کد خبر: ۶۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳
به مناسبت روز ملی روستاها

اکبرآباد؛ روستایی مهاجرپذیر که حنای بیکاری در آن رنگی ندارد

در این روستا بر خلاف اغلب روستاهای استان و کشور، با توجه به پتانسیل هایی خوبی که دارد جمعیت روز به روز بیشتر می شود به گونه ای که اکبرآباد مهاجر پذیر شده است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیـــرازه، روستای اکبرآباد کمین از توابع بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد است که به عنوان بزرگترین روستای بخش مرکزی و در 5 کیلومتری سعادتشهر مرکز شهرستان قرار گرفته است. این روستا در مسیر اصلی جاده شیراز - اصفهان و جنب ایستگاه راه آهن واقع شده است.

اکبر آباد به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که برخوردار است، هم اکنون جمعیتی در حدود 2100 نفر با تعداد 550 خانوار داراست. رشد جمعیت در این روستا نسبت به 5 سال گذشته که کمتر از 1400 نفر و تعداد خانوار آن نیز در حدود 300 خانوار بوده، رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

در این روستا بر خلاف اغلب روستاهای استان و کشور، با توجه به پتانسیل هایی خوبی که دارد جمعیت روز به روز بیشتر می شود به گونه ای که اکبرآباد مهاجر پذیر شده و کسانی هم که از این روستا در سالهای قبل مهاجرت کرده اند همگی به این روستا برگشته یا در حال بازگشت به موطن خود هستند.

سعید زارعی شورای اسلامی این روستا در این باره به طنین پاسارگاد می گوید: یکی از مهمترین دلایلی که این روستا مهاجر پذیر شده است، آماده شدن زیر ساخت هایی است که برای امنیت و آسایش یک خانواده مهم می باشد.

وی ادامه می دهد: همکاری خوبی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان با شورای اسلامی و دهیاری این روستا باعث شده است که در سالهای اخیر 240 قطعه زمین تفکیک و به متقاضیان با وام 4 درصد واگذار شده که این خود باعث عدم مهاجرت اهالی وجوانان این روستا به شهرها شده است.

زارعی تاکید می کند: وجود 3 کارخانه بزرگ صنایع تبدیلی در نزدیک روستای اکبر آباد باعث اشتغال زایی تعداد زیادی از اهالی این روستا شده و  جوانان مشغول به کار می باشند و دلیلی برای مهاجرت وجود ندارد. همچنین تعداد زیادی از مردم این روستا نیز به شغل کشاورزی و دامداری مشغول می باشند به طوری که بسیاری از جوانان تحصیل کرده این روستا هم این مشاغل را انتخاب کرده اند و به راحتی امرار معاش می کنند.

عضو شورای روستای اکبر آباد ادامه می دهد: در این روستا 4 مجتمع آموزشی قرار دارد که دانش آموزان از روستاهای همجوار نیز جهت تحصیل به این مدارس می آیند و خوشبختانه هیچ مشکلی در این روستا به جهت آموزش وجود ندارد. البته به جهت یک سری زیر ساخت ها مانند آزمایشگاه، نبود سالن ورزشی هنوز مشکلاتی وجود دارد و دانش آموزان از این امکانات بی بهره می باشند که امیدوار هستیم متولیان امر این مشکلات را پیگیری و مرتفع کنند.

زارعی اضافه کرد: اکبر آباد کتابخانه ای دارد که با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاسارگاد راه اندازی شده و این کار در این روستا باعث خوشحالی و سرگرمی بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان و دانشجویان شده است.

وی ادامه می دهد: این روستا به عنوان روستای قرآنی شهرستان پاسارگاد شناخته می شود که تا کنون چندین حافظ قرآن توسط اساتید قرآن که همگی اهل این روستا می باشند، پرورش یافته اند و همچنین کلاس های روخوانی، احکام و روانخوانی قرآن نیز برگزار می شود.

وی مشکل بزرگ روستا را در حال حاضر پل ورودی این روستا می داند و می گوید: تاکنون بیش از ده ها نفر از اهالی روستا در ورودی روستای اکبرآباد دچار سانحه شدند و در مواردی منجر به مرگ اهالی شده است، به ویژه در ایام زمستان که با کمترین بارش امکان عبور و مرور وجود ندارد و خطرات زیادی اهالی این روستا را تهدید می کند.

زارعی یکی دیگر از اقدامات مهم در این روستا را قرار دان حمل و نقل آسان بین روستای اکبر آباد و شهر سعادتشهر به عنوان مرکز شهرستان می داند و می گوید: انتقال مسافران به مرکز شهرستان جهت انجام کارهای روزانه با کمترین زحمت و درد سر انجام می شود و وجود چندین تاکسی و مینی بوس در این مسیر کار را برای اهالی بسیار آسان کرده است.

زارعی احداث کتابخانه، نامگذاری کوچه ها و محله جدید روستا، ایجاد برج روشنایی در ورودی روستا، ساخت خانه عالم، ساخت غسالخانه، ساخت سایه بان جهت مسافران، کمک ویژه به مدارس از سوی اهالی و همچنین کمک به ایتام و مدد جویان بهزیستی را از دیگر اقدامات موثر در این روستا می داند.

محمدی یکی از اهالی این روستا که دو سال است، از سعادتشهر به روستای خودش (اکبر آباد) برگشته می گوید: من خودم چندین سال به همراه خانوده ام در شهر سعادتشهر ساکن بودیم و مجبور به پرداخت اجاره خانه بودم و بعد از اینکه توانستم کاری در کارخانه اطراف روستای خودم پیدا کنم بلافاصله برگشتم و خدا هم کمک کرد توانستم زمینی را جهت ساخت خانه بخرم و خانه خود را بسازم و شکرخدا از زندگی راضی هستم و امیدوارم که همگی مردم بدانند که فرقی بین روستا و شهر وجود ندارد و هرجا باشی باید تلاش کنی تا موفق شوی.
نظرات بینندگان