کد خبر: ۶۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳

پس از انقلاب امید به زندگی ایرانیان ۱۴ سال افزایش یافته است

امید به زندگی در بین زنان 72 و در بین مردان 74 سال است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان امید به زندگی 14 سال افزایش یافته است.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، سیدسعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سالمندان نیازهای خاص خود را دارند و به همین ترتیب سبک زندگی متفاوتی نیز خواهند داشت. در انتخاب نوع چیدمان شهری، نوع اتوبوس‌های شهری و طراحی پارک‌ها، باید وضعیت سالمندان مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سالمندی یکی از مراحل زندگی انسان است، تصریح کرد: یکی از اهداف نظام سلامت کشور، داشتن سالمندانی سالم است و نباید با افرایش امید به زندگی، شاهد افزایش جمعیت سالمندانی شویم که همراه با درد و رنج این دوران را سپری می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 7.5 درصد از جمعیت استان سالمند هستند و تا سال 1400 نیز حدود 10 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد، افزود: از آنجایی‌که افزایش تعداد سالمندان توفیق بزرگی است که خداوند نصیب ما کرده است، پس لازم است در همه دستگاه‌ها همچون دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، استانداری و بهزیستی برنامه‌ریزی انجام شود و همه خود را برای پذیرش این تعداد سالمند آماده کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین به سالمندان توصیه کرد، با کمترین نیازهای خود از نظر نوع تحرک بدنی، تغذیه و بیماری‌های دوران سالمندی آشنا شوند و در این زمینه مطالعه کنند.

اسکویی خاطرنشان کرد: سالمندان باید کیفیت زندگی خوبی داشته باشند و از سالمندی خود لذت ببرند. شیوه زندگی در دوران سالمندی با میانسالی و جوانی متفاوت است و اگر انتخاب نوع شیوه زندگی و رفتار سالمندان در این زمینه اصولی نباشد، ممکن است آسیب‌های جدّی به سلامتی آنان وارد شود. 

نظرات بینندگان