کد خبر: ۶۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳

وقتی رسانه ملی حق فوتبال را نمی‌دهد

جدال چند ساله فدراسیون و رسانه ملی سرانجام به جاهای باریک کشیده شد و فدراسیون‌نشینان با قاطعیت مانع ورود دوربین‌ها و گزارشگران رادیو و تلویزیون شدند که سال‌هاست از پرداخت حقوق فوتبال ممانعت می‌کند.
به گزارش شیرازه، موضوع خرید حق پخش مسابقات فوتبال و راه ندادن دوربین‌های صداوسیما به ورزشگاه، چند سالی است جریان دارد. در این جدال کسی که بیشترین لطمه را می‌خورد، مخاطب تلویزیونی علاقمند به فوتبال است که هر سال با آغاز لیگ برتر و چند ماه پس از آن درگیر چنین خبرهایی و نگرانی بابت پخش برنامه مورد علاقه‌اش است.

** تهدیدی که عملی شد
پس از چند سال کش و قوس سرانجام تهدید فدراسیون نشینان عملی شد و دوربین های سازمان عریض و طویل صداوسیما اجازه ورود به ورزشگاه ها را نیافتند تا هواداران هفته دوازدهم لیگ برتر را نبینند. در این میان حمایت وزارت ورزش از فدراسیون در نوع خود جالب به نظر می رسد.

حق پخش تلویزیونی اساسی‌ترین منبع درآمد باشگاه‌هاست. جلسات مکرر و مکاتبات متعدد مبنی بر انعقاد قرارداد واگذاری حق پخش تلویزیونی با صداوسیما و پیگیری‌های یک ساله به نتیجه‌ای نرسید تا سرانجام فدراسیون اقدامی عملی انجام داد. در حقیقت، در این مدت مدیران رسانه ملی حاضر نشدند تا تن به این واقعیت دهند که حق فوتبال را بپردازند.

همانطور که کفاشیان هم گفته بود، تاکیدهای کنفدراسیون آسیا مبنی بر الزام پرداخت این حقوق توسط شبکه‌های تلویزیونی بحثی جدی در امتیاز باشگاه ها در کسب سهمیه لیگ قهرمانان است. در این میان مخاطبان و علاقه‌مندان فوتبال خصوصا در شهرستان ها از دیدن لیگ برتر محروم شدند و رییس فدراسیون از آنها بابت این اتفاق عذرخواهی کرد.

رییس فدراسیون حدود یک ماه پیش به طور رسمی اعلام کرده بود با محدودیت‌هایی که صداوسیما در پرداختی‌هایش دارد، بعید می‌داند درباره حق پخش امسال به نتیجه‌ای برسند و باید مراجع بالاتری در این باره دخالت کنند تا کار به یک نتیجه‌ مشخص برسد.


** چه کسی بیشتر ضرر کرد؟

در حالی که شبکه سه، شبکه ورزش، شبکه شما و شبکه‌های استانی کنداکتورهای خود را برای پخش لیگ پر کرده بودند، ناگهان با ممنوعیت ورورد دوربین‌ها به ورزشگاه همه این کنداکتورها خالی شد!

به نظر شما چند تماشاگر از مخاطبان سیما کاهش یافت؟ این سوال مطرح می شود که برنامه نود، دوربین خبرساز، بخش‌های مختلف خبری، ورزش و مردم و تک تک برنامه‌های عریض و طویل سازمان صداوسیما که از طریق همین «فوتبال» ارتزاق می‌کنند، چگونه برنامه‌های خود را تامین خواهند کرد که دقیقا مساله و شاید سوال کلیدی این است که چه کسی بیشتر متضرر شد؟ فوتبال یا صداوسیما؟ چقدر از درآمدهای سازمان لیگ از دست رفت؟ چقدر از درآمدهایی که سیما روی آن حساب می‌کرد به باد رفت؟ تماشای فیلم‌های تکراری که شبکه سه روی آنتن می فرستد چقدر برای مردم جذابیت دارد که اسپانسرها مجاب شوند همان هزینه‌ای که برای پخش آگهی‌های خود در زمان پخش لیگ پرداخت می‌کنند را در زمان پخش این بازی بپردازند؟

** ضرر هنگفت تلویزیون از این ماجرا/ برنامه 90 روی هوا؟

به گزارش مشرق، سازمان صداوسیما از چند روز قبل از آغاز این هفته لیگ برتر اقدام به تعیین تعرفه و جذب آگهی کرده بود، اما طبیعتا پول این آگهی‌ها باید به صاحبان کالا مسترد شود چرا که اساسا مسابقه‌ای روی آنتن نرفته که کنارش تبلیغی پخش شود! این اما تنها دردسر سیما نیست.

در شرایطی که در هیچ‌یک از مسابقات روز سه‌شنبه اجازه تصویربرداری به عوامل تلویزیون داده نشده، حالا پرسش بزرگ این است که برنامه هفته آینده نود با چه محتوایی روی آنتن خواهد رفت؟ حقیقت آن است که نه تنها پخش اصل مسابقات برای سیما سودزا است، بلکه برخی برنامه‌های جانبی هم مثل نود و دوربین خبرساز از کنار تصویربرداری این دیدارها خوراک به دست می‌آورند.

واکنش رسانه ملی به راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم / متضرر اصلی این جدال کیست؟

** فدراسیون هم ضرر می‌کند
همه زیان‌های این مشاجره اما فقط متوجه صداوسیما نیست چرا که خود فدراسیون هم از ناحیه طولانی شدن دعوا با تلویزیون متحمل ضررهایی خواهد شد.

در درجه اول قوانین کنفدراسیون آسیا صراحت دارند که مسابقات لیگ‌های حرفه‌ای باید به‌دقت تصویربرداری شوند تا برخی شائبه‌ها در مورد آنها از بین برود. در درجه بعدی اما پای اسپانسر سازمان لیگ وسط می‌آید. کانون ایران نوین که کنون حامی است و تبلیغات دور زمین را در اختیار دارد، طبعا مایل است پخش بازی‌ها به روال عادی برگردد تا این تبلیغات دیده شوند. گفته می‌شود قرارداد این اسپانسر با فدراسیون برای لیگ چهاردهم 80 میلیارد تومان است که پخش نشدن یک هفته لیگ برتر، بیش از دو میلیارد تومان به آن ضرر می‌زند.

** مدیران لیگ برتری پشت سر کفاشیان
کفاشیان و همکارانش در فدراسیون و سازمان لیگ، حمایت همه جانبه باشگاه‌ها را پشت سر خود می بینند. این را در انتقادات مدیران فوتبالی می توان به وضوح دید.

** فتح الله زاده: ظرفیت انتقاد در صدا و سیما پایین است

علی فتح الله زاده مدیرعامل سابق استقلال در پاسخ به سوالی درباره حق پخش تلویزیونی و این که آیا با فدراسیونی‌ها موافق است تا دوربین‌ها را به استادیوم‌ها راه ندهند؟ بیان کرد: حق پخش، یک حق واقعی است. جای تاسف دارد که تلویزیون حق پخش را نمی‌دهد اما برنامه می‌سازد و باشگاه‌ها را به حیف و میل بیت المال متهم می‌کند. حق پخش اگر از سوی تلویزیون داده شود بیت المالی به هدر نمی‌رود. متاسفانه اظهارات صدا و سیما در این باره منصفانه نیست.

وی افزود: چندی پیش یک گله کوچک از تلویزیون در این باره کردم و مدیر یکی از شبکه‌ها دستور داده بود تا مدت‌ها با من مصاحبه نکنند. متاسفانه ظرفیت انتقاد در صدا و سیما پایین است. من از ضرغامی تعجب می‌کنم و بسیار از او گله‌مندم. من با او در وزارت ارشاد کار کردم و او در آنجا این گونه نبود و نمی‌دانم چه کسانی او را به این سمت برده‌اند.

فتح‌الله‌زاده ادامه داد: من با راه ندادن دوربین‌ها تا گرفتن حق پخش واقعی تلویزیون به استادیوم‌ها موافقم. اگر رییس فدراسیون بودم، دستور می‌دادم که اگر دوربین‌ها به زور وارد ورزشگاه شدند بازی را اصلا برگزار نکنند.

** خلیلیان: تصمیم به موقع و به جایی بود
مهرزاد خلیلیان درباره پخش نشدن بازی‌های هفته‌ دوازدهم لیگ برتر به دلیل عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی اظهار کرد: یک سری حق و حقوق است که باید محترم شمرده شود. همان گونه که صداوسیما بابت یک تبلیغ در تلویزیون هزینه دریافت می‌کند، به همین ترتیب باید حق و حقوق مربوط به پخش تلویزیونی را به فوتبال بپردازد.

خلیلیان با طرح این پرسش که ساخت یک سریال درجه سه برای سیما چقدر هزینه دارد، گفت: همان گونه که صداوسیما هزینه مربوط به چنین پروژه‌هایی را می‌پردازد باید حق‌ و حقوق مربوط به فوتبال را نیز پرداخت کند.

وی ادامه داد: سالیان سال است که جامعه ورزش این استدعا را از صداوسیما دارند که حق پخش تلویزیونی را به فوتبال پرداخت کنند و ما فکر می‌کردیم که این رسانه یار دوازدهم فوتبال است. باید در مسائل مالی هم به این مساله توجه کند. اگر هم صداوسیما در این زمینه مشکلی دارد خودش باید مشکلش را حل کند. یک سال است که به صداوسیما می‌گوییم که حق فوتبال را پرداخت کنند اما آنها حتی در این زمینه پای مذاکره هم نمی‌آیند.

خلیلیان با اشاره به این که بیشترین پول دریافت شده از جام‌جهانی مربوط به حق پخش بود، اظهار کرد: زمانی که چنین هزینه‌ای از حق پخش فوتبال به جامعه فوتبال تزریق می‌شود، صداوسیما باید به این مساله توجه کند. به نظر من تصمیم فدراسیون منطقی، به موقع و به جا بود.

واکنش رسانه ملی به راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم / متضرر اصلی این جدال کیست؟

** افشارزاده: هر دو طرف مقصرند

به گزارش مشرق، بهرام افشارزاده در مورد حق پخش هر دو طرف را مقصر می داند و می گوید: صداوسیما باید با فدراسیون تعامل کند تا مردم از دیدن بازی های فوتبال محروم نشوند. فکر می‌ کنم کفاشیان تقصیرکار است. او نباید کار را به جایی می‌ رساند که فوتبالی ها از دیدن تیم محبوبشان محروم شوند. به هرحال فوتبال برای خیلی ها مساله مهمی است و مردم دوست دارند بازی ها را تماشا کنند. فکر می کنم کفاشیان دیر به فکر گرفتن حق پخش افتاده است. او باید خیلی قبل از این ها فکر این مساله را می‌ کرد.

او ادامه داد: صداوسیما هم مقصر است. آنها باید با فدراسیون فوتبال همکاری کنند. به هرحال باشگاه ها باید بتوانند بخشی از هزینه هایشان را از طریق حق پخش تامین کنند. صداوسیما باید با مدیران فدراسیون پای میز مذاکره بنشینند تا در خروجی جلسه اتفاقی بیافتد که همه از آن نفع ببرند. قاعدتا اینطور نیست که فقط نفع فوتبال دیده شود و باید قراردادی منعقد شود تا دو طرف سود ببرند. صددرصد ما هم به دنبال گرفتن حقمان هستیم و قبول داریم که فدراسیون باید تمام تلاشش را در این باره بکند. اما فکر می‌کنم دیدن لیگ برای مردم خیلی مهم است و ما نباید این حق را از هوادارانمان بگیریم.


**رسانه ملی در موضع سکوت

اما طرف دیگر قضیه صداوسیماست که در برابر تمام این موضع‌گیری‌های سفت و سخت فدراسیون آرام با قضیه برخورد کرده و تا پیش از عملی شدن ممانعت از ورود دوربین ها، اطمینان را به علاقمندان می دادند که مسابقات لیگ برتر پخش خواهد شد، اما پس از راه ندادن دوربین ها هنوز واکنشی از سوی مدیران رسانه ملی مشاهده نشده است.

حسن تقدس نژاد، معاون مالی و اداری سازمان صداوسیما به عنوان فردی که مسوولیت پیگری این قضیه را بر عهده دارد در یک مصاحبه آتشین کفاشیان را از زیر تیغ انتقاد گذراند و گفت که او معرفت، شرف و انسانیت را زیر سوال برده است!

وی درخصوص مبلغ خرید حق پخش فوتبال گفت: سال گذشته 17 و نیم میلیارد دادیم. امسال هم 22 میلیارد می‌دهیم و در همین حد، بیشتر نمی‌دهیم.

تقدس‌نژاد درخصوص اظهارات کفاشیان مبنی بر فراهم آوردن اقدامات برای جلوگیری از پخش لیگ، گفت: مشکلی در پخش بازی‌ها پیش نخواهد آمد. پخش بازی‌ها دست ماست. دست آقای کفاشیان نیست که جلوی آن را بگیرد!

معاون ضرغامی با بیان اینکه پخش لیگ برتر از اولویت‌های تلویزیون و کشور است، گفت: مگر دست من و آقای کفاشیان است که این مسابقات را پخش کنیم یا نکنیم. پخش بازی‌ها کار ارزشمند و اولویت‌دار است که حتما باید نسبت به آن اقدام کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی هم حدود 2 ماه پیش در پاسخ به سوالی درباره موضعش به عنوان رییس سازمان صداوسیما در قبال حق پخش مسابقات فوتبال، گفت: این بحث بین معاون اداری مالی ما و مسئولان فدراسیون پیگیری می‌شود. هر سال بحث‌هایی هست و حل می‌شود. امسال نیز مشکلی نیست و بازی‌ها پخش می‌شوند. البته یک مشکل توافق روی بعضی از کمک‌های یک‌طرفه که رسانه ملی انجام می‌دهد، وجود دارد که آن هم مسئله‌ی خاصی نیست و حل‌شده است. بازی‌ها به موقع پخش می‌شود.

مدیر شبکه سه سیما هم درخصوص اظهارات رییس فدراسیون مبنی بر جلوگیری از پخش لیگ برتر اظهار می‌کند: فوتبال ورزشی است که مردم به تماشای آن علاقه‌مند هستند. ما اجازه نداریم با زبان تهدید صحبت کنیم؛ به جهت اینکه برازنده مردم نیست.

مجید زین‌العابدین با تاکید بر اینکه تلویزیون بنای پخش لیگ برتر را دارد می‌گوید: حق پخش این بازی‌ها باید مبتنی بر واقعیت‌های موجود،‌ مهرگذاری و پرداخت شود. عدد پیشنهادی سازمان صداوسیما درخصوص خرید حق پخش لیگ برتر، در سقف عددی است که می‌شود برای حق پخش پیش‌بینی کرد.

واکنش رسانه ملی به راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم / متضرر اصلی این جدال کیست؟

** تنها واکنش رسانه ملی به راه ندادن دوربین ها
پس از پخش نشدن دیدار پرسپولیس و سایپا که دقایقی قبل از بازی به صورت زیرنویس اطلاع داده شد، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما گفت: سازمان صداوسیما آمادگی پخش مسابقات را داشت اما به دلیل کارشکنی فدراسیون این اتفاق محقق نشد.

سید تقی سهرابی در این باره توضیح داد: همان‌طور که در شبکه سه اطلاع‌رسانی کردیم و در جدول پخش این شبکه هم لحاظ شده بود، صداوسیما آمادگی پخش زنده لیگ برتر را داشت، اما به دلیل ناهماهنگی‌های فدراسیون این اتفاق محقق نشد. بنابراین فدراسیون فوتبال باید پاسخگوی مردم و علاقه‌مندان باشد. خود مسوولان فدراسیون هم به خوبی می‌دانند که ادامه این روند با توجه به مطالبه‌ عموم مردم برای پوشش تلویزیونی مقدور نیست؛ بنابراین بهتر است به خواست مردم بویژه جوانان ورزش دوست احترام بگذارند.

**پاسخ فدراسیون فوتبال به صدا و سیما

اما امیر حسینی در پاسخ به اظهارات مدیر روابط عمومی صداوسیما اظهار کرد: در ابتدا اجازه می خواهم از عموم علاقه مندان به فوتبال در سراسر کشور عذرخواهی کنم. در ادامه یادآور می‌شوم در مسیر توافق و احقاق حقوق باشگاه ها، فدراسیون، سازمان لیگ و تمامی باشگاه ها نهایت همکاری و تعامل را با صداوسیما به کار گرفتند اما از آنجا که شاهد هیچ‌گونه همکاری از سوی سازمان صدا و سیما در این‌باره نبودیم درنهایت مجبور به انجام این کار شدیم.

مسئول روابط عمومی فدراسیون فوتبال افزود: براساس مقتضیات و منافع باشگاه‌های لیگ برتر و همچنین الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا در احقاق حقوق باشگاه‌ها سعی در حل این مشکل براساس همکاری دوجانبه بودیم. کمااینکه فدراسیون فوتبال برای حل این مشکل در نامه ها و مکاتبات متعدد با صداوسیما خواستار عقد قرارداد برای پخش بازی‌های لیگ برتر شد اما تاکنون با توجه به نزدیک شدن به نیم فصل این رقابت‌ها سازمان صدا و سیما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداد و ما در نهایت مجبور به ممانعت از ورود دوربین‌های صدا و سیما به ورزشگاه‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت پایدار فوتبال وظیفه فدراسیون و سازمان لیگ است، گفت: مجبور هستیم که به توسعه فوتبال در کشور کمک کنیم و باید حق فوتبال و باشگاه‌ها را بگیریم. در پایان مجددا از تمامی علاقه مندان به فوتبال در سراسر کشور که نتوانستند بازی های لیگ را از صفحه تلویزیون تماشا کنند عذرخواهی می‌کنم.

واکنش رسانه ملی به راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم / متضرر اصلی این جدال کیست؟

** کفاشیان: روی حرف خود ایستاده ایم
علی کفاشیان هم یک روز پس از عملی شدن تهدیدات خود در مورد عدم پخش دیدارهای لیگ برتر گفت: روی حرف خود هستیم و به خواسته‌مان در مورد حق پخش از صدا و سیما همچنان اصرار داریم.

وی ادامه داد: یک بار دیگر تأکید می‌کنم که صداوسیما باید برای حرفه‌ای شدن حق واقعی باشگاه‌ها را بدهد اما با این وضعیت گویا آنها اعتقادی به حق پخش ندارند. مردم هم فعلا برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه بروند و بقیه هم برای هم تعریف کنند!

** تاثیر پخش نشدن بازی ها بر عملکرد داوران
به گزارش مشرق، پخش نشدن بازی‌ها علاوه بر محروم شدن هواداران از دیدن بازی، مشکل دیگری نیز در این هفته ایجاد کرد که چندان به آن پرداخته نشد و آن موضوع قضاوت داوران بود. با ادامه این روند این مشکل بزرگتر خواهد شد و دستاویزی برای برخی مربیان برای توجیه شکست احتمالی خواهد بود.

برخی هواداران تیم های لیگ برتری اعتقاد داشتند نبودن دوربین ها و انعکاس نداشتن مسابقات سبب شد تا داوران این هفته لیگ برتر مسابقات را به گونه ای قضاوت کنند که نشان می دادآنان نگران اتفاقات پایان مسابقات نیستند، چرا که هیچکدام از تصمیمات آنان تصویربرداری نشد و تصمیمات آنان بازتابی ندارد!

** مشکل حق پخش پای مجلس را هم به میان کشید

پس از ممانعت فدراسیون از ورود دوربین ها سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان عضو شورای نظارت بر صداوسیما با تشکیل کارگروهی موضوع اختلاف فدراسیون ها با صداوسیما را در اسرع وقت بررسی کرده و نتیجه را به کمیسیون گزارش خواهند داد.
حجت الاسلام سیدعلی طاهری با اشاره به اختلاف فدراسیون فوتبال و برخی دیگر از فدراسیون ها با صدا وسیما برای حق پخش مسابقات اظهار داشت: در جلسه ای مقرر شد سه نفر از اعضای کمیسیون که در شورای نظارت بر صدا و سیما فعالیت می کنند (بيژن نوباوه نماينده تهران و يکی از خبرنگاران سابق صداوسيما، پژمان فر نماينده مشهد و مفيد کيايی نژاد نماينده ساوجبلاغ) موضوع را هر چه سریع تر با تشکیل جلسه ای، به صورت فوری پیگیری کنند و به این کمیسیون، گزارش دهند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان