کد خبر: ۶۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳

تنها خانه تاریخی ثبت شده داراب در حال نابودی است+تصاویر

این بنا تنها خانه تاریخی ثبت شده در شهرستان داراب است و گزینه بسیار مناسبی جهت راه اندازی موزه مردم شناسی در این شهرستان محروم می باشد.

خانه تاریخی سوخکیان داراب از شاخص ترین و منحصر به فرد ترین آثار و بناهای شهرستان داراب می باشد که بخشی از آن درتملک میراث فرهنگی بوده و هم اکنون حال و روز ناخوشی دارد و با توجه به تصاویر عکاس داراب آنلاین این بنای تارخی در آستانه تخریب است!

به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین، خانه تاريخي سوخكيان از بناهاي تاريخي و ارزشمند دوره پهلوی در شهرستان داراب است که به عنوان تنها خانه ثبت شده در فهرست آثار ملی با  شماره 4679  قرار دارد .

یکی از مشکلات اصلی این بنای تاریخی وضعیت تملک آن است که بخشی از آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی و بخش دیگر همچنان به نام مالک اولیه آن یعنی خانواده سوخکیان است. سازمان میراث فرهنگی کشور بارها وعده خرید این منزل تاریخی را داده اما تاکنون وعده ها رنگ عمل به خود ندیده و این خانواده با توجه به ثبت اثر نه می توانند آن را به دیگری بفروشند و نه آن را تعمیر کنند!

با پیگیری اداره میراث فرهنگی شهرستان داراب مبلغ 50 میلیون تومان از بودجه های 2 درصد نفت و گاز امسال شهرستان داراب به ترمیم این خانه تاریخی اختصاص یافته است اما کمتر کسی است که نداند با این مبلغ حتی با فرض جذب 100 درصدی، تنها درصد اندکی از این ساختمان عظیم ترمیم و مرمت می شود.

در حالی به خانه تاریخی سوخکیان بی مهری می شود که این بنا تنها خانه تاریخی ثبت شده در شهرستان داراب است و گزینه بسیار مناسبی جهت راه اندازی موزه مردم شناسی در این شهرستان محروم می باشد.

هفته گذشته سه تن از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به منظور بازدید آخرین وضعیت این خانه تاریخی و ارائه نظر در خصوص هزینه بودجه اختصاص یافته به داراب سفر کردند.

خانه سوخکیان، خانه صنایع دستی و موزه مردم شناسی می شود

علیرضا پرویزی در حاشیه این سفر به داراب آنلاین گفت: بخشی از این خانه تاریخی پس از اتمام کار مرمت و تجهیز قرار است به خانه صنایع دستی تبدیل شود.
پرویزی گفت : در این مرکز به عنوان خانه صنایع دستی داراب در رشته های ساز سازی سنتی، خاتم، منبت و معرق، دست بافته های داری و دوخت لباس های محلی در سه بخش آموزش، تولید و فروش فعالیت خواهد شد .
وی با بیان اینکه در بخشی از این خانه تاریخی قرار است موزه مردم شناسی راه اندازی شود گفت: تجهیزات لازم جهت راه اندازی موزه نیز خریداری شده است که با اتمام کار مرمت این موزه نیز گشایش خواهد یافت.
این بنای تاریخی در حال حاضر كاربري مسكوني دارد و در دو طبقه بنا شده است واز تزئينات اين بناي تاريخي كه بر ارزش های آن افزوده مي توان به گچ بري، نقاشي هاي متنوع و منحصر به فرد سقف ها و نماي ساختمان، تزئينات آجر كاري، استفاده از كاشي با طرح و رنگهاي متفاوت و زيبا در ازاره بنا و همچنين مزين نمودن ستونها به گچ بري هاي زيبا اشاره كرد.

در پایان، گزارش تصویری از آخرین وضعیت این خانه تاریخی جهت اطلاع و تامل مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منتشر می شود.

نظرات بینندگان