کد خبر: ۶۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۳

مهمات نیروهای داعش ساخت کجاست

یک روزنامه آمریکا گزارش داده مهمات نیروهای داعش ساخت کشورهای آمریکا و چین است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، داده‌های میدانی جدید گردآوری‌شده توسط یک سازمان رصد تسلیحاتی نشان می‌دهد نیروهای گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شامات» یا «داعش» در عملیات خودشان در شمال سوریه و عراق از مهماتی استفاده می‌کنند که ساخت کشورهای آمریکا و برخی از کشورهای دیگری است که حامی نیروهای امنیتی در حال پیکار با گروه تروریستی هستند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ضمن گزارش این مطلب در روز یکشنبه اطلاعات جدید به دست آمده را هشداری ضمنی برای سیاست‌گذران و طرفداران مداخله علیه داعش دانسته است.

داده‌های مورد نظر همچنین حاکی از آن هستند که مهماتی که به قصد کمک به با ثبات کردن کشورهای عراق و سوریه به این کشورها انتقال داده شده‌اند عوض آنکه در اختیار دولت‌های این کشورها باشد به دست نیروهای افراطی افتاده و به تقویت قدرت و توان رزمی آنها منجر شده است. نمونه‌های به دست آمده نشان می‌دهند گلوله‌های ساخت آمریکا، در این میان، نقش مهمی به عهده دارند.

«جیمز بیون»، مدیر سازمان «تحقیقات تسلیحات جنگ»، سازمانی که این اطلاعات را گردآوری کرده و به تحلیل تسلیحات مورد استفاده داعش می‌پردازد، می‌گوید: «درسی که باید گرفت این است که نیروهای امنیتی و دفاعی که کشورهای برون‌مرزی این مهمات را به آنها داده‌اند به واقع از ظرفیت‌های لازم برای نگهداری این مهمات برخوردار نیستند.»

وی می‌افزاید: «تأمین سلاح برای نمایندگان منطقه‌ای خطر بزرگی است که وجود نیروهای امنیتی کم‌انگیزه‌ای که با چالش‌های بزرگ مواجه شده‌اند آن را تشدید هم می‌کند.»

نیروهای گروه داعش، به نوشته نیویورک‌تایمز، مهارت‌های قابل توجهی از خودشان برای به دست آوردن تسلیحات نشان داده‌اند. تحلیل‌گران و معارضان رقیب آنها در سوریه می‌گویند این گروه سلاح‌های خود را از طرق مختلفی به دست آورده است: برخی از آنها از گروه‌های ضد دولت سوریه گردآوری شده‌اند که به صفوف نیروهای داعش پیوسته‌اند، برخی دیگر از معارضان سوریه خریداری شده‌اند که آنها خودشان این سلاح‌ها را از گروه‌های کمک‌کننده خارجی دریافت کرده‌اند، برخی دیگر در میدان‌های نبرد غنیمت گرفته شده‌اند و مابقی هم حاصل معاملاتی مفسدانه با برخی اعضای نیروهای امنیتی در عراق و سوریه هستند.

تحقیق میدانی سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ بخشی از یک پروژه ادامه‌دار است که اتحادیه اروپا منابع مالی آن را به قصد کمک به شناسایی سلاح‌های این گروه تأمین می‌کند. نمونه‌های مورد بررسی در این تحقیق 1730 گلوله را شامل می‌شد که دامنه تغییرات مربوط به سال تولید آنها از سال 1945 تا سال جاری را شامل می‌شود.

تحلیل‌ها نشان دادند بیش از 80 درصد این مهمات ساخت کشورهای چین، شوروی سابق، آمریکا، روسیه پس از شوروی یا صربستان بوده‌اند. 

بخش زیادی از این فشنگ‌ها مهماتی بودند که آمریکا طی دهه گذشته و در خلال دوران اشغال عراق پس از حمله به این کشور در سال 2003 آنها را در اختیار ارتش و واحدهای پلیس قرار داده بود.

یکی از یافته‌های این سازمان این بود که 323 عدد از این گلوله‌ها، یعنی تقریباً 19 درصد از آنها متعلق به آمریکا بوده‌اند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان