کد خبر: ۶۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳
نگاهی به یک کپی برداری محترمانه از America’s Got Talent

برای این که «ستــاره شوید» باید «بیچـــاره شوید»؟

رویای پا گذاشتن بر روی فرش قرمز، ستاره شدن و بُردن جایزه این روزها بیش از هر چیز دیگری ذهن نوجوانان و جوانان شمالغرب شیراز را به خود مشغول ساخته است.

شیــرازه، سرویس فرهنگی: "ستاره شوید" عنوان مسابقه ای است که این روزها سر و صدای آن در فضای مجازی پیچیده است و بیلبوردهای تبلیغاتی آن هم در گوشه و کنار شهرهای بزرگ خودنمایی می کنند. این مسابقه که در حقیقت یک ایده برداری محترمانه از "America’s Got Talent" و سایر برنامه های اینچنینی است از مخاطبان خود می خواهد با نمایش استعدادهای خود در زمینه های بازیگری، خوانندگی، طنز و شیرین کاری، استعداد عجیب و حرکات ورزشی شانس خود را برای ستاره شدن امتحان کنند.

عصر شیراز گزارش داد: این روزها بیلبوردهای تبلیغاتی "ستاره شوید" به شمالغرب شیراز هم رسیده است، مسابقۀ اعجوبۀ 93 به منطقه ای مهاجر پذیر، از نظر هرم سنی جوان و از نظر امکانات تفریحی و ورزشی برای گذران اوقات فراغت محروم آمده است؛ رویای پا گذاشتن بر روی فرش قرمز، ستاره شدن و بُردن جایزه این روزها بیش از هر چیز دیگری ذهن نوجوانان و جوانان شمالغرب شیراز را به خود مشغول ساخته است، آن طور که همیشه افرادی در اطراف این بیلبوردها تبلیغاتی خیره به آن ها مانده اند. البته که نفس اجرای چنین مسابقاتی به معنی تبلیغ یک فرهنگ یا سَبک زندگی نابهنجار نیست، اما بهتر است در همین ابتدای راه دست اندرکاران این گونه برنامه ها و مسابقات پیام ها و اثرات فرهنگی این گونه تولیدات رسانه ای را بر روی ذهن مخاطبان بصورت دقیق مورد مطالعه قرار دهند و اگر نقص و کاستی در پیام های فرهنگی این تولیدات وجود دارد به اصلاح آن اقدام نمایند، گرچه در نگاه کلی برنامه هایی با این سَبک یک ایده برداری محترمانه از "Americas Got Talent" تلقی می شوند.

America’s Got Talent

استعدادهای درخشان آمریکا (یا آمریکا به دنبال استعداد) ریلیتی شو معروفی است که از شبکه NBC پخش می شود ؛ در این برنامه افراد دارای استعداد خاص با نمایش استعداد خود سعی می کنند به مراحل بالاتر مسابقه صعود نمایند ، ستاره این برنامه در مرحلۀ فینال مشخص می شود.

Reality Show - ریلیتی شو

شوهای تلویزیونی که به صورت تک اپیزود یا سریال ساخته می شوند و وجه اشتراک آن ها وقایع کاملا زنده ایست که توسط شرکت کنندگان آن شو رقم می خورد. ریلیتی شو ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند مسابقات و سریال هایی که عموما از زندگی افراد ساخته می شوند.

ایده اصلی سری برنامه های Got Talent توسط آقای Simon Cowell برای ایجاد برنامه ای با عنوان Paul OGrady’s Got Talent برای شبکه تلویزیونی ITV بریتانیا مطرح شد . سرانجام در ماه جون سال 2007 با عنوان Britain’s Got Talent از این کانال پخش و این مساله منجر شد که اولین فصل کامل از سری Got Talent به نسخه آمریکایی این برنامه با عنوان America’s Got Talent که امتیاز اجرای چنین سناریو را دارد اختصاص یابد.

روال این مسابقه به این صورت است که شرکت کنندگان پس از ثبت نام در برنامه و گذراندن چند تست اجازه حضور در برنامه و نمایش هنر و استعداد خود را می یابند. این اجرا در مقابل سه داور که هر سه از چهره های سرشناس برنامه های تلویزیونی یا رادیوی هستند و تماشاچیان حاضر در سالن اجرا صورت می گیرد. از میان استعدادهای نمایش داده در این برنامه جادو (شعبده بازی) و خوانندگی بخش زیادی از زمان این برنامه را در بر می گیرد.


از تب "ستاره شدن" تا لذتِ بُردن "جایزه"

تغییر سَبک زندگی و تشویق نوجوانان و جوانان ایرانی به صرف وقت با ارزش خود برای بازیگر شدن ، خواننده شدن ، طنز و شیرین کاری، انجام حرکات ورزشی عجیب و از همه مهم تر جادوگری (البته در مقیاس کوچک تر همان شعبده بازی) شاید کم ترین تاثیرات تبلیغ فرهنگ غربی در سانه های مجازی باشد، حرکتی که گرچه آرام صورت می پذیرد اما تاثیر آن هر روز بیش از پیش در رفتار عمومی جامعه دیده می شود تا آن جا که پس از تبلیغات گسترده رسانه ها برای خرید محصولاتی از قبیل چای، برنج، روغن و . . . و بُردن جایزه با خرید بیشتر، یکی از رستوران های بیرون بر شمالغرب شیراز نیز به خریداران خود وعدۀ برنده شدن خودروی پراید داد!


جادو، کابالا و پشت صحنۀ America’s Got Talent

مکتب‌سازی و تقلید از الگویی پرورده شده، همیشه در رسانه‌ها رایج بوده است. تقلید از رفتار، لباس، مدل آرایش و حتی لهجه بازیگران و گزارشگران، یکی از غیرقابل انکارترین اثرات رسانه‌هاست. در این بین، تقلید از یک فرد یا آیین و مسلک، حرف تازه‌ای نیست؛ اما نوع دیگری از ترویج مکاتب انحرافی در رسانه‌ها این است که به جای ساختن برنامه‌ای مستند برای جذب مخاطب به فلان دین یا مذهب، فکری را پرورده و با مخاطب‌شناسی و نیازشناسی او، آیینی را به خورد مخاطب می‌دهد. این بار مخاطب، دین هندو یا بودا یا یهود یا مسیحیت یا... را نمی‌شناسد؛ بلکه به آن معتقد می‌شود! مکتب کابالیسم یکی از مکاتب انحرافی یهود است که توسط هالیوود و رسانه‌های دنیا به آن پرداخته می‌شود. کابالا پس از تدوین ، به تعالیمی پنهانی در یهودیت مبدل شد، اما با تورات راستین که خداوند هدایت و نور را در آن قرار داده بود مغایرت داشت؛ به همین سبب در انحراف یهودیت به سمت دنیاگرایی و جادو بسیار مؤثر بود، کابالا را می‌توان ادامه سنّت تفسیر رازآلود تلمود (کتاب تفاسیر شفاهی تورات که کم‌کم مکتوب شده و هنوز هم بر حجم آن افزوده می‌شود و برای یهودیان بسیار پراهمیت است) دانست. پیش از کابالا ، دانشمندان یهود در متون تلمود به دنبال رازهای پنهانی می‌گشتند و این روند به جایی رسید که آن‌ها تلاش کردند با استفاده از کابالا به بررسی شیوه‌های کنترل ارواح بپردازند.

بنیانگذار و رهبر این فرقه که امروزه عملا بر هالیوود حکومت می‌کند، یک یهودی 75 ساله به نام «فیوال گروبرگر» است. او 35 سال پیش، نام خویش را به «فیلیپ برگ» تغییر داد و به کمک معشوقة سابق و همسر امروزش «کارن»، سازمان «مرکز آموزش کابالا» را تأسیس کرد و خود را رهبر طریقت کابالا خواند امروزه شبکه فرقه برگ از توکیو تا لندن و بوئنوس آیرس گسترده است و این سازمان ، چهل دفتر در سراسر جهان دارد. این فرقه کابالا این روزها در هالیوود رواج خاصی یافته است: مدونا (خواننده و هنرپیشه معروف هالیوودی) پس از تغییر دین از مسیحیت به یهودیت، نام خود را به «استر» تغییر داد. استر از زنان اسطوره‌ای یهود بود که با دلبری از خشایارشا در دربار ایران نفوذ کرد و با کمک عموی خود «مردخای» هفتاد هزار نفر از ایرانیان مخالف یهودیان را قتل‌عام نمود و به قدرت گرفتن یهود در ایران کمک شایانی کرد. {ماهنامه فرهنگ پویا شماره 7}

در حقیقت America’s Got Talent و سایر برنامه های شبیه به آن در خارج از ایران با بهره گیری از آموزه های هالیوود در ظاهر جذب بیننده بسیاری از آموزه های مکتب کابالا را نیز برای مخاطبان تبلیغ می نمایند. جادو یا همان شعبده بازی از بخش های مورد علاقه و پربینندۀ America’s Got Talent است.

فرش های قرمز "ستاره شوید" در شمالغرب شیراز پهن شده اند؛ آیا به پیام های فرهنگی و تاثیرات این برنامه بر روی ذهن مخاطبان اندیشیده شده است؟


بیشتر بخوانید:

طعم تلخ "همباشی سیاه" به اسم "ازدواج سفید" در "آپارتمان های مجردی" شمالغرب شیراز


نظرات بینندگان