کد خبر: ۶۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۳
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

خطر بی‌آبی برخی مناطق فارس را تهدید می‌کند/ متولیان آب و جهاد کشاورزی مصرف آب را مدیریت کنند

اگر جهاد کشاورزی و سازمان آب در کنار هم امکانات را به کار نگیرند، فاجعه در انتظار این استان است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس با تصریح اینکه امسال در خطبه‌های نماز جمعه حداقل سه بار حساسیت مساله آب را متذکر شده‌ام، گفت: باید مسئولین مجموعه‌های متولی تولید آب با مسئولین سازمان کشاورزی در کنار هم برای حل و فصل بحران آب برنامه‌ریزی کنند چراکه مدیریت صحیح مصرف آب در گرو هماهنگی و همکاری مشترک متولیان آب‌ و جهاد کشاورزی است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در جلسه دیدار مدیرکل آب منطقه‌ای فارس با اعضای جامعه روحانیت شیراز بر تعامل وزارتخانه‌های مربوطه برای جلوگیری از ایجاد بحران آب تاکید و اظهار کرد: اگر جزیره‌ای عمل شود و همچنان سازمان آب، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تنها فکر خود باشند، مشکل کم‌آبی حل نمی‌شود.

وی با تصریح اینکه در حال حاضر دغدغه حل بحران کم‌آبی دیده نمی‌شود، تاکید کرد: باید توجه بیشتر مردم و مسئولین به مشکل کمبود آب مطالبه و از حالت شعاری خارج شود.

آیت‌الله ایمانی خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده ولی فقیه در فارس تذکر می‌دهم که خطر کم‌آبی و بی‌آبی برخی مناطق فارس را تهدید می‌کند که اگر جهاد کشاورزی و سازمان آب در کنار هم امکانات را برای حل مشکل به کار نگیرند، فاجعه در انتظار این استان است مگر اینکه با فضل و کرم پروردگار بارندگی‌ها زیاد شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به دگرگونی‌های به وجود آمده در طبیعت گفت: باید طرح‌های بزرگ آبخوان‌داری و آبخیزداری را اجرا کرده و آب را به سمت لایه‌های زیرزمینی جهت استفاده بهینه هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز یزد و کرمان از خلیج فارس تامین می‌شود اما برای فارس چنین اقدامی انجام نشده است، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی صحیح برای مصرف بهینه آب در کشاورزی داشته باشیم و صرفه‌جویی آب در مصارف صنعتی و خانگی را در اولویت بعد قرار دهیم.

امام جمعه شیراز ضمن تاکید بر توجه به تفکیک آب آشامیدنی و غیرآشامیدنی گفت: مراکزی در محلات آب آشامیدنی در اختیار مردم قرار دهند و آب لوله به آب برای سایر مصارف از جمله شستن ماشین و غیره اختصاص یابد.

وی گفت: سدسازی یک راه تامین منابع آبی است اما تمام راه نیست چنانکه بزرگان ما با آبخیز‌داری مشکل را مهار و در گرم‌ترین مناطق فضای سبز ایجاد کردند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر تا 20درصد در مصارف آب کشاورزی صرفه‌جویی شود صنعت نیز پایدار می‌ماند، گفت: صرفه‌جویی در مصارف خانگی خوب است اما کل آب صنعت و خانگی هفت درصد است که در حالت ایده‌آل هفت درصد صرفه‌جویی چندان تاثیری ندارد و باید برای ۹۳ درصد هدررفت آب در بخش کشاورزی فکری کرد و اگر هنری هست آنجا به میدان بیاید.

وی بیان کرد: صرفه‌جویی در آب منوط به صرفه‌جویی در آب شرب نیست چرا که انسان حد محدودی آب می‌خورد و از این رو در مصرف خانگی، شرب کمترین مصرف است و آشپزخانه و حمام عمده مصارف خانگی است که باید در آن صرفه‌جویی کرد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه ضرورت دارد در استان فارس مسئله انتخاب نوع کاشت محصولات بازبینی شود، گفت: در تولید گندم و جو، بذرهایی با کمترین مصرف آب و بیشترین بهره وجود دارد که باید به‌کار گرفته شود.

به گفته وی، نوع آماده کردن زمین از نظر علمی و مواردی مانند شخم و تسطیح راه‌هایی دارد که منجر به تولید بیشترین حجم محصول با کمترین مصرف آب خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: درحال‌حاضر کشاورز به دلیل اینکه جهاد کشاورزی او را راهنمایی نکرده هندوانه تولید می‌کند و در زمان برداشت با تراکتور هندوانه را شخم می‌زند چون هزینه برداشت هندوانه را ندارد.

وی یادآور شد: خیار، صیفی، گوجه و بسیاری محصولات دیگر نیز در شرایطی که آب از عمق ۴۰۰ متری استحصال می‌شود باید به درستی انتخاب و کشت شوند.

نماینده ولی فقیه در فارس هشدار داد: دشت‌های فارس در وضعیت قرمز قرار دارد و حتی از قرمز عبور کرده و بی‌مبالاتی در مصرف آب طی بیش از30 سال فارس را در معرض خطر جدی قرار داده است که تنها راه نجات این است که در کشاورزی برنامه‌ریزی کنیم.

نظرات بینندگان