کد خبر: ۶۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳
حوادث اخیر سراوان چه چیزی را اثبات می کند؟

آدرس غلط مولوی عبدالحمید درباره امنیت جنوب شرق به دولت

مولوی عبدالحمید خواسته های خود را به نحوی مطرح کرده که جنبه عمومی دارد در حالی که اهداف گروهی و شخصی را در نهان خود به همراه دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، به گونه ای که وی وقتی سخن از واگذاری مناصب دولتی به اهل سنت را در تربیون های نماز جمعه مسجد مکی مطرح می کند منظور از اهل سنت افراد هم جریان و همسو با وی در حقیقت هستند نه همه اهل سنت. در سال های اخیر موارد جالب توجهی از این نوع رفتار بروز کرده که مولوی عبدالحمید و اطرافیانش نارضایتی خود از وگذاری برخی مسئولیت های مهم به برخی چهره های اهل سنت را مورد اعتراض قرار داده اند و خواستار واگذاری آن مناصب به نزدیکان خود بوده اند. از زمان آغاز دولت تدبیر و امید این رفتار به اوج خود رسیده است.

هر چند که دولتمردان تدبیر و امید اصرار قابل تاملی برای کسب رضایت مولوی عبدالحمید دارند و از نزدیکان وی در مناصب مهم دولتی استفاده کرده اند ولی با این وجود مولوی عبدالحمید و اطرافیانش اعتراضاتی را به واگذاری پست های مدیریتی به برخی افراد اهل سنت که در چارچوب انها نبوده، عنوان کرده اند. در چند ماه اخیر تنها در یک نمونه یکی از مسئولیت های مهم اقتصادی در سیستان و بلوچستان پس از واگذاری به یکی از مدیران با سابقه اهل سنت مورد به شدت مورد اعتراض مولوی عبدالحمید و اطرافیانش قرار گرفت.

در همین حال در سال های اخیر مولوی عبدالحمید با اوج گیری حوادث تروریستی رسما دادن برخی امتیازات – با پوشش درخواست های عمومی و به ظاهر برای همه اهل سنت-را سبب تامین بیشتر امنیت سیستان و بلوچستان عنوان می کرد. این خواسته های قابل تامل از واگذاری مسئولیت های کلان کشوری تا واگذاری زمین برای ساخت مسجد اهل سنت در تهران را شامل میشد.

در آخرین مورد پس از بررسی کارشناسی واگذاری 30 هکتار زمین به اهل سنت در زاهدان برای برگزاری نماز عید قربان و فطر به اهل سنت منطقه داده شد. واگذاری این زمین یک نفع همگانی برای عموم مردم اهل سنت داشت و به همین دلیل دستگاه های مسئولپس از بررسی با واگذاری این زمین موافقت کردند.

اما در اولین نماز برگزار شده در این زمین – عید قربان-مولوی عبدالحمید مدعی شد که واگذاری این زمین به اهل سنت به برگزاری امنیت کمک خواهد کرد! مسئله ای که با حوادث پیاپی تروریستی در سراوان نشان داد که هیچ کمکی به برقراری امنیت نکرده است.

اما در اینباره نکات ذیل قابل توجه است:

1: عموم اهل سنت هیچگاه در ایجاد ناآرامی ها در سیستان و بلوچستان دخالتی نداشته اند و تنها عده ای فریب خورد و انگشت شمار به نام اهل سنت تلاش کرده اند که با اقدامات تروریستی امنیت این استان را بهم بریزند. اینکه واگذاری یک زمین به همه مردم اهل سنت چه کمکی به امنیت خواهد کرد را باید از خود مولوی عبدالحمید پرسید ولی اینکه مردم اهل سنت را تافرادی به نحوی در ارتباط با ناامنی ها قرار بدهند بسیار سوال برانگیز و قابل تامل است.

2: میان چند گروه تروریستی و مزدور با عموم اهل سنت باید فرق اساسی گذاشت.این استدلال توسط مولوی عبدالحمید و اطرافیانش مطرح شده که واگذاری برخی امتیازات به اهل سنت سبب رضایتمندی مردم می شود و بدین ترتیب خود به خود در امنیت منطقه تاثیر خواهد گذاشت. این استدلال در ظاهر درست بسیار غلط انگیز و فریبنده است. زیرا کدام فرد عام در میان اهل سنت به خود اجازه می دهد که مثلا به خاطر تاخیر در واگذاری یک زمین به اهل سنت – در حالیکه امکان برگزاری نماز در اماکن دیگر است- دست به عملیات تروریستی بزند و ده ها نفر را در اینباره به قتل برساند؟ مگر آنکه در پس رسیدن به این مطالبه اجتماعی -به هر قیمتی- یک توجیهه مذهبی سنگین نهفته باشد. در اینباره به بند بعدی توجه بفرمایید

3: آنچه که در این سال ها بیش از پیش به تشکیل برخی گروه های تروریستی و تکفیری در جنوب شرق کمک کرده ترویج برخی تفکرات تکفیری در برخی حوزه های علمیه غیر قانونی اهل سنت و همچنین اظهارات تحریک امیز از تریبون های مردمی است. به عنوان نمونه وقتی در یک سخنرانی عمومی در مسجد مکی زاهدان رسما از اسامه بن لادن به عنوان یک الگوی جهادی تقدیر می شود و یا اعتقاداتی همچون توسل و زیارت شیعیان شرک به مردم معرفی می شود آیا نمی توان انتظار داشت که از دل این سخنان گروه های تروریستی شکل بگیرد و سپس شیعیان منطقه را به جرم مشرک بودن به شهادت برساند و یا عملا بخواهند تعدادی ناآگاه از تروریست های همانند بن لادن الگوگیری کنند؟

4: اینکه مولوی عبدالحمید واگذاری یک زمین را که مراحل قانونی خود را باید طی میکرده است منتهی به مقوله امنیت می کند خود دادن یک آدرس به تروریست ها محسوب نمی شود؟ زیرا مثلا وقتی تاخیری در یک درخواست حتی عمومی شکل بگیرد برخی در میان اهل سنت ایجاد ناامنی را به نوعی حق خود تلقی خواهند کرد و آیا طبق این استدلال اینگونه نیست؟ به تعبییر دیگر اگر احیانا زمینی مثلا به اهل سنت واگذار نشد بنا به مصالحی ان وقت اگر ناامنی اتفاق افتاد چندان نباید تعجب کرد!

5: حوادث اخیر در سراوان یکبار دیگر نشان داد که مقوله ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان یک طرح ریزی هدفمند است و در هر صورت به عنوان ابزاری برای فشار به جمهوری اسلامی هر ازچندگاهی استفاده خواهد شد. اینکه مولوی عبدالحمید واگذاری زمین را مرتبط با قضیه امنیت می کند به نوعی دادن آدرس غلط به دولت تدبیر و امید محسوب می شود. زیرا دولت به جای آنکه تمرکز خود را به ریشه های شکل گیری این گروه ها – ترویج اعتقادات وهابی در داخل و خارج از کشور- بکند عملا در مسیر دادن برخی امتیازات به ظاهر عمومی، اجتماعی اما در پوشش خواسته های جریانات و گروه های معلوم الحال در جنوب شرق خواهد شد.

6: یکبار دیگر تاکید می شود کهاین نوشته منکر تاثیر کسب رضایتمندی مردم منطقه جنوب شرق در مقوله امنیت نیست. لکن آنچه که نباید غفلت شود این است که اساس شکل گیری گروه های تروریستی ترویج اعتقادات وهابی گری و عدم اجرای قانون نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در جنوب شرق است که سال هاست بلا تکلیف مانده است. زیرا هیچگاه اهل سنت در سیستان و بلوچستان برای پیگیری مطالبات خود دست به اسلحه نشده اند بلکه همواره به صورت قانونی مطالبات خود را پیگیری کرده اند. نگاهی به آمار مشارکت در انتخابات در سه دهه اخیر نشان می دهد که اهل سنت بیشترین مشارکت را در پای صندوق های رای داشته اند.

7: یک سوال مهم که اینک افکار عمومی از دولت و مولوی عبدالحمید توهما می توانند داشته باشد این است که چرا حوزه علمیه مسجد مکی حاضر نیست که تحت نظارت قانون مباحث محتوایی و اجرایی خود را ادامه دهد؟! چرا؟!

8: مظور این نوشته ان بود که برای برقرای امنیت پایدار در جنوب شرق باید میان ده ها دلیل ممکن برای شکل گیری ناامنی ها باید به اصول اساسی آن دقت کرد نه اینکه یک عامل فرعی را دلیل اصلی ناامنی ها به تصمیم گیران و تصمیم سازان معرفی کرد. همچنانکه مولوی عبدالحمید در مقوله امنیت هیچگاه حاضر نشده به دلایل اصلی شکل گیری گروه های تروریستی بپردازد. وی همیشه تلاش کرده دلایل فرعی را آنقدر پررنگ بکند تا اصلی ترین دلایل ناامنی در جنوب شرق پنهان بماند. در این مسئله البته یک نکته نهفته است، زیرا پرداختن به دلایل اصلی به نحوی خود مولوی عبدالحمید را هم دچار مشکل و متهم خواهد کرد.


نظرات بینندگان