کد خبر: ۶۱۴۴۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۳
گزارش شیرازه از روستایی که دنبالش می گردید؛

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

شیرازه مختصری از ویژگی های روستانشینان استان فارس را در یک جا آورده است
به گزارش شیــرازه؛ امروز روز ملی روستا است؛ روستاهایی که سهم مهمی در اقتصاد کشور دارند و آن روزی که طبل جنگ نواخته شود، بی هیچ چشم داشتی در نقش یک سرباز مجاهد اسلام ظاهر میشوند همان طور که در دفاع مقدس این اتفاق افتاد. شیرازه اما به مناسبت این روز، مختصری از ویژگی های روستانشینان استان فارس را آورده است؛ از روستاهایی که با شهید و شهادت شناخته می شوند تا روستاهای محرومی که هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.

تعداد روستاهای فارس به تفکیک شهرستان

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!
ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

بر اساس جدول زیر، شهرستان پاسارگاد با 450 روستا بیشترین و شهرستان مهر با 41 روستا کمترین تعداد روستاها را دارا هستند. فارس 4301 روستا و 412 روستای بالای 1000 نفر جمعیت دارد.


شهیدآباد خرمبید فارس
روستای شهیدآباد جایی است که جوانان زیادی در دامان پدران و مادران صبور و مومنی پرورش یافته و در راه دفاع از آرمان های انقلاب به شهادت رسیدند. این روستا در زمان جنگ تحمیلی 45 شهید تقدیم به اسلام نمود. روستای شهیدآباد یک خانواده چهار شهیدی، یک خانواده سه شهیدی و پنج خانواده دو شهیدی دارد. تقریباً همه خانواده­ های شهیدآباد یا خانواده شهیدند و یا خانواده آزاده، جانباز و ایثارگر.



مادر چهار شهید در شهیدآباد
پسر بزرگم که شهید شد، خبرش که رسید پسر دومم دست­هایش را به طرف آسمان گرفت و گفت خدایا شکرت...  هیچکدامشان با هم فرقی نمی­کردند. اما شهادت پسر بزرگمان خیلی سخت بود. چون دو فرزند داشت. برای حاج عین ­الله خیلی گریه کردم چون خودم هم از بچ­گی یتیم بودم. او اگر چه پسر بزرگ خانواده ­مان بود اما قبل از او سه پسرمان شهید شده بود. پدرش برای رفتن عین ­الله به جبهه خیلی مخالفت کرد چون تنها بچه باقیمانده­ مان بود. عین­الله برای آقای محلاتی نامه نوشت که پدر و مادرم رضایت نمی­دهند به جبهه بروم و آقای محلاتی هم جواب داد که باید با رضایت پدر و مادرت بروی. ما سه فرزند شهید داشتیم و می توانستیم یکی دیگر از فرزندان خانواده را همراه خودمان به مکه ببریم. به عین­ الله گفتیم که با من و پدرش به مکه بیاید. اما از آنجا که ما با رفتن او به جبهه مخالفت کرده بودیم او هم با درخواست ما مخالفت کرد! تا اینکه، به او قول دادیم با ما به مکه بیاید و هنگام بازگشتن به جبهه برود. برگشتیم. عین ­الله به جبهه رفت و بلافاصله شهید شد و 40 روز بعد جنازه­ اش را آوردند.


خانواده ای با چهار فرزند دکتر در یکی از روستاهای داراب
محمد منصوری کشاورز اهل نوایگان داراب است که هر چند خودش نتوانسته مدارج علمی بالایی دست یابد و مدرک سیکل دارد اما موفق شده است با نان حلالی که از کشاورزی و دامداری در آورده در یک خانواده روستای 4 فرزند نخبه را تحویل جامعه دهد. فرزند اول این پدر 49 ساله، یاسر منصوری است که به عنوان هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا مشغول تدریس و پژوهش بوده و هم اکنون دانشجوی ترم اول دکتری ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. بهنام منصوری دومین فرزند خانواده است که دانشجوی ترم آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم می باشد. فرزند سوم خانواده احسان است که دانشجوی ترم آخر دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و در نهایت حسین که دانشجوی ترم چهارم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

خانواده ورزشکار در یکی از روستاهای ممسنی
حبیب الله مرادی یکی از ورزشکاران قدیمی ممسنی است که همچنان در سن 58 سالگی به ورزش های پیاده روی،  کوهنوردی، والیبال و ... می پردازد. وی که ساکن روستای فهلیان است 4 پسر و یک دختر دارد و علاقه ی شدید پدر به ورزش باعث شده است که تمام فرزندانش به صورت حرفه ای در رشته ی والیبال فعالیت کنند. تفاوت فرزند اول حبیب الله با فرزند آخرش تنها 6 سال است و همین موضوع باعث شده تا پسران او همواره در قالب یک تیم در بسیاری از مسابقات والیبال شهرستانی، استانی و کشوری شرکت و کسب مقام کنند.

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

اکبرآباد؛ روستایی مهاجرپذیر که حنای بیکاری در آن رنگی ندارد
در این روستا از توابع پاسارگاد، بر خلاف اغلب روستاهای استان و کشور، با توجه به پتانسیل هایی خوبی که دارد جمعیت روز به روز بیشتر می شود به گونه ای که اکبرآباد مهاجر پذیر شده و کسانی هم که از این روستا در سالهای قبل مهاجرت کرده اند همگی به این روستا برگشته یا در حال بازگشت به موطن خود هستند.

روستاهای اردکان؛ کوزه‌گرانی که از کوزه شکسته آب می‌خورند
شهر اردکان با آن همه رودخانه‌های پرآب و منابع عظیم آبی زیرزمینی برخی از روستاهایش آب شرب ندارند! پیر زنی که بشکه های آب را لیوان به لیوان پر از آب می کند می گوید: ما کسی را نداریم، بارها مسئولین به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما صرف پر کردن آب آشامیدنی از تنها ترین چشمه روستا می شود و همین چشمه آب هم آب سالم و بهداشتی ندارد به نحوی که فرزندان ما دچار بیماریهای گوارشی شده اند.

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

کارآفرینی به سبک یک روستانشین بواناتی
از نه سال پیش تا امروز 18 هزار گردشگر خارجی به روستای بزم در منطقه بوانات فارس آمده‌اند و عباس برزگر هم به عنوان کارآفرین برتر در صنعت گردشگری توانسته 126 لوح سپاس بگیرد و درآمد روزانه اش از روزی سه هزار تومان به 6 میلیون تومان برسد. عباس 35 ساله به 28 کشور دنیا سفر کرد و خانه 80 متری او الان به 120 هزار متر رسیده است! برزگر ادعا می‌کند که در موفقیتش هیچ سازمان و مرکزی دخالت نداشته است." سازمان میراث فرهنگی پروانه گردشگری به من نمی‌داد و می‌گفت که باید تحصیلات عالیه داشته باشی. اما زمانی که کارم رونق گرفت پروانه افتخاری گردشگری دادند و در همایش هایشان از من و دخترانم تقدیر کردند."

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

اسوه حجاب روستای سیف آبادی کازرون در برابر رضا قلدر
حضور زنی با چادر مشکی در میدان اصلی شهر و در دوران کشف حجاب برای ماموران بی غیرت حکومتی اقدامی سنگین و شاید غیر قابل چشم پوشی به نظر می آید. ماموران که که در آن زمان به اسم ژاندارم معروف بودند و معمولا سوار بر اسب در شهر گشت زنی می کردند، با دیدن این صحنه،  به سمت این زن روستایی حرکت می کنندتا چادر را به زور از سر او بیرون بکشد. وقتی مامور به " عمه نوری " نزدیک می شود و دستانش را به سمت چادر او دراز می کند، بلافاصله زن روستایی چادرش را با یک دست محکم نگه می دارد و با دست دیگر ژاندارم را از اسب به زمین می کشد. شاهدان عینی گفته اند  وقتی که مامور به زمین می افتد، زن با عصبانیت پاهایش را بر گلوی آن مامور می گذارد و می گوید "تا جان در بدن دارم نمی گذارم بی غیرتی همچون تو بخواهد چادر از سرم بکشد." مردم نیز که در میدان نظاره گر این صحنه اند بلافاصله  به سمت دیگر ماموران و البته همان مامور حمله ور شده  و دسته جمعی آنها را به باد کتک میدهند.

جهاد فرهنگی یک نوجوان خیرات آبادی علیه ماهواره
علی احمدی، نوجوان سیزده ساله روستایی است. وضع مالی خانواده علی خوب است و تقریبا از همه لحاظ تامین اند. کازرون خیرات آبادی دارد. در خیرات آباد مسجدی هست و آن مسجد پایگاهی دارد و پایگاه حلقه صالحینی. حلقه صالحین همان گعده خودمانی و دوستانی بچه های مسجد است که علی هم سر حلقه یکی از حلقه های پایگاه قمر بنی هاشم است. او برای اینکه به خانوده اش بفهماند برداشتن ماهواره چقدر اهمیت دارد، حاضر شده خودش هزینه تعویض ماهواره با دستگاه گیرنده دیجتال را تامین کند؛ برای همین چند روزی را به دور از چشم پدر و مادر کارگری کرده است!

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

بازی با مرگ به سبک سرقناتی های ممسنی
اهالی روستای سرقنات جاوید که از جمله روستاهای محروم ممسنی هستند برای خروج از روستا یا رفتن به روستای همجوار خود آبپخشان مجبورند هر روز با وسیله ای خطرناک دست و پنجه نرم کنند چرا که تنها راه عبور از رودخانه، «گرگر» است و گرگر یا جره شبیه به تله کابین دستی است.

ساده بگم دهاتی ام/ ستون فقرات ایران کجاست؟!

جشنواره عمار در روستای سمنگان کهمره فیروزآباد
در مرور پیامک‌هایی که در ماه اخیراز گزارشات اکران فیلم‌ها برای جشنواره عمار ارسال شده است موردی می‌بینیم درباره اکران در روستای سمنگان منطقه کهمره سرخی که فیلم‌های جشنواره عمار برای چهل و پنج نفر اکران شده است، نام بخش و مدرسه و شهرستان هم در پیامک قید شده بود.

فارس استان برتر کنگره نخبگان فرهنگی و هنری روستایی کشور شد

حجت الاسلام غلامحسین نیازی، سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان فارس با اشاره به اعزام 40 نفر از خواهران و برادران نخبه روستایی به مشهد مقدس در ماه اخیر، گفت: استان فارس در سال 92 از بین استان های شرکت کننده در دومین کنگره نخبگان فرهنگی و هنری کانون های روستایی کشور به مقام برتر دست یافت.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
لطفا" در صورت امکان اسامی 254روستای شهرستان اباده را نام ببرید من نمی دانم این امار از کجا امده
علی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
سلام فکر کم آمار روستاها درست نباشه آخه پاسارگاد مگر وسعتش چقدر هست که 450 روستا دارد
محمداحسان
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
پدر بیامرزتابلو فرمانداری کوار چندساله بالا رفته اما تو شهرستانها اسمی ازش نیست.اگه سهوی بوده اشکال نداره اما اگه عمدی بوده خدا شما رو ببخششه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
بازم یه آمار داغون گذاشتین رو سایت
نه سروستان نه خرامه نه کوار
گراشی
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
این جدول قدیمی است شهرستانهای تازه تاسیس مثل گراش ، کوار و خرامه نیستن و شهرستان گراش با 18 روستا دارای کمترین روستا در استان است
لایزنگان
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
درود به برو بچ نوایگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
برادر محترم قیروکارزین 5 شهر داره نه 3 تا
لطفا آمارتون رو آپدیت کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
ممسنی بالای 400 روستا دارد
در ممسنی و رستم ، بیش از 600 روستا وجود دارد
افسر مهربون
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳
0
درود بر روستاییان عزیز دست همه شما رو میبوسم