کد خبر: ۶۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳
حاشیه‌های یک مصوبه در شورای شهر شیراز:

پشت آرامگاه سعدی را به «چال اسکندرون» تبدیل کرده اند!

باید درآمد حاصل از فروش بلیط بازدید از آرامگاه سعدی به جای واریز به خزانه در تهران، برای شهر و مردم شیراز هزینه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر شیراز با نامه دوفوریتی جمعی از اعضای شورای شهر وضعیت تملک منازل اطراف آرامگاه سعدی بررسی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در این خصوص یادآور شد: چند سال قبل شهرداری شیراز 800 منزل در اطراف آرامگاه سعدی که در آن زمان بیش از 7 میلیارد تومان ارزش داشته است را تملک کرد و بدون دریافت یک ریال هزینه به منظور توسعه فضای سبز آرامگاه در اختیار اداره میراث فرهنگی استان قرار داد.

محمدرضا هاجری با بیان اینکه هزینه نگهداری چمن و فضای سبز این مکان را شهرداری پرداخت می‌کند، تصریح کرد: میراث فرهنگی علیرغم اینکه هیچ هزینه‌ای به شهرداری نمی‌دهد در کار شهرداری کارشکنی هم می‌کند و از شهرداری به دلیل اینکه قصد دارد راه‌های دسترسی به آرامگاه را افزایش دهد، شکایت کرده است.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته مردم ار فضای سبز اطراف آرامگاه استفاده می‌کردند، گفت: اکنون که در طرح توسعه آرامگاه سعدی فضای سبز اطراف آرامگاه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است، اجازه استفاده از این فضای سبز را به مردم نمی‌دهند و می‌گویند حتما باید بلیط بخرند.

هاجری خواستار آن شد که کارشناسان حقوقی شهرداری تکلیف کنند که درصدی از درآمد آرامگاه سعدی به شهرداری شیراز داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه پشت آرامگاه سعدی را به «چال اسکندرون» تبدیل کرده اند، گفت: اگر این آب رها شود، کل منطقه سعدی فروکش می‌کند!

قلعه‌دار، شهردار منطقه سه نیز عنوان کرد: منازلی که در طرح توسعه آرامگاه سعدی بوده است را شهرداری تملک کرده و به عنوان فضای سبز به آرامگاه الحاق شده است که هزینه نگهداری و تاسیسات آن بر عهده شهرداری است اما رفت و آمد در این مکان را میراث فرهنگی کنترل می‌کند.

علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز هم تصریح کرد: اگر شورا مصوب کند که به منظور استفاده مردم از فضای سبز اطراف آرامگاه سعدی، میراث فرهنگی محل درب ورودی را تغییر دهد، فرمانداری شیراز این مصوبه را لغو خواهد کرد؛ بنابراین باید کار حقوقی انجام شود و مانند جلو حافظیه نشود که ما به منظور ایجاد پیاده‌رو، آن مکان را سنگ‌فرش کردیم ولی اکنون تبدیل به پارکینگ شده و ما هم نمی‌توانیم اعتراض کنیم.

امینی، معاون شهرداری شیراز نیز بر بررسی سوابق و انجام کار حقوقی تاکید و اظهار کرد: در زمان واگذاری منازل تملیک شده توسط شهرداری به میراث فرهنگی، استاندار به عنوان قائم مقام شورای شهر بود لذا ضرورت دارد سوابق بررسی شود.

در نهایت رضا محمدیان پیشنهاد داد که شورای شهر به شهرداری شیراز تکلیف کند تا ظرف مدت یک‌ماه در این خصوص بررسی حقوقی انجام دهد مبنی بر اینکه با درنظر گرفتن احقاق حقوق شهروندان شیرازی، درآمد حاصل از فروش بلیط بازدید از آرامگاه سعدی به جای واریز به خزانه در تهران، برای شهر و مردم شیراز هزینه شود که این پیشنهاد با اکثریت آرای اعضای شورا به تصویب رسید.

نظرات بینندگان