کد خبر: ۶۲۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
معاون پيشگيري از وقوع جرم دادگستري فارس:

امر به معروف بهترین راه پیشگیری از جرم/ عمده فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ علیه دین است

فقط 20 درصد استفاده از فضای مجازی مربوط به استفاده علمی است و بقیه صرف تفریح و سرگرمی افراد می‌شود

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان فارس یکی از علل افزایش جرائم را نپرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عنوان و اظهار کرد: اگر بخواهیم به مفهوم واقعی در زمینه پیشگیری از قوع جرم اقدامی انجام دهیم، باید امر به معروف و نهی از منکر را ترویج دهیم و ضرورت و آثار مثبت آن را برای اقشار مختلف مردم تبیین کنیم.

احمد رحمانیان در همایش «طلایه داران تبلیغ» با بیان اینکه روحانیون پدر معنوی جامعه هستند، گفت: روحانیون به واسطه نفوذ کلامی که دارند، می‌توانند حس آرامش معنوی در سطح جامعه ایجاد و ضمن گسترش فرهنگ صلح و سازش، فریضه امر به معروف و نهی از منکر را نیز احیا کنند.

وی با بیان اینکه اغلب جرائم و ناهنجاری‌های جامعه به سبب ضعف شدید اعتقادات مذهبی و دینی و عدم آگاهی از قوانین و مقررات رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: ایجاد نهادی به منظور فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ و تعالیم دینی و سالم‌سازی محیط‌های اجتماعی از جمله اقدامات پیشگیرانه است که می‌توان با مشارکت مردم و از طریق کانون‌های فرهنگی- مذهبی آن را دنبال کرد.

رحمانیان با تصریح اینکه اعتیاد، طلاق، خشونت، فضای سایبری، ماهواره و عفاف و حجاب حلقه اصلی جرائم را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: با افزایش دستگیری‌ها و اجرای احکام سنگین و مجازات‌های علنی جرائم خاص کاهش یافته اما در جرائم عمومی به دلیل عدم توجه کافی به حوزه پیشگیری به حد مطلوب نرسیده‌ایم.

وی از افزایش آمار طلاق نسبت به ازدواج خبر داد و گفت: عمده طلاق‌ها در سال‌های اول تا پنجم زندگی مشترک انجام می‌شود و بیشتر طلاق‌ها به علت عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های زناشویی، اعتیاد زوجین و دخالت اطرافیان بوده است.

مسئول ستاد پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه آستانه تحمل افراد پایین آمده است، ابراز تاسف کرد: آمار جرائم توهین، ضرب و جرح افزایش یافته و غالب قتل‌هایی که انجام می‌شود بدون برنامه‌ریزی قبلی و ناشی از درگیری لفظی بوده است.

رحمانیان با اعلام اینکه یک چهارم زندانیان افرادی هستند که به نوعی مرتبط با مواد مخدر بوده‌اند، گفت: نوع اعتیاد افراد تغییر کرده و گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی و روا‌ن گردان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه فقط 20 درصد استفاده از فضای مجازی مربوط به استفاده علمی است و بقیه صرف تفریح و سرگرمی افراد می‌شود، تصریح کرد: بیشترین فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای که در ایران قابلیت دریافت دارند در زمینه تبلیغ علیه دین و زیر سوال بردن آن است.

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان فارس به مبلغین توصیه کرد که در تجمعات ایام محرم ضمن تبیین مسائل عاشورا، به آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم نیز پرداخته شود که در این راستا معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از لحاظ محتوایی و رصد آخرین تحولات و آمار جرائم با روحانیون همکاری خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۳
0
قرآن مجید یکی از صفات برجسته مؤمنان را امر به معروف و نهی از منکر دانسته، می فرماید: «والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف وینهون عن المنکر» (128) ;
«مردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان یکدیگرند، به نیکی فرمان می دهند و از ناشایست باز می دارند .»
علاوه بر این خداوند امر به معروف و نهی از منکر را نشانه بهترین امت ذکر فرموده است:
«کنتم خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنکر» (129) ;
«شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده اید: به کار پسندیده فرمان می دهید، و از کارهای ناپسند باز می دارید .»
علی علیه السلام در کلامی بسیار ارزشمند و شگفت انگیز درباره ارزش امر به معروف و نهی از منکر چنین فرموده است:
«وما اعمال البر کلها والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف والنهی عن المنکر، الا کنفثة فی بحر لجی (130) ;
«همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز آب دهانی که در دریایی ژرف انداخته شود نیست .»