کد خبر: ۶۲۱۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۳

دولت کم درآمدها را می شناسد اما پولدارها را خیر!

سئوال این است که چگونه دولت توانسته است این گروه از افراد را شناسایی کند که مشمول دریافت بسته غذایی هستند؟
به گزارش شیرازه به نقل از تابناک، قانون بودجه سال جاری، دولت را مکلف به شناسایی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی کرده ‌که باید در این راستا بر پایه درآمد سالانه خانوار‌ها اقدام به حذف دهک‌های پردرآمد می‌کرد. حدود هفت ماه از اجرای دومین مرحله قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی همگانی می‌گذرد، اما هنوز هیچ یک از کسانی که اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند حذف نشده‌اند.

 دولت در بودجه ۹۳ نیز مکلف شد، ‌یارانه نقدی را بنا بر تعیین سقف درآمدی و با شناسایی غیر نیازمندان تنها به گروه‌های هدف در راستای عدالت اجتماعی پرداخت کند. با این حال، پخش یکسان یارانه‌ها به صورت همگانی و عمومی و بیش از میزان معین ‌بر خلاف صراحت قانون بوده که همچنان به صورت ناحق‌ و یکسان به همه قشرها‌ پرداخت می شود.

دولت یازدهم اعلام کرده بود، ‌در فاز دوم هدفمندی، افراد ثروتمند را شناسایی می‌کند و در صورتی که برای دریافت یارانه ‌نام‌نویسی نیز کنند، از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. با این حال به ‌رغم وعده‌های قبلی دولت، چندی پیش، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که دولت راهکاری برای حذف یارانه ثروتمندان پیدا نکرده است.

آقای روحانی رئیس جمهور نیز در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد که برای شناسایی افراد نیازمند و یا دهک‌های بالای درآمدی تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکردم و آن سرک کشیدن به است.

اگرچه بسیار روشن است که حذف بسیاری از افراد در دهک‌های پردرآمد، نیازی به سرک کشیدن در حساب‌های شخصی آن‌ها نیست. بلکه نگاهی به میزان دارایی‌های افراد که در سازمان اسناد و املاک ثبت شده و همچنین فیش حقوقی برخی از حقوق بگیران دولتی و یا اظهارنامه مودیان مالیاتی، گویای بسیاری از واقعیت‌های اقتصادی است که بر اساس آن دولت می‌تواند به غربالگری اقتصادی جامعه هدف در اجرای هدفمندی یارانه‌ها بپردازد.

اما اگر حتی این استدلال مبنی بر اینکه دولت هنوز راهکار حذف یارانه ثروتمندان را پیدا نکرده است و از سوی دیگر نمی خواهد به زندگی خصوصی و اموال مردم نیز سرک بکشد را بپذیریم؛ اما یک سئوال اساسی وجود دارد که دولت چگونه توانسته است؛ برای اعطای بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی افراد نیازمند را شناسایی کند.

معاون اول رئیس جمهور، تصویب‌نامه در خصوص تعیین بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی-معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ابلاغ کرد که در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی نیز منتشر شده است. بر طبق این ابلاغیه جمعا نزدیک به 8 میلیون نفر و به یا به عبارتی بیش از 3 میلیون خانوار بسته حمایت غذایی یا همان سبدکالا می‌گیرند.

بسته حمایت غذایی در مرحله دوم طرح حمایت غذایی به شرح جدول زیر تعیین شده است که در آیتم دوم آن سایر اشخاص شناسایی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت این سبد کالا شده اند.

ادامه یک بام و دو هوای دولت در حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیر

سئوال این است که چگونه دولت توانسته است این گروه از افراد را شناسایی کند که مشمول دریافت بسته غذایی هستند؟ در واقع راهکار شناسایی این افراد چگونه بوده است؟ آیا دولت به حساب های مردم سرک کشیده و پی برده است که حساب های آنها خالی است یا بر اساس آمار و اطلاعات این دهک ها را شناسایی کرده است! البته باید گفت که این اقدام دولت کار بسیار مناسبی است که یارانه های کالایی را فقط به بخش آسیب پذیر جامعه اختصاص داده است، اقدامی که در تمام جهان مرسوم می باشد.

به هرحال در صورت صحت هر کدام از این دو سناریو بالا نشان می دهد که دولت قادر به شناسایی گروه ها و دهک های درآمدی می باشد؛ اما به دلایلی حاضر نیست که دهک های ثروتمند را شناسایی کند. اگرچه در سابق نیز برخی از کارشناسان نیز معتقد بودند که یکی از روش های حذف دهک های پردرآمد؛ شناسایی دهک های کم درآمد است.

بنابراین شاید اقدام اخیر دولت در پایش گروهای کم درآمد؛ زنگ آغازی برای حذف دهک های ثروتمند از یارانه بگیران باشد که می تواند تحول بزرگی در قانون مداری دولت و همچنین بسط و گسترش فرهنگ عدالت در جامعه باشد.

البته اخیراً در خبری مسرت آمیز وزير اموراقتصادي ودارايي در حاشيه نشست هم انديشي مسوولان هماهنگي هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري اعلام کرده است: «كارگروهي براي شناسايي افراد پردرآمد در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تشكيل شده كه در حال بررسي و شناسايي افراد پردرآمد است.» تابناک امیدوار است که این افراد به سرعت شناسایی و در پروسه حذف قرار بگیرند. همچنین امیدواریم این کارگروه نیز به سرنوشت بقیه کارگروه ها ختم نشود!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدعلی سیروس زنجانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳
0
با سلام احتراما این به دلیل نداشتن یک زیر ساخت صحیح بعد از سی و چند سال از ا نقلاب است که شما را به این سوال رسانده؛ یعنی اگر قوه قضاییه دستور تشکیل یک نهاد ( سازمان ثبت اسناد و ثبت احوال ) در این مجموعه را تا به حال صادر کرده بود که با توجه به آموزش عالی تعدادی از مهندسین نرم افزار و سخت افزار و ... را جهت ایجاد یک کارت مثل گرین کارت و یا ... تهیه تا کلیه مدارک در آن جمع می شد تا به حال ما این مشکل را نداشتیم هر چند حرکتی شروع شده اما اگر مثل طرح شبنم خراب نشود که داشت مراحل اولیه را بعد از سی و ... طی می کرد . بدرود