کد خبر: ۶۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳

برخی جزئیات مذاکرات و توافقات در وین ۷ رسانه‌ای شد

گزارش ها از مجموعه اطلاعات در دسترس نشان می دهد در مذکرات وین ۷ پیشرفت قابل توجهی در موضوعات اختلافی میان ایران و ۱+۵ رخ داده است.
به گزارش شیرازه، ایران هسته ای نوشت: جزئیات چندانی از این پیشرفت ها که رسما تایید شده باشد در دسترس قرار ندارد اما کنار هم گذاشتن مجموعه اطلاعات نشان می دهد هم تیم ایرانی و هم ۱+۵ از میزان حرکت به جلو در این مذاکرات راضی هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده ایران گفته است که دو طرف در همه موضوعات پیشرفت داشته اند.

یک مقام امریکایی ناشناس هم که احتمالا وندی شرمن است، به خبرنگاران در وین گفته است که اختلاف های میان دو طرف کمتر شده است.

اگرچه هر دو طرف گفته اند که هنوز اختلاف هایی در برخی موضوعات اساسی باقی مانده، ولی ارزیابی «ایران هسته ای» نشان می دهد ۴۰ روز مانده با پایان مهلت مذاکرات، شکاف ها در موضوعات اساسی میان دو طرف کمتر شده است.

«ایران هسته ای» نتوانست در این باره که کدام طرف دیدگاه خود را تعدیل کرده، به جمع بندی نهایی برسد.

برخی کارشناسان در تهران می گویند به همین دلیل است که هم ایران و هم امریکا به صراحت کار روی گزینه تمدید مذاکرات را نفی کرده و گفته اند می خواهند تا ۳ آذر به توافق نهایی برسند.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «اختلاف های باقی مانده کلا بر دو دسته است. دسته اول اختلافاتی است که هر دو طرف می دانند قابل حل است و فقط باید درباره جزئیات فنی آن مذاکره بیشتری بکنند. اراک و فردو از این جنس است. دسته دوم اختلاف ها، اختلافاتی است که مستلزم تصمیم گیری سیاسی است. تعداد سانتریفیوژها و جدول زمانی تعلیق تحریم ها را می توان در این دسته جای داد».

وی ادامه داد: «قاعدتا درباره موضوعات دسته دوم، در دقیقه ۹۰ تصمیم گیری خواهد شد».

ارزیابی «ایران هسته ای» از اطلاعات موجود نشان می دهد در مذاکرات وین ۷ درباره موضوع غنی سازی میان دو طرف پیشرفت هایی ایجاد شده است.

وب سایت شبکه تلویزیونی بلومبرگ این موضوع را روز ۲۴ مهر تایید کرد.

هنوز اطلاعات بیشتری در این باره وجود ندارد.

آخرین موضع مذاکراتی دو طرف در این باره این بوده است که ایران خواستار حفظ کلیه ماشین های فعال خود (۱۰۲۰۰ عدد) بوده ولی امریکایی ها حداکثر نصف این مقدار را پذیرفته بودند.

«ایران هسته ای» نتوانست اطلاعاتی از اینکه درباره موضوع تحریم ها هم پیشرفتی ایجاد شده یا نه به دست بیاورد.

اکنون مهم ترین موضوع بحث درباره موضوع تحریم ها فهرستی است که امریکایی ها برای لغو تحریم های یک جانبه بلافاصله پس از حصول توافق نهایی آماده کرده اند اما ایران آن را قبول ندارد.

یکی از معضلات در این بحث که برخی منابع به آن اشاره کرده اند این است که برخی اشخاص و نهادهای ایرانی بیش از یک بار تحریم شده اند.

اما در مجموع، علائم حاکی از آن است که حرکت به سمت توافق نهایی سرعت بیشتری گرفته است.
نظرات بینندگان