کد خبر: ۶۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳

دختران دبیرستانی شمال غرب شیراز تحت پوشش طرح آهن یاری قرار می گیرند

در این طرح بیش از 34 هزار و 875 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی در مدت 16 هفته متوالی، هر هفته يک عدد قرص آهن دريافت خواهند کرد.

به گزارش شیرازه، بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، در سال تحصیلی 93 - 94 نيز طبق روال سال های پیشین با آغاز مهرماه و با توجه به اهميت كم خونی های ناشی از فقر آهن و عوارض شايع آن به ویژه در دختران نوجوان، طرح آهن ياری در مدارس دخترانه دبيرستانی دوره اول و دوره دوم شمال، شمالغرب و غرب شیراز اجرا خواهد شد.

عصر شیراز نوشت: در راستای اجرای این طرح، دانش آموزان و کارکنان مدارس تحت پوشش نواحی 2 و 4 آموزش و پرورش شيراز در رابطه با اهميت آهن ياری، عوارض ناشی از كم خوني فقر آهن و راه های پيشگيري از آن توسط رابطين تغذيه در سطح مراكز بهداشتی درمانی شیراز آموزش خواهند دید.

پس از اتمام دوره های آموزشی، بیش از 34 هزار و 875 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی در مدت 16 هفته متوالی، هر هفته يک عدد قرص آهن دريافت خواهند کرد.

آهن يک ماده مغذی موردنياز برای ادامه حيات است و كم خونی ناشی از كمبود آن عوارض بسيار نامطلوبی در شخص ايجاد می كند، به ویژه در دختران نوجوان به علت جهش رشد نوجوانی، افزايش حجم سلول های قرمز خون و به جبران آهن از دست رفته در سيكل ماهيانه نياز به آهن افزايش می يابد که با اجرای طرح آهن ياری و ارائه آموزش های لازم به دانش آموزان، والدين و کارکنان مدرسه، می توان علاوه بر رفع نيازهای بدن به اين ماده مغذی مهم از عوارض شايع ناشی از كمبود آن از قبيل كاهش ضريب هوشی، كاهش قدرت يادگيری و افت تحصيلی، كاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و تغييرات رفتاری اعم از بی تفاوتی، خستگی و بی حسی، گوشه گيری، عدم فعاليت و تحرک بدنی در دانش آموزان دختر، پيشگيری کرد؛ همچنین طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در زمان اجرای این طرح موارد مشكوک به كم خونی شناسايی و برای تشخيص و درمان به مراکز بهداشتی ارجاع داده می شوند.


 

 

اين طرح توسط واحد تغذيه مركز بهداشت شهدای والفجر و با هدف جلوگيری از كم خونی های ناشی از فقر آهن و عوارض آن در حال اجراست. دبیرستان های دخترانه شمال و شمالغرب شیراز تحت پوشش اداره آموزش و پرورش ناحیه دو شیراز مدیریت می شوند
نظرات بینندگان