کد خبر: ۶۱۹۹۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز:

برای روز حافظ باید رئیس جمهور می‌آمد/ مجلس شورای شهر را نمی‌پسندد/ تغییر روش انتخاب شهردار یک مانور تبلیغاتی است

مجلس در پی کاهش اختیارات و قدرت نمایندگان مردم است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس کمیسیون گردشگری و زیارتی شورا با اشاره به برگزاری مراسم یادروز خواجه حافظ شیرازی در ۲۰ مهرماه از مسئولانی که برای ادای احترام به این شاعر نامدار با حضور مقامات استانی و کشوری برنامه اجرا کردند، قدردانی کرد.

بهرام پارسایی در صحن علنی شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری برای مراسم یادروز بیشترین هزینه را متقبل شد و با دعوت از شهرداران کلان‌شهر‌ها این روز را به آنان یادآوری کرد، اقدام شهرداری را قابل تقدیر دانست و افزود: جایگاه جهانی حافظ ایجاب می کرد که علاوه بر معاون اول ریاست جمهوری، شخص رئیس جمهور نیز به عنوان شخصی فرهیخته و فرهنگی و باتدبیر برای استفاده از این فرصت برای معرفی بیشتر فرهنگ کشور و پتانسیل های گردشگری در این مراسم حضور می‌یافت.

برای روز حافظ باید علاوه بر رئیس جمهورة

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز اضافه کرد: علاوه بر رئیس‌جمهور این امکان وجود داشت که با دعوت از روسای جمهور سایر کشورها، از این فرصت برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری کشور و حمایت از مواضع مختلف جهانی کشورمان بهره برد.

وی با طرح این سوال که اکنون باید پرسید رهاورد این روز بزرگ جهانی برای توسعه صنعت گردشگری و رونق اشتغال در شیراز چه بود، افزود: قابل توجه است که یکی از دلایل توسعه و پیشرفت ترکیه بهره برداری از وجود افرادی چون مولانا است.

پارسایی تاکید کرد: اگر می خواهیم سود صنعت گردشگری در جیب شهروندان وارد شود باید بدانیم که با شعار به جایی نمی رسیم بلکه برای تحقق این امر همت و عمل لازم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مواضع اخیر مجلس اشاره و اظهار کرد: به نظر می رسد مجلس به دنبال سوژه برای تصویب قوانین عجیب و غریب و بی نتیجه اما با بازتاب رسانه ای بالاست.

پارسایی ادامه داد: به عنوان مثال می توان به عکس العمل مجلس درباره تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به پیرشدن جامعه اشاره کرد؛ موضوعی که کاملا جدی و کارشناسی شده است اما در این خصوص مجلس به جای عارضه یابی و رفع این مشکل به طور ریشه ای طرحی ارائه داد که نه تنها مشکل گشا نبود بلکه بیشتر به یک شوخی شباهت داشت.

این عضو شورا طرح مجلس مبنی بر برخورد قهری با کسانی که اقدام به عمل پزشکی مثل وازکتومی می کنند را جالب توصیف کرد و با طرح این سوال که آیا واقعا دلیل پیر شدن جامعه انجام اینگونه اعمال است، تصریح کرد: کاملا مشخص است که دلایل اصلی این موضوع بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی جامعه است که جای توجه بیشتری دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز عنوان کرد: راه رسیدن و محقق شدن توصیه‌های مقام معظم رهبری اقدام برای حل مشکل بیکاری و اقتصاد جامعه است نه وضع قوانین سلبی و عجیب‌وغریب و سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم چراکه در دین آمده است «فقر همسایه کفر است».

پارسایی در ادامه با اشاره به طرح مجلس مبنی بر نحوه انتخاب شهرداران، اظهار کرد: در صورت عدم‌تغییر قوانین شهرداری مربوط به زمان دلار ۷۰ ریالی و اجرای صحیح قوانین مناسب انتخاب شهردار توسط نمایندگان محلی مردم یا رأی مستقیم مردم هیچ تأثیری بر روند توسعه شهر نخواهد داشت.

وی با تصریح اینکه هر از چند گاهی قوانین یا تبصره مالی با نتایج کوتاه‌مدت و به قولی مسکن و یا تبلیغاتی وضع و سپس بایگانی می‌شود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر نگران شهر و شهروندان هستید بهتر است پیگیر انجام قوانین موجود و برنامه توسعه کشور در مباحث مربوط به شهرداری‌ها باشید.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: در ماده ۱۳۶ برنامه دوم به دولت اجازه داده شده با توجه به توانایی‌های شهرداری آن گروه از تصدی‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی که در مورد مدیریت شهر است بر اساس پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی همراه با منابع تأمین اعتبار ذیربط به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی افزود: بنابر بند ب ماده ۱۳۷ دولت مجاز است در طول برنامه نسبت به تهیه برنامه جامع مدیریت شهری به منظور دستیابی به ساختار مناسب و مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری در محدوده و حریم شهر‌ها با رویکرد توسعه پایدار شهر‌ها، تمرکز مدیریت از طریق واگذاری وظایف تصدی‌های دستگاه‌های دولتی به بخش خصوصی، شهرداری‌ها و تعاونی، بازنگری به‌روزرسانی قوانین و مقررات شهرداری‌ها و ارتقای جایگاه آن‌ها را در دستور کار قرار دهد.

پارسایی با طرح این سوال که با گذشت چند سال از تصویب برنامه و قوانین چه اقدامی انجام شده، تصریح کرد: برداشت از قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه، مدیریت واحد شهری است اما مقاومت تعدادی از دستگاه‌های اجرایی، عدم نظارت و پیگیری مجلس و عوامل دیگر مانع از اجرایی شدن آن شده است.

وی با اعتقاد به اینکه تعدد مراکز تصمیم‌گیری موجب هدررفتن بیت‌المال می‌شود، گفت: نمونه بارز هدررفت بیت‌المال، کندن آسفالت توسط ادارات و سازمان‌های مختلف است.

عضو شورای شهر شیراز یکی از مشکلات دولت‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و رسیدگی به امور کشور را تصدی دولت به اکثر امور از جمله مسائل شهری و روستایی عنوان و اظهار کرد: به علت گستردگی امور روستاها و شهرها اقدامات دولت در این زمینه نتایج چندان مثبتی نداشته و باعث هدررفتن و افزایش هزینه‌های این بخش‌ها می‌شود.

پارسایی با بیان اینکه براساس برنامه توسعه دولت می‌تواند امور مربوط به عمران و توسعه شهر را به شهرداری واگذار کند، ابراز کرد: امروزه بخش بزرگی از هزینه‌های مدیریت ترافیک، مدیریت پارک‌های جنگلی و اراضی ملی با کاربری فضای سبز، بهرده‌برداری از بستر حریم‌ها و رودخانه‌ها برعهده شهرداری است اما درآمد آن به خزانه واریز می‌شود.

پارسایی داشتن شهرهای آباد و توسعه یافته را در گرو ارتقای جایگاه شورای شهر و افزایش اختیارات شهرداری دانست و گفت: دولت روحانی وعده افزایش اختیارات شورا را داد، اما به نظر می‌رسد مجلس شورای شهر را نمی‌پسندد و در پی کاهش اختیارات و قدرت نمایندگان مردم است.

پارسایی اظهار کرد: خیلی از دوستانی که طرح انتخاب شهردار توسط مردم را بیان نمودند خود خواهان انتخاب ریاست جمهوری به صورت پارلمانی می باشند ولی در باره شورا که پارلمان محلی می‌باشد طور دیگری برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه تا وقتی که شهرداری و شورای شهر محدود باشند و کلید شهر در دست شهردار نباشد، انتخاب شهردار توسط مردم، شورا یا دولت هیچ اثری بر توسعه شهر نخواهد داشت، گفت: تغییر روش انتخاب شهردار فقط یک مانور و تبلیغ سیاسی اجتماعی است و این تغییر روش بدون افزایش اختیارات دیده شده در برنامه توسعه هیچ اثر بلند مدت و مثبتی بر توسعه شهر و ارائه خدمات به شهروندان ندارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
0
احسنت به این منطق و شجاعت! باید شما جای برخی از این نمایندگان مجلس حالا تو مجلس بودی برادر!
ناشناس
جهت اطلاع:صلاحیت ایشان در مجلس نهم مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
0
امسال که کاری نکردید.
مطمئنم سال دیگه هم نمیکنید...فقط شعار!
شهروند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
0
مطمئن باشید تا انتخاب شهردار دست شورا هست هیچ کاری پیش نمی رود شورا یعنی هر شهری چند شهردار دارد. چند شهردار بدون تخصص
قارون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳
0
نمي دانم چرااينقدرآقايان نگران انتخاب شهردارهستند مگرانتخاب شهردارتوسط شوراچه امتيازات ويژه اي براي آقايان دارد كه ممكن است ازدست بدهند؟