کد خبر: ۶۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳

دیدار مقامات ایران و عراق برای تعیین سرنوشت مفقودین جنگ

تعیین سرنوشت مفقودین دفاع مقدس ملت ایران در سال های 67-1359 موضوع مذاکرات مقامات بلندپایه تهران و بغداد تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو بود.

به گزارش شیرازه به ندیدار مقامات ایران و عراق برای تعیین سرنوشت مفقودین سالهای دفاع مقدسقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ تهران، طی نشست مقامات بلندپایه‌‌ دو کشور که از شانزدهم تا هجدهم مهرماه تحت نظارت کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو برگزار شد، نمایندگان ایران و عراق آخرین نتایج به‌دست‌آمده توسط کمیته‌ سه‌جانبه (ایران، عراق و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ) را که تلاش می‌کند سرنوشت اشخاصی را که در جنگ سال‌های 67-1359 بین دو کشور مفقود شده‌اند تعیین کند، مورد بررسی قرار دادند.

"رابرت ماردینی" رئیس عملیات کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در خاور نزدیک و میانه که ریاست این نشست را به‌عهده داشت گفت: این نشست فرصتی فراهم آورد برای یادآوری اشخاص ناپدیدشده، برای پاسخ به درد و رنج بازماندگان آن‌ها و برای یافتن راه‌های بهتر برای همکاری به منظور تعیین آن‌چه سرنوشت پس از این سال‌ها برای مفقودین رقم زده است.

بر این اساس تعهد و پشتکار مقامات ایرانی و عراقی در طول این سال‌ها، این امکان را ایجاد کرده است تا سرنوشت صدها اسیر جنگی و افرادی که ناپدید شده‌بودند مشخص شود و طی عملیات‌ مشترکی که در عراق انجام شد بقایای صدها نفر بازیابی شود.

ماردینی اظهار داشت: هر سالی که می‌گذرد و در آن خبری از عزیز مفقودشده نمی‌رسد، اندوه هزاران خانواده عمیق‌تر می‌شود. برای تسکین درد و رنج این خانواده‌ها است که ما از هیچ کمکی به مقامات مربوطه کوتاهی نمی‌کنیم.

نشست مذکور فرصتی را به‌دست داد تا روی 9 عملیات تفحص که بطور مشترک از سال 2013 انجام شده ‌بود مروری انجام گیرد و مشکلات عملی همچون اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط کارگروه‌های فنی مشترک در طول چند ماه گذشته مورد بررسی قرار گیرند. همچنین در این نشست برخی از چالش‌های مرتبط با فرآیند تعیین هویت نیز مورد بحث قرار گرفت و فرصتی برای بررسی برنامه‌ کاری برای سال‌های پیش‌رو فراهم آورد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان یک میانجی بی‌طرف با کمک به بازگرداندن بقایای انسانی بین دو کشور ارائه‌ آموزش‌های تخصصی به متخصصان پزشکی قانونی و تأمین تجهیزات ویژه برای آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی در ایران و عراق از تلاش‌های مقامات هر دو کشور در این زمینه حمایت می‌کند.

نظرات بینندگان