کد خبر: ۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳

قیروکارزین یک ماه است بی وقفه می لرزد!

در هفته‌های اخیر زمین‌لرزه‌هایی کوچک و بزرگ این شهرستان را لرزانده است که با توجه به‌شدت آن حتی بعضی از آن‌ها در سایت زلزله‌نگاری کشوری نیز ثبت نمی‌شود.

به گزارش شیرازه، قرار گرفتن ایران در مناطق فعال لرزه‌ای سبب شده در پنج دهه‌ گذشته تعداد بسیاری حوادث طبیعی در مقیاس بزرگ در این کشور اتفاق بیفتد.  اغلب شهرها و روستاهایی که به‌وسیله زلزله صدمه ‌دیده‌اند در نواحی شمال، شمال شرقی و جنوب ایران واقع ‌شده‌اند و یکی از شهرهای کوچک و لرزه‌خیز ایران «قیروکارزین»  است که در جنوب ایران واقع ‌شده است.

در هفته‌های اخیر زمین‌لرزه‌هایی کوچک و بزرگ این شهرستان را لرزانده است که با توجه به‌شدت آن حتی بعضی از آن‌ها در سایت زلزله‌نگاری کشوری نیز ثبت نمی‌شود. زمین‌لرزه‌های اخیر با توجه به زلزله‌خیز بودن این شهرستان و خاطرات تلخ اهالی از این واقعه باعث ترس و وحشت مردم و گاهی تعطیلی مدارس شده و ساکنان این منطقه برخی شب‌ها را در محیط‌های آزاد به صبح رسانده‌اند.

به گزارش پرگون، در 25 ماه صفر سال 1392 هجری قمری مطابق با 21 فروردین‌ ماه 1351 شمسی قیروکارزین مورد خشم طبیعت واقع ‌شده و از بلای آسمانی و زلزله عظیم زمینی بیشتر بلوک قیروکارزین صدمه دید و بیش از هرجا، قیر را زیرورو کرد به‌طوری‌که یک ساختمان سالم نماند و یک‌سوم اهالی آن زیر انبوه سنگ و خاک و آجر با سخت‏‌ترین وضعی جان سپردند که حتی پیرمردان مانند چنین حادثه وحشتناکی را به خاطر ندارند.

در این سحرگاه با اینکه ده‌ها پیش‌لرزه مردم منطقه را از خطر آگاه ساخته بود زلزله شدیدی در ساعت 5 و 37 دقیقه بامداد 21 فروردین 1351 هجری شمسی مطابق با ساعت دو و 6 دقیقه و 54 ثانیه به‌ وقت گرینویچ و مصادف با دهم آوریل 1972 میلادی روی داد و جان حدود 20 درصد از کل جمعیت منطقه یعنی 5 هزار و 10 تن را گرفت و یک هزار و 710 نفر نیز در آن مجروح شدند. تلفات شهر قیر سه‌چهارم جمعیت 5 ‌هزار نفری آن بود. این زلزله تمام آبادی‌های منطقه را با خاک یکسان و خسارت‌های بسیاری به بخش کشاورزی و دامداری وارد کرد، به‌طوری‌که حدود 5 کیلومتر قنات با 180 چاه ویران و جاده قیر به فیروزآباد در این زمین‌لرزه بر اثر ریزش سنگ بسته شد.

بر اساس گزارش‌ها، کمترین شدت این زلزله به‌وسیله مرکز بین‌المللی استراسبورگ فرانسه 6.6 ریشتر و بیشترین در تاشکند 7.1 ریشتر به ثبت رسیده است.

آخرین زمین‌لرزه قیروکارزین دیروز با شدت 3.2 ریشتر در عمق دو کیلومتری زمین رخ داد. این زلزله در پنج کیلومتری قیر، 11 کیلومتری کارزین و 48 کیلومتری جهرم فارس به وقوع پیوست.

برچسب ها: زلزله ، قیروکارزین ، پرگون
نظرات بینندگان