کد خبر: ۶۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳

استفاده از روغن پالم به‌جز در صنایع روغن نباتی غیرمجاز اعلام شد

استفاده از روغن پالم به‌جز در صنایع روغن نباتی غیرمجاز اعلام شد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، بعد از ورود جنجالی روغن پالم به صنایع لبنی و اظهارنظرهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی، دولت تصمیم گرفت که کارخانجات لبنی را مکلف کند که از ابتدای مهرماه سال جاری، هرگونه فرآورده‌های تولیدی خود را بدون استفاده از روغن پالم روانه بازار کنند.
در عین حال، انجمن صنایع روغن نباتی نیز که کار واردات روغن خام را با مصوبه دولت از اردیبهشت ماه سال جاری به عهده گرفته است، اعلام می‌کند که میزان واردات پالم در 6 ماهه ابتدایی سال جاری با 20 درصد کاهش به کمتر از 30 درصد میزان واردات روغن خام رسیده و به همین نسبت، سهم روغن آفتابگردان در سبد واردات روغن خام کشور، افزایش یافته است.
این در حالی است که اکنون برای جلوگیری از مصرف روغن پالم در صنایع لبنی کشور، تصمیم بر این شده تا واردکنندگان روغن پالم، تعهدنامه محضری دهند که روغن پالم را تنها به تولیدکنندگان روغن نباتی تحویل دهند و از تحویل آن به سایر صنایع خودداری کنند.
محمد قبله، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در گفت‌وگو با مهر با تایید این خبر گفت: با توجه به اینکه انجمن صنایع روغن نباتی مسئول واردات و تنظیم بازار روغن است، از تمامی واردکنندگان روغن خام که در سبد واردات آنها، روغن پالم وجود دارد، تعهدنامه کتبی و محضری دریافت می‌کند که روغن پالم وارد شده را تنها به صنایع روغن نباتی تحویل دهند و از تحویل آن به هر صنعت دیگر از جمله صنایع لبنی جلوگیری کند.
وی می‌افزاید: گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در زمان ترخیص روغن پالم از گمرکات، این تعهدنامه را از واردکنندگان طلب می‌کند.
قبله گفت: بر اساس تعهدنامه، واردکنندگان روغن خام از جمله روغن پالم، مکلف هستند که این روغن را فقط تحویل واحدهای تولیدکننده روغن نباتی بدهند و در غیر این صورت، تخلف انجام داده‌اند. بنابراین گزارش: بر اساس بند 5 این تعهدنامه، تمامی واردکنندگان روغن پالم متعهد می‌شوند که روغن وارداتی خود را تنها به کارخانجات تصفیه روغن نباتی تحویل دهند. به همین دلیل براساس هماهنگی‌های به عمل آمده، در گمرکات نیز از واردکنندگان روغن پالم تصویر این تعهدنامه اخذ می‌شود که آنها روغن پالم وارداتی را تنها به کارخانجات تصفیه روغن نباتی تحویل دهند.
نظرات بینندگان