کد خبر: ۶۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

گرد و غبار فراموشی بر چهره تنها رصدخانه شمال‌غرب شیراز+تصاویر

با گذشت سال ها و عدم توجه کافی مسئولان رصد خانه شهر جدید صدرا، کم کم درهای آن بر روی علاقمندان بسته شد...

به گزارش شیرازه به نقل از عصر شیراز شمالغرب شیراز بخاطر ارتفاع مناسب ( بیش از 1800 متر از سطح دریا) ، آسمان پاک و آب و هوای مناسب یکی از بهترین مناطق شیراز برای رصد آسمان است. از همین رو، سال 1376  در یک حرکت قابل ستایش (البته قابل ستایش برای 17 سال پیش) خبر احداث رصدخانه در شهر جدید صدرا در میان شهروندان این شهر جدید پیچید، اولین تلسکوپ این رصدخانه یک تلسکوپ پنج اینچی بود که همراه با رصدخانه در اختیار گروهی از جوانان علاقمند این شهر جدید قرار گرفت؛ پس از آن و تا سال 1382 با تامین بودجه تجهیزاتی نظیر تلسكوپ ۱۲ اینچی اشمیت كاسگرین، میدال ایكس ۲۰۰ و لوازم جانبی شامل چشمی های مختلف، فیلترهای رنگی رصدی، فیلتر ۱۲ اینچ خورشیدی، رابط های عكاسی و دوربین مخصوص عكاسی از آسمان برای این رصدخانه خریداری شدند تا این رصدخانه به یکی از مجهزترین مراکز رصد آسمان در شمالغرب شهر شیراز تبدیل شود؛ در حالی که رصد خانۀ دانشگاه شیراز قابل دسترس برای عموم شهروندان شیراز و علاقمندان نجوم نبود.

رصدخانه " عبدالرحمن صوفی رازی " در شمالغرب شیراز در دسترس عموم شهروندان قرار گرفت و از سال 1379 بصورت محدود کار خود را آغاز نمود که البته با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. فضای این رصد خانه شامل اتاق 9 متری اصلی رصدخانه كه دارای یک گنبد دو متری و  اتاق كروی پلانتاریوم (آسمان نما) نیز هست كه قطر این اتاق نیز ۶ متر است، می شود. با اتمام پارک نجوم شهر جدید صدرا که ساختمان رصدخانه را در بر گرفته بود، در سال 1385 ساختمان رصدخانه نیز کامل شد و بالاخره در سال 1387 بصورت رسمی افتتاح شد. این رصدخانه برای سال ها میزبان بسیاری از علاقمندان به نجوم و دانش آموزان بود.

گرچه شرایط مناسب شمالغرب شیراز برای تاسیس رصدخانه آنچنان مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد اما هستند شهروندان علاقمندی که خود دست بکار شده اند و در منازل خود رصد خانه تاسیس نموده اند البته همه شهروندان شمالغرب قادر به صرف هزینه های هنگفت برای تاسیس رصدخانه در خانه های خود نیستند؛ رصدخانه خصوصی دکتر نوذری، دندانپزشک شیرازی، یکی از همین نمونه هاست که در طبقه چهارم ويلای خصوصی آقای دکتر در شهر صدرا احداث شده است.

 

اما با گذشت سال ها و عدم توجه کافی مسئولان رصد خانه شهر جدید صدرا، کم کم درهای آن بر روی علاقمندان بسته شد؛ این روزها تنها رصد خانۀ شمالغرب شیراز، متروکه و مخروبه رها شده است؛ رصدخانه شهر جدید صدرا و جوانان علاقمند به نجومش شاید یکی از پتانسیل های فراموش شدۀ شمالغرب شیراز باشند و پتانسیل های بسیاری دیگری که در پشت ساخت و ساز باغ ها، ویلاهای مسکونی و مجتمع های انبوه آپارتمانی پنهان شده و فراموش می شوند . یادش بخیر خود من نیز اولین آشنایی ام با نجوم، آسمان و رصد ماه در قالب یک سفر علمی از طرف مدرسه و در همین رصدخانه " عبدالرحمن صوفی رازی " شهر جدید صدرا اتفاق افتاد، یادش بخیر.

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان