کد خبر: ۶۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳

واکنش سعدالله زارعی به صدور حکم اعدام برای شیخ «نمر»: «طوفان» عربستان را فرا می‌گیرد

صدور حکم اعدام شیخ نمر تکلیفی بر عهده تمام فرهیختگان جهان اسلام می‌گذارد که علیه اقدامات ضد انسانی آل‌سعود موضع یکپارچه‌ای بگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، یک کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه آیت‌الله باقر النمر یکی از رهبران روحانی عربستان است که در بین مردم این کشور از نفوذ بالایی برخوردار است و به عنوان یک شخصیت اصلاح‌گر شناخته می‌شود، گفت: عربستان سعودی در مواجهه با شیخ نمر تلاش کرده است انتقام شکست‌های خود در منطقه را از طریق صدور حکم اعدام علیه این روحانی ارزشمند بگیرد.

سعدالله زارعی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان به آقای باقر النمر اتهام اغتشاش و بلوا زد، تصریح کرد: شیخ نمر و یاران وی خواستار اصلاح ساختار سیاسی عربستان به نفع مردم هستند و این اصلاح را از طریق سیستم‌های دموکراتیک و شناخته شده در دنیا دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه خواسته شیخ نمر از سوی بخش وسیعی از مردم عربستان اعم از شیعه و سنی دنبال می‌شود و در واقع خواسته‌ای است که سال‌ها در سیستم حکومتی عربستان سعودی بی‌پاسخ مانده، گفت: حکومت عربستان به جای اینکه خواسته‌های مردم را از طریق گفتگو با استفاده از قوانین و پیروی از سنت‌های رایج سیاسی در دنیا به شکلی منطقی پاسخ دهد همیشه با تهدید و ارعاب برخورد و از اهرم‌های محدودکننده و سرکوب‌گر استفاده کرده است که این مساله نه تنها مشکلات را کاهش نمی‌دهد بلکه اختلاف‌ها و شکاف‌های کنونی بین حکومت و جامعه عربستان به‌ویژه نخبگان را بیشتر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: از سال 1931 میلادی که آل‌سعود بر شبه‌جزیره عربستان مسلط و در کشور امروزی عربستان مستقر شده‌اند؛ شیوه آن‌ها در مواجهه با مخالفین خود در محیط ملی مبتنی بر فشار، ارعاب، حبس، زندانی کردن و حتی اعدام مخالفین بوده اما این نکته حائز اهمیت است که اگر در گذشته توسل به چنین شیوه‌هایی تا حدی قرین موفقیت بود اما امروز به واسطه گسترش بیداری اسلامی در منطقه و از جمله عربستان قطعا نتیجه معکوس می‌دهد و دولت عربستان را در معرض طوفان‌های شدید انتقاد و شورش‌های مدنی قرار می‌دهد.

زارعی با اشاره به فضای حاکم بر منطقه خاطرنشان کرد: عربستان طی سال‌های گذشته در سطح منطقه علیرغم تلاش‌های گسترده و هزینه‌های سنگین از جمله استفاده از شیوه‌های غیرقانونی و نادرست نظیر تجهیز گروه‌های تروریستی و مداخله در امور همسایگان اما در عمل به جایی نرسیده است.

وی ضمن بیان اینکه سیاست‌های عربستان در مواجهه با عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و سایر همسایگان با شکست سنگینی مواجه شده و این کشور را در سطح منطقه بیش از پیش منزوی کرده است، افزود: این درحالی است که در طول این مدت جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران توانسته با استفاده از شیوه‌های مسالمت‌آمیز مردمی و با تاکید بر روی خواسته‌های آنان و پرهیز از خشونت، دستاوردهای بزرگی داشته باشد به گونه‌ای که به یک قطب بزرگ قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است که عربستان سعودی با صدور حکم اعدام علیه آیت‌الله شیخ باقر النمر می‌خواهد انتقام شکست‌های خود در منطقه را بگیرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه که آیا اصولا عربستان می‌تواند حکم اعدام شیخ نمر را صادر کند، توضیح داد: آل‌سعود دولت حاکم و قدرت فائق است و شیخ نمر هم یکی از شهروندان عربستان محسوب می‌شود که به لحاظ اجرایی حکومت می‌تواند علیه شهروندان احکام شدیدی را به تصویب برساند و اجرا کند اما از نظر منطق قضایی صدور حکم اعدام علیه شیخ نمر محکوم است چراکه اساسا در سیستم حقوقی چه حقوق اسلامی و چه حقوق عرفی و مدنی حاکم بر کشورها نمی‌توان علیه شخصی به صرف اینکه انتقاداتی را نسبت به حکومت مطرح کرده، حکم اعدام صادر کرد و این اقدام مغایر با مبانی حقوقی در سطح دنیا است.

این نویسنده و روزنامه نگار با تصریح اینکه بعد از اعلام صدور حکم اعدام، محورهای مقاومت مخالفت خود را با اعدام شیخ نمر اعلام کردند، گفت: جبهه مقاومت در مقابل این اقدام سکوت نکرده و ابراز نگرانی کرده‌اند از جمله اینکه شیخ مهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه مخالفت جدی خود و بالطبع مرجعیت شیعه در عراق را نسبت به این مساله اعلام کرد. همچنین حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه، این اقدام را دارای عواقب شدید سیاسی برای دولت عربستان دانست.

زارعی با اعلام اینکه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش و مخالفت با چنین حکمی خواستار تجدیدنظر عربستان شد، خاطرنشان کرد: جبهه الوفاق که بزرگ‌ترین تشکل سیاسی بحرین است با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود ر ا با این اقدام عربستان سعودی اعلام کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر اینکه صدور حکم اعدام در واقع چهره غیرانسانی رژیم آل‌سعود را نشان داد، تاکید کرد: صدور حکم اعدام شیخ نمر تکلیفی بر عهده تمام فرهیختگان جهان اسلام می‌گذارد که موضع یکپارچه‌ای علیه اقدامات ضد انسانی آل‌سعود داشته باشند و قطعا فریاد یکپارچه در سطح جهان اسلام می‌تواند مانع صدور و اجرای چنین احکام ظالمانه‌ای علیه شخصیت‌های فرهنگی مذهبی شود.

نظرات بینندگان