کد خبر: ۶۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳

اردکان فارس میزبان نخستین یادواره‌ برای اولین روحانی شهید دفاع مقدس+تصاویر

یادواره شهید قنوتی اولین شهید روحانی دفاع مقدس در سپیدان برگزار شد.
 به گزارش شیرازه به نقل از تنویر، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم با یادآوری اینکه آن شهید نخستین روحانی شهید در عرصه دوران دفاع مقدس بود، افزود: شهید قنوتی، شهید ارزشمندی بود که در سابقه زندگی خود فرازها و فرودهایی دید اما هیچگاه از مسیر اصلی، الهی و ولایی انحراف پیدا نکرد. از آن هنگامی که نوجوان بود با شهید سید مجتبی نواب صفوی همراه شد و ادامه راه سر بر آستان امام عزیزش مقتدای بزرگش، پیشوا و مرجع عالیقدرش، امام راحل گذاشت.
 
آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه شهید قنوتی در دنیا بر قول ثابت، دفاع از آرمان ایستاد و به مقتدا و امامان خویش تأسی کرد، گفت: آن شهید بزرگوار صدقه شکر را از ائمه معصومین فراگرفت و راه را ادامه داد.
 
امام جمعه شیراز، شهید قنوتی را مشعلی فرا روی ملت، جوانان، روحانیت و اقشار مختلف مردم دانست و افزود: معمولاً در میان مجامع مختلف انسانی ملاک‌هایی برای ارزش‌گذاری انسان‌ها مطرح است که این ملاک‌ها و معیارها متفاوت است و مجموعه‌ای بر اساس باورها و برداشت‌ها ملاک و ملاکهایی را برای اعتبار بخشیدن به فرد یا افرادی انتخاب کرده است. اما آیا همه آن ملاک‌های جوامع بشری برای ارزش‌گذاری انسان‌ها قابل قبول و پذیرش است؟ آیا می‌‌توان تمام آن معیارها را به عنوان معیارهایی پسندیده و شایسته قبول کرد؟

وی ادامه داد: قطعاً جواب منفی است چون این معیارها بر اساس برداشت‌های جوامع مختلف انسانی تنظیم شده است و آن برداشت‌ها،‌ تمام برداشت‌های صحیح نیستند اما در جامعه اسلامی ما که همه انسان‌ها را در پیشگاه قانون مساوی می‌داند و همه را بدون استثنا شهروند درجه یک می‌شناسد، آیا برای ارزش‌گذاری میان انسان‌ها معیارهایی دارد یا معیارهایی ندارد؟

قدرت ایمان شهید قنوتی او را پر انرژی و پرقدرت قرار داده بود
رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس تأکید کرد: طبق آیات قرآن کریم 4 عامل ایمان، علم، تقوا و جهاد ملاک ارزش‌گذاری انسان‌ها هستند و می‌توانند انسان‌ها را به مقام‌های رفیع و بلندی برسانند که شهید قنوتی دارای این عامل بود.

آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: آن شهید بزرگوار هیچگاه در مقابل خلق خدا شکوه نداشت و از گرفتاری‌ها و سختی‌ها لب به شکایت نمی‌گشود و همیشه به خداوند متکی بود. دستش خالی بود اما قدرت ایمانی او را پر انرژی و پرقدرت قرار داده بود و در برخورد با دشمنان هیچ وحشتی نداشت و اگر ایمان نبود دچار وحشت می‌شد و وحشت وجود او را می‌گرفت. زندان‌ها و ممنوع المنبر شدن او شاهد این معنا و جلسات خصوصی او بازگو کننده این واقعیت است.
 
وظیفه داریم برای تکامل حرکت، راه ولایت فقیه را بدون کم و کاست انجام دهیم

سیدمحمد احمدی، استاندار فارس نیز در سخنانی به بیان نکاتی پیرامون شهدا و لزوم توجه به جایگاه شهدا و تداوم راه آنان پرداخت و گفت : ما  وظیفه داریم برای تکامل حرکت و تعالی راهمان، راه ولایت فقیه را بدون کم و کاست و انحراف به چپ و راست و توجه به زمزمه‌های بدخواهان انجام دهیم؛ همانط‌ور که امام راحل فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد، هرچه زمان می‌گذرد عمق این فرمایش برای ما مشخص‌تر می‌شود.
 
احمدی اضافه کرد: اگر ولایت فقیه و رهبری روحانیت نبود ما وضعی بدتر از سوریه لیبی و عراق داشتیم لذا نعمت رهبری و ولایت فقیه و اطاعت از او را عملاً در کشور مشاهده می‌کنیم حتی اگر با دید اعتقادی هم به این مسئله نگاه نکنیم از دید ملی و منافع، امنیت و مصالح ملی کشور به این حقیقت واقف می‌شویم.
استاندار فارس، بر لزوم توجه به توصیه‌ها و رهنمودهای روحانیت و ائمه جمعه به‌عنوان انوار مکتب شیعه و پرچمداران مکتب اسلام تأکید کرد و گفت: باید زمزمه‌های تفرقه افکنان را به کنار زده و تنها به عزت ایران و اسلام فکر کنیم و قطعاً پیروزی‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف انتظار ما را خواهد کشید گرچه در عرصه‌های مختلف نیز به پیروزی‌های بزرگ نائل شدیم در عرصه مذاکرات هسته‌ای 5+1 دنیا را به دنبال خود خواهیم کشاند.
 
استاندار فارس در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه برپایی چنین جلساتی شایسته شهدای ماست، افزود: ما هرچه داریم از شهداست، مخصوصاً شهدایی که تأثیرگذاری آنها در زمان حیات در جامعه بسیار گسترده بود و کسی که در تمام دوران زندگی خود آرام و قرار نداشت تا بتواند ارزش‌های اسلامی را در جامعه نهادینه کند.

احمدی با اشاره به اینکه وطن شهید قنوتی کل ایران بود، گفت: آن شهید بزرگوار برای عروج به ملکوت و رفتن به جایگاه انسان‌های خاص آرام و قرار نداشت  و وارستگی کامل از وابستگی‌های دنیوی وی را به اوج ترقی و کمال رساند.

روحانیان شش برابر دیگر اقشار در مبارزات دوران دفاع مقدس حضور داشتند

حجت الاسلام سید عبدالرحمن موسوی انور، امام جمعه سپیدان در این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان حاضر اظهار داشت : شهید قنوتی به تمام معنای کلمه ثابت کرد که در دفاع از دین خدا و ارزش‌های الهی و انقلابی و باورهای ایمانی دفاع کرد و این دفاع را به جامعه تزر یق کرد.
امام جمعه سپیدان با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید قنوتی ابراز کرد: شیخ قنوتی دارای سجایای اخلاقی منحصر به فردی بود و انسانی مؤمن، متدین و اخلاص عجیبی هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی داشت ضمن اینکه دارای شجاعت بی‌نظیری بود که این شجاعت را به همه کسانی که در اطراف او پر می‌زدند و حواریون او بودند بدر مسائل مختلف سیاسی و مبارزاتی به خوبی منتقل کرد.

وی شهید قنوتی را تبلوری از استقامت اسلامی در دوران قبل و بعد از انقلاب دانست و گفت: آن عالم ربانی منشأ تحولات بزرگی در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بود.
 
حجت‌الاسلام موسوی انور با اشاره به آمار شهدای طلبه عنوان کرد: با نگاهی به آمار شهدای طلبه متوجه می‌شویم که روحانیان شش برابر اقشار مختلف مردمی در مبارزات دوران دفاع مقدس حضور داشتند و این حاکی از آن است که روحانیت همیشه به تأسی از فرهنگ و سیره ائمه اطهار(ع) پیش قراولان مبارزه با جبهه باطل بودند و هر وقت لازم باشد اسلحه قلم را در عرصه فرنگی و در میادین علمی به دست می‌گیرند و زمانی که لازم باشد اسلحه جهاد را به دوش خود گذاشته و در عرصه مبارزات نظامی حضور پیدا می‌کنند.
 
امام جمعه سپیدان از تقدیم 5 هزار طلبه شهید روحانی در کشور به انقلاب و اسلام خبر داد و گفت: این مسئله بیانگر آن است همیشه روحانیت در پیشاپیش مردم حرکت می‌کردند و منشأ تحولات بودند.
وی با تأکید برا ینکه هدف از برگزاری یادواره شهدا، بزرگ کردن شهدا نیست، آنها بزرگ هستند در واقع ما می‌خواهیم به واسطه شهدا بزرگ شویم، گفت: اگر این همه برنامه برای یادواره شهدا گرفته می‌شود به دلیل آن است که امروز شهدا هستند که می‌توانند ما را در این ناتوی فرهنگی نجات دهند.
 
 
به گزارش تنویر این مراسم با رونمایی از تمبر شهید قنوتی ادامه یافت و پس از آن گروه بسیج دانش‌آموزی شهید قنوتی سپیدان به اجرای برنامه پرداخت و در ادامه این مراسم فرزند شهید قنوتی به بیان گوشه‌هایی از زندگی پدر بزرگوار خود پرداخت و پایان‌بخش مراسم نیز مداحی اهل بیت(ع) بود.
 
یادآور می‌شود، شهید حجت‌الاسلام محمد حسن قنوتی معروف به شیخ شریف تنها شهیدی در کشور است که به دلیل مقبولیت دارای 3 مقبره در آبادان، بروجرد و سپیدان است.

تصاویر زیر نمایشی از گوشه هایی از تلاش و خدمات برادران و خواهران گمنامی که شبانه روز کوشیدند تا این یادواره که بزرگترین مناسبت فرهنگی سال 93 سپیدان بود ، به بهترین نحو ممکن برگزار شود .


نظرات بینندگان