کد خبر: ۶۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳
عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد:

وضعیت کشتار‌های غیرمجاز در شیراز فاجعه است/ شورا و شهرداری برخورد کنند

به سبب سوءاستفاده‌هایی که در برخی کشتارگاه‌ها می‌شود، مردم به کشتار غیرمجاز متمایل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تاکید بر توجه به حفظ سلامت شهروندان گفت: سازمان صداوسیما باید از طریق پخش اطلاعیه‌ها و برنامه‌های آگاهی‌بخش در قالب فرهنگ‌سازی و همکاری با دستگاه‌های متولی، شهروندان را از مضرات و معایب کشتار غیرمجاز و همچنین بیماری‌های خطرناکی که از طریق کشتار غیرمجاز دام منتقل می‌شود، آگاه کند.

محمد حق‌نگر در شصت و دومین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: به سبب سوءاستفاده‌هایی که در برخی کشتارگاه‌ها می‌شود، مردم به کشتار غیرمجاز متمایل شده‌اند.

وی ادامه داد: افرادی به صورت غیرقانونی در مکان‌هایی مانند بلوار خلیج‌فارس یا مکان‌های دیگر اقدام به کشتار در شرایط غیرقانونی می‌کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز وضعیت کشتار‌های غیرمجاز شهر شیراز در شهرک جوادیه، ورودی بلوار صدرا، شهرک رضوان، برخی ازمناطق دروازه کازرون و دیگر محلات شیراز را در حد فاجعه عنوان و اظهار کرد: شهرداری شیراز بر اساس وظایف مندرج در بندهای 15، 20 و 21 قانون شهرداری و در راستای جلوگیری از نگهداری و کشتار دام‌های غیرمجاز در سطح شهر با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی و در قالب یک طرح مشترک با افراد خاطی برخورد کند که در این راستا معاونت اجرایی شهرداری باید ظرف مدت یک ماه پیشنهادات و طرح خود در این زمینه را به شورا ارائه نماید.

وی با بیان اینکه کشتار غیرمجاز یکی از حوزه‌هایی است که لطمه زیادی به سلامت خانوار می‌زند، ادامه داد: در راستای جلوگیری از کشتار و ارائه دام‌های غیرمجاز، علاوه بر اقدامات شهرداری باید اداره کل دامپزشکی استان فارس و شیراز نیز ضمن تهیه چشم‌انداز، برنامه مدونی را برای جلوگیری از نگهداری و کشتار دام‌های غیرمجاز در سطح شهر تهیه و ارائه نماید.

حق‌نگر همچنین خواستار همکاری نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی با دستگاه‌های متولی جهت اجرای طرح شد.

شورا و شهرداری با مراکز غیرمجاز عرضه گوشت برخورد کنند

مدیرکل دامپزشکی فارس نیز در صحن علنی شورا گفت: بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های نوظهور منشأ دامی دارد و کنترل آن باید در دام‌ها انجام شود تا به انسان منتقل نشود.

قاسم رضائیان‌زاده بیان کرد: در حال حاضر معاونت عمرانی و مدیر کل شهری و روستایی استانداری برای برخورد با مسئله کشتار غیرمجاز عزم خود را جزم کرده و در این زمینه مجوز لازم برای احداث سه کشتارگاه صنعتی دام صادر شده است.

وی اضافه کرد: از شورا و شهرداری تقاضا داریم در زمینه جمع‌آوری مراکزی که مجوز و هویتی ندارند در کمربندی، پشت هایپر استار، ورودی صدرا و کشن اقدام لازم را انجام دهد.

۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد

رئیس اداره دامپزشکی شیراز نیز با بیان اینکه ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد، بیان کرد: تب کریمه کنگو از طریق تماس با ترشحات بدن دام منتقل می‌شود و باعث خونریزی قسمت‌های داخلی بدن خواهد شد.

عبدالرضا وفا اعلام کرد: در محور ورودی شهرک گلستان افرادی به صورت سیار و چادرنشین در یک وضعیت غیر بهداشتی کشتار می‌کنند و هیچ گونه نظارتی بر فعالیت آنان نیست و در مواردی دام بیمار به فروش می‌رسانند.

بیماری‌های انگلی که سبب به وجود آمدن کیست‌هایی در مغز انسان می‌شود، سیاه‌زخم شاربن، بیماری هپاتیت، کیست هیداتید و بسیاری موارد دیگر عناوین بیماری‌هایی بود که به گفته وی از طریق کشتار دام به انسان منتقل می‌شود.

در بیدزرد 76 مغازه اقدام به فروش و کشتار غیرمجاز دام می‌کنند

رئیس اداره دامپزشکی شیراز با بیان اینکه در بیدزرد 76 مغازه اقدام به فروش و کشتار غیرمجاز دام می‌کنند، افزود: کشتارهای غیر مجاز در مناطقی از شیراز باعث می‌شود امعا و احشاء و خونابه دام‌ها به مقدار زیاد در منطقه پراکنده شده و سگ و گربه از آن تغذیه کنند که به راحتی انگل‌ها از طریق مدفوع سگ و گربه به محل زندگی انسان منتقل می‌شود.

در ادامه جلسه مظفر مختاری، دیگر عضو شورا نیز اظهار داشت: مردم اعتقادات خاصی دارند و اعیاد قربان و مناسبت‌ها اقدام به قربانی دادن می‌کنند و به سبب آنکه کشتارگاه‌های صنعتی ی-ا اجرایی نشده یا در دسترس مردم نیست، مردم از این طریق برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

رضا محمدیان نیز به عنوان رئیس کمیسیون عمران شورا ابراز داشت: آیا در مورد مواردی که برای صداوسیما و نیروی انتظامی و دامپزشکی در مصوبه شورا در نظر گرفته شده و هماهنگی لازم با این ارگان‌ها صورت گرفته چرا که صداوسیما به سرعت اعلام می‌کند ما برای آگاه‌سازی مردم در مورد بیماری‌های مشترک انسان و دام برای هر دقیقه فلان مقدار پول می‌گیریم.

وی اضافه کرد: از سویی باید تدابیری اتخاذ شود که در صورت ممانعت از کشتارهای غیرمجاز، بازار سیاه به وجود نیاید و وضعی پیش نیاید که همین محل‌های کشتار کمی دور‌تر یا به کوچه‌های پشت بروند و کار خود را پنهانی‌تر ادامه دهند.

در ‌‌نهایت مقرر شد با همکاری مجموعه شهرداری شیراز وهمچنین اداره کل دامپزشکی شیراز نسبت به جمع آوری مراکزی که اقدام به کشتار غیر مجاز دامی دارند برخورد قاطعانه تری انجام شود.

نظرات بینندگان