کد خبر: ۶۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
رئیس ستاد دهه غدیر کشور در شیراز خبر داد:

علما و دانشمندان 53 کشور جهان در شیراز/می‌خواهیم دهه «غدیر» را جهانی کنیم

برادران اهل سنت و ادیان دیگر کشورها در این اجلاسیه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس ستاد دهه غدیر کشور اعلام کرد: پنجمین اجلاس دکترین جهانی دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت که هر ساله تحت عنوان‌های گوناگون در ایران برگزار می‌شد در سال جاری در سومین حرم اهل بیت(ع) ایران اسلامی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمود نظری در نشست خبری پنجمین اجلاس بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد با بیان اینکه این اجلاس یک نشست علمی، پژوهشی و فرهنگی است، گفت: مؤسس این اجلاس و بنیانگذار دهه غدیر آیت‌الله نظری است.

حجت‌الاسلام نظری از حضور علما، دانشمندان، طلاب و اساتید دانشگاهی 53 کشور دنیا در این اجلاس خبر داد و افزود: اندیشمندانی از کشورهای روسیه، فرانسه، اسپانیا، لهستان، رومانی، نروژ، فنلاند، ایتالیا، بلژیک، آلمان، هلند، سوئد، مجارستان، یونان، واتیکان، اتریش، ترکیه، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، ژاپن، کره جنوبی، آذربایجان، بحرین، افغانستان، بنگلادش، برونئی، لبنان، مالزی، گرجستان، هند، اندونزی، عراق، اردن، کویت، عمان، پاکستان، فلسطین، عربستان، یمن، سوریه، تاجیکستان، قطر، امارات، الجزایر، مصر، تونس، آفریقای جنوبی، برزیل، کوبا، ونزوئلا و سوئیس اندیشمندانی در این اجلاسیه حضور دارند.

رئیس ستاد دهه غدیر کشور با بیان اینکه جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین شخصیت‌های کشوری و لشکری کشورمان نیز در این اجلاس حضور خواهند یافت به بیان تاریخچه برگزاری این اجلاسیه اشاره و اظهار کرد: برای نخستین بار این اجلاسیه تحت عنوان «کنگره جهانی دهه غدیر و انسجام اسلام» در سال 86 در مازندران برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال 90 نیز این اجلاس با عنوان «همایش معنوی دهه غدیر» در جوار مقدس امام رضا(ع) برگزار شد و در سال 91 نیز با عنایت آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام نظری اضافه کرد: در سال گذشته نیز در ساری، نشست تخصصی و هم‌اندیشی جهانی دهه غدیر در استمرار عقیده معنوی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگ غنی شیعه برگزار شد و امسال نیز تحت عنوان «پنجمین اجلاسیه نئوتئوری دهکده جهانی معرفت» در 14 محور در شیراز برگزار می‌شود.

رئیس ستاد دهه غدیر کشور تصریح کرد: هدف ما این است که بتوانیم حلقه مفقوده غدیر را در جامعه کنونی بروزرسانی و دهه غدیر را جهانی کنیم چراکه بشر نیاز به این فرهنگ غنی دارد. همچنین تلاش می‌کنیم که دهکده جهانی معرفت را نیز تحت عنوان «معرفت، تفاهم و هم‌زیستی» به‌عنوان یک دکترین و نئوتئوری که جنبه عقیده‌ای دارد در دنیا مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه واقعه غدیر امری است که باید نسل به نسل انتقال داده شود و این فرهنگ نباید در جهان گم شود، گفت: گرچه دنیای امروز در تکنولوژی ترقی کرده است اما معرفت را باید از شاخسار ولایت عظمای حضرت علی(ع) و ولایت علوی برای تربیت انسان‌ها و تهذیب نفوس استخراج کرد.

حجت‌الاسلام نظری با بیان اینکه اجلاسیه پنجم، نهم مهرماه از صبح تا عصر در حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود، گفت: برادران اهل سنت و ادیان دیگر از سایر کشورها نیز در این اجلاسیه حضور دارند و تلاش کردیم تا دایره کار را بسط دهیم که علمای تمام ادیان در این اجلاس حضور یابند و بتوانیم از روی تفاهم با یکدیگر صحبت کنیم و مسیرها را برای خود ترسیم و مشخص کنیم.

رئیس ستاد دهه غدیر کشور به فعالیت‌های این ستاد در کشور اشاره کرد و گفت: ستاد دهه غدیر بعد از انقلاب فعالیت خود را شروع کرده است و در راستای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره گام برمی‌دارد که اهداف خود را از طریق برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌ها پیگیری می‌کند.

نظرات بینندگان