کد خبر: ۶۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳

معاون وزیر جهاد کشاورزی: خرید تضمینی کشمش از هفته آینده آغاز می شود

بسته صنعتی کشاورزی شهرستان را آماده کنید و به ما برسانید؛ من هم جزء تعهدات خودم می دانم که موارد قابل اجرا را اجرایی کنیم.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا: جلسه شورای اداری شهرستان بوانات با حضور مهندس صفایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی کشور، شیبانی مدیر عامل سازمان تعاون روستایی فارس، دکتر زارع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، اعضای شورای اداری و مسئولین تعاونی های روستایی شهرستان در محل سالن اجلاس فرمانداری برگزار شد.

صفایی مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی کشور  در این جلسه ضمن ابراز تاسف بدلیل وجود خشکسالی‌های چند سال اخیر در کشور و بخصوص در شهرستان بوانات اظهار داشت: در کشور طی این چند سال اخیر چند اتفاق ناگوار افتاده که یکی خشکسالی های چند ساله و دیگری باز کردن فضای کشور برای واردات محصولات کشاورزی از دیگر کشور ها که از سال 85 نیز شدت یافت و هر دو بر پیکره تولید و خصوصا کشاورزی کشور ضربات سنگینی وارد کرد.

صفایی آبخیز داری را یکی از راههای برون رفت از این مشکلات دانست و افزود: با انجام کارهای آبخیزداری می توان از 15 تا 30 درصد به ظرفیت آب‌های کشور اضافه کرد چرا که از 130 میلیارد متر مکعب آب کشور نزدیک به 30 میلیارد متر مکعب کسر شده و باید به سمت کشت محصولات کم آب برویم و هم بحث امنیت غذایی و هم بحث هزینه ها را مدیریت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در جای دیگری از سخنان خود به مدیریت و تحقیقات خاک در کشاورزی اشاره کرد و گفت: در کشور ما به این مهم کمتر توجه شده است و به‌عنوان کارشناس کشاورزی می توان گفت که در بحث خاک کار منسجمی انجام نشده است، خاک ما به لحاظ کود و کربن لازم در خاک فقیر است و اگر خاک غنی نباشد حتی اگر آب هم داشته باشیم محصول خوبی بدست نمی آید و راندمان پایین است.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور  موضوع بذر در کشاورزی را از اصولی ترین موارد دانست و افزود: تمام دنیا به این سمت رفته که از بذر اصلاح شده استفاده نماید اما در کشور ما دیده شده که کشاورز از دانه های خود بعنوان بذر استفاده می کند و باید بذر را شناسایی کنیم و در مورد سازگاری با محیط، خشکی، گرما، سرما و رطوبت بذر را گواهی کنیم و کشاورز نیز بذر گواهی شده را کار کند.

صفایی با اشاره به اینکه در سال گذشته 30 درصد بذر کاشته شده بذر گواهی شده بوده و ما بقی بذر ها گواهی نشده استفاده شده است اظهار داشت: بذر گواهی نشده بذر نیست بلکه فقط دانه است و تشکل های کشاورزی باید در این موارد ورود کنند و سیاست های حاکم را اعمال کنند تا در حیطه کاری آنها بذر گواهی نشده کشت نشود تا راندمان بالا برود و دیگران نیز الگو بگیرند.

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی کشور کشاورزی را خارج نشدن مواد خام از مزرعه و روستا دانست و گفت: ما باید زنجیره تامین نهاده ها را در تعاونی ها تکمیل کنیم تا کشاورزی موفقی داشته باشیم و اگر کشاورز و شرکت تعاونی تولید به این نقطه برسند که مواد خام از مزرعه و روستا خارج نشود آن وقت می توان گفت که ما کشاورزی داریم.

صفایی در پایان صحبت های خود از خرید تضمینی کشمش خبر داد و افزود: در بحث خرید تضمینی کشمش از کشاورزان ورود کرده ایم و از هفته آینده انجام خواهد شد.

وی خطاب به مسئولین شهرستان گفت: بسته صنعتی کشاورزی شهرستان را آماده کنید و به ما برسانید؛ من هم جزء تعهدات خودم می دانم که موارد قابل اجرا را اجرایی کنیم.

نظرات بینندگان