کد خبر: ۶۱۲۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
رئیس آتش نشانی شیراز:

شکایتمان را از نیروی انتظامی پس گرفیتم/ آتش نشانان حادثه برمشور شهید محسوب نشدند

زمان حضور ما در بدترین شرایط به 12 دقیقه می رسد.

به گزارش شیرازه، به مناسبت هفته آتش نشانی این بار به سراغ نفر اول مردان آب و آتش در شیراز رفتیم، رامین طالبی که از 3 سال پیش سکاندار این مجموعه شده است در گفت و گو با موج ما حرف های ناگفته بسیار زیبایی داشت که در ادامه می اید.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به درگیری چهارشنبه سوری سال گذشته بین آتش نشانی و نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: در مامویت و عملیات های ایجاد شده، برحسب وظیفه نیروی آتش نشانی با آن اضطراب و التهاب کار حضور داشتند که به دلیل سهل انگاری های صورت گرفته یک اصطکاکی بین آتش نشانی و نیروی انتظامی ایجاد شد.

وی ادامه داد: آتش نشانی به تبع دفاع از نیروی های خود پرونده ای در مراجع قضایی ایجاد کرد که بعد از مذاکرات انجام شده از سوی مقام های استانی این پرونده که در دادسرای نظام مفتوح شده بود منجر به صلح و سازش گردید که نهایتا این سازمان شکایت خود را از نیروی انتظامی پس گرفت.

طالبی خدمات آتش نشانی را خدمات بدون حصار دانست و افزود: هر جا که از جامعه که ندای کمک بلند شود و تقاضای مساعدت در حوزه های تهدیدگر جان یا مال افراد شود، مسئولیت ما این است که ورود کنیم و نهایتا به آسیب دیدگان احتمالی یا فعلی کمک کنیم.

وی ادامه داد: حوزه امداد بسیار وسیع تر می باشد و همه مجموعه ما از نجات یک پرنده که در ارتفاعی پای آن گیر کرده و معلق مانده غرق شدگی در آبگیر ها، رودخانه ها و گذرهای آبی و حوادثی که تهدیدگر است، بخش دیگری از فعالیت‌های سازمانی آتش نشانی است.

90 درصد تماس های آتش نشانی مزاحم تلفنی هستند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شیراز به مزاحمت های تلفنی اشاره کرد و گفت: حجم تماس هایی که به سامانه 125 می شود، بسیار زیاد است که عمده این تماس ها مزاحمین می باشند و به جرات می توان گفت از هر 10 تماس غریب به 9 تماس آن اشخاص مزاحم هستند.

طالبی خاطر نشان کرد: افراد مزاحم از کودک گرفته تا افراد سالخورده که اشتباهی در تماس های خود صورت می گرفته است، درصدی هم تعمدی مزاحم مراکز امدادی نظیر آتش نشانی، پلیس و اورژانس می شوند که در مرحله اول به این افراد از طریق ارشاد و راهنمایی است که مزاحمت ایجاد نکنند اما در مواردی که افراد جسارت بیشتری به خرج می دهند و مزاحمت های آنان مستمر می باشد، از طریق مراجع قضایی شماره ها ریشه یابی می شود و مالک تحت تعقیب مراجع قضایی قرار می گیرد.

عملیات عمرانی، مسیر انحرافی ایجاد می کند

این مسئول در آتش نشانی از میانگین حضور در صحنه حادثه گفت: بر طبق استاندارد جهانی حضور 7 دقیقه می باشد، مشروط بر این که زیر ساخت های لازم آماده باشند.

طالبی اذعان داشت: شهر شیراز با توجه به دوعامل مهم وسعت و جمعیت شهری و طبق استاندارد جهانی تعداد ایستگاه های آتش نشانی 35 ایستگاه تعریف شده است که امروز در این شهر 17 ایستگاه خدمات دهی می کنند که در این باره جایگاه ایستگاه از نظر مکان و موقعیت ویژه دسترسی سریع به حوادث اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شیراز ادامه داد: طبق استاندارد باید حداقل 7 دقیقه در محل حادثه حضور یابیم که این زمان مطلوب حضور است اما شرایط زمانی در اوج ترافیک، تنگ بودن کوچه ها در بافت تاریخی شیراز، شرایط جوی هوا در زمستان و تابستان، انجام عملیات های عمرانی که مسیر انحرافی ایجاد می کنند باعث کاهش سرعت عملیات می شود که عمدتا زمان حضور در بدترین شرایط به 12 دقیقه می رسد.

آتش سوزی در کارخانه های روغن بزرگترین عملیات آتش نشانی شیراز بود

طالبی با اشاره به بیشترین حادثه در 6 ماه گذشته عنوان کرد: بیشترین حوادث آتش سوزی که عمدتا آتش سوزی های منازل و مناطق مسکونی می باشد اما بزرگترین عملیاتی که آتش نشانان شیراز با آن مواجعه بوده اند، آتش سوزی کارخانه روغن نباتی شیراز و آتش سوزی انبار روغن بهران بود که در آتش سوزی چند سال قبل کارخانه روغن نباتی شیراز یک هفته عملیات ادامه داشت که با کاشت شیرهای شهری در اکثر محیط های پر خطر توانستیم سرعت عملیات را صدها برابر افزایش دهیم به طوری که در آتش سوزی دوباره کارخانه روغن نباتی ظرف مدت 3 ساعت اطفاء شد.

وی با اشاره به آتش سوزی انبار کارخانه روغن بهران یادآور شد: این آتش سوزی حدود مدت 8 ساعت مجموعه آتش نشانی را درگیر خود نموده بود که این دو اتفاق از بعد اطفاء به عنوان بزرگترین عملیات آتش نشانی طی 6 ماه گذشته به حساب می آید.

وجود 8 تیم تخصصی در آتش نشانی شیراز

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شیراز با اشاره به وجود تیم های تخصصی در سازمان آتش نشانی افزود: تیم های تخصصی آتش نشانی بر اساس شرایط کار به 8 دسته تقسیم می شود که می توان به تیم تخصصی کشف جسد با 4 قلاده سگ که 2 سگ زنده یاب و 2 سگ جسد یاب می باشد که در آتش نشانی کل کشور، آتش نشانی شیراز این سگ ها را دارا می باشد، 2 تیم موتور سوار که سرعت عملیات را در بافت های متراکم و فرسوده را افزایش می دهد که بیشتر نقش پیشرو و پیش تاز را ایفاء می کنند، تیم غواص که در مناطق غربی در رودخانه ها و گذرها عملیات آبی دارند، تیم کوهستان که در موارد بلند مرتبه به افرادی که در کوه ها و ساختمان های بلند گیر کرده باشند، تیم تخصصی چاه نورد که در موارد سقوط افراد در چاه و گودال های مختلف کاربرد دارد، تیم تخصصی بانوان در مواردی که مخاطب ما بانوان باشند استفاده می شود، تیم مواد شیمیایی خاص است که در ارتباط با کارخانجات و صنایع پر خطر مانند رنگ سازی ها و کارخانه جات مواد شیمیایی مورد استفاده است، تیم تخصصی برق و الکترونیک در مواقعی که برق و نیروگاه های برقی با آن مواجه هستیم که این تیم ها به ایفای نقش می پردازند که در حال افزایش این تیم ها هستیم تا به تخصص آنها را افزایش یابد.

حضور 430 نفر نیرو با 150 ماشین سبک و سنگین در آتش نشانی شیراز

طالبی با اشاره به اتمام دوره برخی از آتش نشانان گفت: آتش نشانی شیراز قریب به 350 نفر نیروی آتش نشان دارد که حدود 130 نفر دیگر آموزش های آنان تمام شده است و به جمع ما اضافه می شوند که در حدود 430 نفر این مجموعه را در برمی گیرد که از این تعداد 15 نفر را تیم بانوان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی شیراز بیشتر از 150 ماشین سبک و سنگین دارد که به خودروهای اطفاعی و امدادی تقسیم می شوند که در این راستا فعالیت می کنند.

آتش نشانان حادثه برمشور، شهید محسوب نشدند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شیراز به مشکل آتش نشانان اشاره کرد و افزود: امور حمایت و پوشش های بیمه ای از اهمیت های کار آتش نشان است که به عنوان مثال اگر آتش نشانی در حین حادثه دچار آسیب دیدگی شود با مطالبات در حوزه های آسیب های جسمی که می بیند بحث کامل پوشش های بیمه ای است که طی چند سال گذشته برای ماشین های آتش نشانی این بیمه کامل شده است اما پرسنل هنوز نتوانسته اند از پوشش بیمه ای استفاده کنند که در همین راستا عدم احتساب خانواده این آتش نشانان در بحث بیمه ای که تحت عنوان یک نهاد قرار بگیرند، متاسفانه در حال حاظر در کشور هیچ کدام از آتش نشانان مرحوم به عنوان شهید تلقی نشده اند و اگر در شهری هم دیده می شود که به آن شهید می گویند بیشتر الفاضی هستند که به کار می رود و آنچه محتوای ثبت قانونی باشد بابت این که آتش نشانی در یک عملیات دچار حادثه می شود به عنوان شهید حساب آید تاکنون صورت نگرفته است که در همین استان دو آتش نشانی که در حادثه برمشور به رحمت ایزدی پیوستند به رغم تمام پیگیری های مقامات استانی و کشوری، نتوانستیم این دو عزیز را به عنوان شهید تلقی کنیم تا مستمری بگیران قانونی برای خانواده های ایشان باشند که این خود یک عیب در این کار است که اگر صورت می پذیرفت می توان بسیار موثر باشد.

وی در بخش آموزش عنوان کرد: تمام نیروها طبق ضوابط، گذشته از آموزش هایی که دیده اند همه ساله این آموزش ها را مرور می کنند تا شناسنامه آموزش انها تکمیل شود تا توان و دانش لازم را برای خدمت رسانی داشته باشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳
0
بعضی ها فکر میکنن حتما باید با گلوله از دنیا بری تا شهید محسوب شوی،نه بابا این بنده های خدا هم اگر جانشان در بین ماموریت از دست رفت شهید هستن