کد خبر: ۶۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ چهارشنبه 9 مهر

استاندار فارس از «روی دیگر رسانه‌ها» پرده‌برداری کرد!

اگر بیمارستان‌های خصوصی تا 15 آبان میزان سزارین خود را تا 5 درصد کاهش ندهند یک درجه از اعتبار آن ها کم خواهد شد.

به گزارش شیرازه؛ «غول تورم مهار شده و از تنگنای رکود خارج شده‌ایم» تیتر یک امروز «نیم‌نگاه» است که به نقل از وزیر اقتصاد منتشر شده. اگرچه رئیس جمهور روحانی نیز چندی قبل در مشهد مقدس گفته بود که از رکود خارج شده‌ایم اما تا کنون نشانه‌ای برای درک این مساله از سوی مردم دیده نمی‌شود. سخنی از استاندار در نقد به عملکرد برخی رسانه‌ها در خصوص رالی خاورمیانه در شیراز هم در صفحه اول این روزنامه دیده می‌شود. احمدی گفته: «رالی خاورمیانه برای اولین بار در شیراز برگزار شد اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها روی دیگری به آن نشان دادند. بزرگ‌ترین فرصت به دست استان فارس رسید تا از این طریق گوی سبقت را در بخش گردشگری از دیگر استان‌های کشور برباید اما برخی قصد داشتند این مهم را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند». البته به نظر می‌رسد این امکان وجود داشت تا با یک «تدبیر» و پیش‌بینی، مسیر مسابقه را به گونه‌ای انتخاب کرد که به قول استاندار «روی دیگر رسانه‌ها» کم‌تر دیده می‌شد. «وقتی آموزش و پرورش فرمالیته می‌شود!!» عنوان نقدی بلند به سیستم آموزشی کشور است. این روزنامه که طی روزهای اخیر روی مساله سرویس مدارس تمرکز کرده است، خبری را با عنوان «خط و نشان و لیست سیاه برای شرکت‌ها و رانندگان متخلف در سرویس مدارس» منتشر کرده. یک مقام مسئول در این حوزه گفته است: «شرکت‌های ناتوان در تامین خودرو و رانندگان متخلف در اجرای امر سرویس در لیست سیاه ادارات آموزش و پرورش نواحی قرار می‌گیرند».

«افسانه» اما «قلب فارسی‌ها خوب نمی‌تپد» را تیتر یک کرده است. بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اصلی 44 درصد از مرگ و میرهای فارس است. قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر گفته: در پنج ماهه اول امسال از 25 هزار بستری انجام شده در فارس، 11 هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های قلبی بوده است. ورود توریست‌های اروپایی به شیراز در مهرماه نیز هم‌چنان در رسانه‌ها دیده می‌شود. افسانه از ورود 180 گردشگر اروپایی به شیراز در روز جمعه خبر داده است. تا پایان مهر ماه، چهار تور بین المللی از طریق خطوط ریلی به شیراز سفر می‌کنند.

تیتر یک «عصر مردم» به برگزاری اجلاس بین‌المللی غدیر در شیراز اختصاص یافته است. میهمانانی از 53 کشور جهان امروز در این نشست حاضر خواهند شد. «تولید 45 تن ماهیان خاویاری در فارس» دیگر تیتر صفحه نخست این روزنامه است. البته در درون متن، گفته شده است: انتظار می‌رود که در سال 93 این‌گونه بشود! و اما کاریکاتور عصر مردم:

از «روی دیگر رسانه‌ها» به روایت استاندار فارس تا چوب دانشگاه علوم پزشکی بر سر بیمارستا‌ن‌های خصوصی شیراز

«مو نقره‌ای‌ها روزتان مبارک؛ موی سپید را فلکم رایگان نداد» را «خبر جنوب» در صفحه اول خود آورده است؛ «اینجا در فارس 450 هزار سالمند بالای 60 سال و 250 هزار نفر سالمند بالای 65 زندگی می‌کنند. هم اکنون سالمندان حدود 5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. پیش بینی می‌شود به زودی جمعیت سالمندان بالای 60 سال در فارس و کشور به 12 درصد و جمعیت سالمندان بالاتر از 65 سال به 8 درصد جمعیت برسد. با بالا رفتن جمعیت نیاز به خدمات هم بیشتر میشود اما همین طور که به نظر می رسد دست کم فارس و شیراز تا زمان تامین همه نیازها فاصله زیادی دارند». اما تیتر جالب این روزنامه برای آتش‌سوزی‌های اخیر در فارس این‌گونه است؛ «زبانه‌های سرخ، سرسبز فارس را بر باد داد» که به سوختن 14 هزار هکتار از طبیعت فارس اشاره دارد. «بوی بد فاضلاب دیگر زیر دماغ مسافران فرودگاه شیراز نمی‌زند البته از 8 ماه دیگر!»، «فارس بیش از 20 هزار ناشنوا دارد» و «برداشتن کل روده بزرگ یک بیمار به روش جدید توسط جراحان شیرازی و آلمانی» از دیگر عناوین این روزنامه است. خبر جنوب آمارهایی از وضعیت سزارین را هم به نقل از قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان کرده: «در جهان آمار سزارین بین 5 تا 15 درصد است و این در حالی است که در کشور ما این آمار بالای 50 درصد می‌باشد. اگر بیمارستان‌های خصوصی تا 15 آبان میزان سزارین خود را تا 5 درصد کاهش ندهند یک درجه از اعتبار آن ها کم خواهد شد. رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی یکی از راهکارهایی بود که در کل استان در 5 ماه اخیر 7 درصد کاهش سزارین را شاهد بودیم و این در حالی است که کاهش آمار سزارین در بیمارستان‌های خصوصی کمتر از یک درصد بوده است».

نظرات بینندگان