایی از آن برای ماموریت هایی چون انتقال نیروها برای یورش هوابرد، جستجو و نجات، تحقیقات علمی، شناسایی آب وهوا، سوخت رسانی هوایی، گشت دریایی و آتش نشانی هوایی ساخته شده اند.

این هواپیما مجهز به مجموعه بسیار پیشرفته ای از سیستم های ارتباطی و دفاعی شامل رادیوهای چند باندی یو و وی اچ اف وسیستم گیرنده هشدار لیزری است، که در سال 1956 خط تولید آن راه اندازی شد، و سپس به یگان هوایی نیروهای مسلح دیگر کشورها از جمله ایران راه یافت.

سی-130 ترابری نظامی که در عرصه های نظامی از آن به عنوان اسب بارکش یاد می شود با قدرت حمل حدود 17 هزار و 145 کیلوگرم معادل 4000 پوند، یکی از بزرگترین هواپیماها حمل و نقل هوایی در شرایط بحران است.
نظرات بینندگان