کد خبر: ۶۱۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳

صحبت‌های شنیدنی مدیر تنها دفتر ازدواج سعادت شهر؛ از اولین ازدواج تا عجیب‌ترین مهریه+عکس

قدیمی ترها راحت تر و آسانتر ازدواج می کردند و مانند امروزی‌ها توقعات زیادی از زندگی و ازدواج نداشتند.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، در این گزارش به سراغ کسی رفته ایم که کمتر کسی است چهره او و بویژه نام او را در شهرستان پاسارگاد و حتی شهرستان‌های مجاور ندیده یا نشناسد. او کسی است که شهروندان پاسارگادی برای امر مقدس ازدواج به او مراجعه کرده اند.

سید عبدالحسین انجوی امیری منشی تنها دفتر ثبت ازدواج و طلاق در سعادتشهر پیرمرد محبوب و محجوبی که با حوصله تمام به سوالات ما پاسخ داد.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سید عبدالحسین انجوی امیری فرزند سید اسماعیل انجوی امیری متولد 24 آبان ماه 1325.

از چه زمانی دفتر ازدواج سعادتشهر  راه اندازی  و فعالیت خود را آغاز کرده است؟

مرحوم پدرم از سال 1316 این دفتر ازدواج را راه اندازی کرد. من نیز از همان نوجوانی تا به امروز در این دفتر به عنوان منشی فعالیت داشته ام. البته قبل از آن پدر بزرگم سید زین العابدین انجوی امیری نیز عاقد و دفتر ازدواج داشتند البته نه به شکل امروزی.

اولین ازدواج ثبت شده و رسمی در شهرستان پاسارگاد و در این دفتر خانه به چه سالی بر می گردد؟

نخستین ازدواج رسمی در این دفتر خانه در 15 خرداد ماه 1316 بین آقای ماشاالله قاسمی و خانم رقیه فلاح با مهریه 162/5 ریال انجام شده است و دومین ازدواج ثبت شده نیز تقریبا یک ماه بعد در تاریخ 16 تیر ماه همان سال و ازدواج بین آقای حاصل هوشیار و خانم مهتاب هاشم پور با مهریه 750 ریال که البته در زمان خود بسیار زیاد بوده، انجام شده است.

از سال 1316 تا به امروز چند ازدواج در دفتر ازواج شما به ثبت رسیده است؟

از روز اول تا به امروز که 77 سال می باشد، 7747 ازدواج در این دفتر خانه به ثبت رسیده است.

کمترین و بیشترین مهریه ای که در این 77 سال کار دفتر ازدواج  ثبت شده چقدر بوده است؟

 با توجه به اینکه از سال 1316 کار این دفتر آغاز شده است، مطمئنا کمترین مهریه به همان زمان بر می گردد که احتمالا از 10 ریال هم کمتر داشته ایم ولی پس از فوت پدرمان، برادرم به همراه من از سال 1375 کار دفتر را پیگیری کردیم و در این مدت از مهریه 5 سکه طلا بوده تا 2 هزار سکه.

پیرترین و جوانترین داماد و عروسی که عقد کرده اید چند ساله بودند؟

در تاریخ اول مهر ماه 1392 پیرمردی 88 ساله با خانم 56 ساله ای باهم ازدواج کردند و عقدشان در این دفتر خانه به ثبت رسید و جوانترین نیز دختر 13 ساله با پسر 16 ساله ای به عقد یکدیگر در آمدند.

عجیب ترین مهریه ای که داماد و عروسی داشته اند؟

عجیب به معنای واقعی نداشته ایم ولی همان دو هزار سکه فکر میکنم عجیب ترین باشد.

 خاطره ای که دراین  سالها همیشه در ذهن شما مانده است؟

روزی که یک دختر و پسر جوان آماده بودند تا به عقد یکدیگر دربیایند و تمام کارهای عقد آنها انجام شده بود و خانواده  هم به همراه اقوام حضور داشتند قبل از خواندن صیغه عقد توسط بنده، ناگهان اختلاف دختر و پسر بر سر درس خواندن و ادامه تحصیل دختر به هم ریخت و آن روز عقدشان تعطیل و  هیچ‌گاه با یکدیگر ازدواج نکردند.

بیشترین اختلاف سنی عروس و داماد که در این دفتر خانه ازدواج خود را ثبت کرده اند، چقدربوده است؟

اختلاف بین داماد و عروس گاهی به 30 سال هم در این دفتر ازدواج داشتنه ایم.

ازدواح در قدیم با ازدواج در این زمان چه فرقی کرده است؟

قدیمی ترها راحت تر و آسانتر ازدواج می کردند و مانند امروزی‌ها توقعات زیادی از زندگی و ازدواج نداشتند و همین مهریه که امروزه به صورت چشم و هم چشمی بالا و بالاتر رفته گوشه ای از توقعات بالای نسل جوان و امروزی می باشد.

و حرف آخر؟

از جوانان می خواهم که توقعات خود را در زندگی کم کنند تا بتوانند راحت تر ازدواج کنند و در زندگی گذشت داشته باشند و از مشورت و نظر پدر و مادرها و قدیمی ترها در زمینه ازدواج حتما استفاده کنند. از نعمتهای که خدا به ما داده استفاده کنند و قدر بدانند که هدف از ازدواج زندگی است نه مهریه و ماشین و..... و بدانند که مهریه شاخ و برگی از ازدواج است.


سیدمحمدانجوی

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳
0
قال النبى صلى الله عليه و آله و سلم:يفتح ابواب السماء بالرحمة فى اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فى وجه الوالدين، و عند فتح باب الکعبة، و عند النکاح.

درهاى رحمت آسمانى در چهار وقت گشوده مى‏شود:۱- موقع بارش باران.۲- زمانى که فرزند به چهره پدر و مادرش مى‏نگرد.۳- هنگام گشوده شدن در کعبه.۴- هنگام برپايى مراسم عقد و عروسى. ﴿بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۱﴾