کد خبر: ۶۲۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۳

تعزیه ای با یک قرن قدمت در نورآباد ممسنی+ تصاویر

همه ساله تعزیه ای در روستای گچگران ممسنی در روز عاشورا اجرا می شود که به گفته مسئولین و پیر غلامان هیئت، این تعزیه قدمتی حدوداً 100 ساله دارد.

محمد خورشیدی - گچگران - ممسنیبه گزارش شیرازه محمد خورشیدی یکی از دست اندرکاران این تعزیه در گفتگو با خبرنگار نورآنلاین بیان داشت: این تعزیه توسط مرحوم عیوض خورشیدی در سال 1285 هجری شمسی در روستای گچرون (گچگران) و در هیئت عزاداری امام حسین (علیه السلام) اجرا می شود.

مرحوم خورشیدی در آن زمان پس از سفر به مکه مکرمه و کربلای معلی با مراسمات عزاداری و برنامه تعزیه مردم آن منطقه آشنا می شود و همه ی وسایل تعزیه را خریداری و به روستا می آورد و بر اساس آنچه که دیده بود تعزیه را اجرا می کند. از وسایل های آن زمان یک کلاه خود که شمشیر در آن فرو رفته و توصیف کننده نحوه شهادت حضرت علی اکبر است برجا مانده است.

تعزیه ای در ممسنی با قدمت 100 ساله / قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارس

این تعزیه همه ساله در روز عاشورا توسط جوانان روستا اجرا می شود و هیچگاه این تعزیه تغییر نکرده است و همه ساله با یک سبک اجرا می شود این تعزیه کاملا سنتی است و هیچگونه متنی ندارد و تنها به صورت نمایش است و به وقایع کربلا از جمله جنگ و اسارت می پردازد.

البته در دیگر شب های محروم تعزیه به سبک امروزی در هیئت اجرا می شود و به وقایع مختلف کربلا  می پردازد اما تعزیه روز عاشورا هیچگاه تغییر نکرده است چرا که این تعزیه میراثی از پدران ماست و باید سعی کنیم این را حفظ کنیم.

از دیگر وسایل قدمی این تعزیه می توان به یک تابلو فرش که توسط مرحوم منصور ضرغامی وقف هیئت و مراسم تعزیه شده اشاره کرد که مربوط به سال 1368 هجری قمری است که قدمتی حدود 67 سال دارد.

هیئت گچگران

وی با اشاره به اینکه تعزیه با مراسمات خاصی اجرا می شود گفت:  همواره در روز عصر هشتم شترهایی که نماد کاروان امام حسین علیه السلام هستند وارد روستا می شوند و مراسمات عزاداری و پخش نذری در عصر همان روز برگزار می شود و تا نیمه شب مراسمات عزاداری و سوگواری ادامه دارد.

تعزیه ای در ممسنی با قدمت 100 ساله / قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارس

صبح تاسوعا در مراسمی با حضور بانیان هیئت وسایل تعزیه روز عاشورا آماده می شود که از جمله آن می توان به  حجله یا به زبان محلی (هودج)، بستن کجاوه، لباس های رزم آوران، گهواره حضرت علی اصغر و فضا سازی میدان و مکان برگزاری تعزیه اشاره کرد.

خورشیدی در خصوص محل برگزاری تعزیه روز عاشورا نیز گفت: مردم این روستا همچون دیگر اهالی شهرستان همواره در مراسمات محرم ارادت خاصی به امامزادگان داشته اند و مراسمات زنجیر زنی روز عاشورا و تاسوعا را در جوار امامزادگان برگزار می کردند و به تبع آن مراسمات تعزیه نیز در همان مکان اجرا می شد.

در زمان گذشته این مراسم هئیت، همچون دیگر هیئت های ممسنی در امامزاده درب آهنین برگزار می شد اما بعد از آنکه در سال 1348 بین طایفه بابر سالار و هئیت علمه بکش اختلافاتی ایجاد می شود بزرگان طایفه بابر سالار تصمیم می گیرند که مراسم روز عاشورا از آن سال به بعد در امامزاده  محمد (سنگر) اجرا شود.

این روند تا دوران جنگ تحمیلی ادامه داشت اما در سال 1370 این مراسمات به یاد شهدای دفاع مقدس در گلزار شهدا برگزار می شود و امسال نیز مراسمات زنجیر زنی و تعزیه روز عاشورا در همان گلزار شهدای روستا برگزار خواهد شد.

تعزیه ای در ممسنی با قدمت 100 ساله / قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارستعزیه ای در ممسنی با قدمت 100 ساله / قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارس

تعزیه ای در ممسنی با قدمت 100 ساله / قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارس 

تصاویر زیر مربوط به عاشورای سال 1361 هجری شمسی است.

عکس از تعزیه سال 61 در ممسنی - گچگران - قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارسعکس از تعزیه سال 61 در ممسنی - گچگران - قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارسعکس از تعزیه سال 61 در ممسنی - گچگران - قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارسعکس از تعزیه سال 61 در ممسنی - گچگران - قدیمی ترین تعزیه ممسنی فارس

گفتنی است روستای گچگران در 7 کیلومتری مرکز شهرستان ممسنی فارس ( شهر نورآباد) واقع شده است.


برچسب ها: ممسنی ، تعزیه ، قدیمی ترین
نظرات بینندگان