کد خبر: ۶۲۳۳۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳

فارس گوشت قربانی‌ نیست، لطفا از این خاک نذری ندهید!

برخی فکر می‌کنند اگر ایزدخواست به اصفهان ملحق شود به سرعت این شهر گلستان می‌شود اما از محرومیت‌های برخی شهرستان‌های قدیمی اصفهان غافلند!
شیرازه- سرویس اقتصادی: «جدایی بخشی از خاک استان فارس و الحاق آن به یکی از استان‌های همجوار»، موضوع سریالی که هر چند از گاهی بخشی از آن اکران می شود و حکایت تلخ و نا تمام پیوستن تدریجی فارس به استان های همجوار و تبدیل این استان به یک پازل قطعه قطعه همچنان ادامه دارد.

بعد از جدایی بخشی از شهرستان بوانات در سال‌های دور و الحاق آن به استان یزد و حاتم بخشی به دیار کریمان و بذل و بخشش 50 هزار هکتار از اراضی بکر و معدنی نی ریز به استان کرمان. این بار اما اصفهانی‌ها چشم طمع به خاک فارس دوخته‌اند! شهر ایزدخواست و برخی مشکلات آن سبب شده است تا مدیران این همسایه شمالی فرصت را برای کندن این تکه از جغرافیای فارس مغتنم بشمارند.

آنها در این راه کرمانی‌ها را الگو قرار داده‌اند، چرا که مسئولین این استان کویری در سایه غفلت مسئولین صبور فارس! با دست اندازی به اراضی معدنی در سه مقطع زمانی( سال 1342 و 1351و 1392) توانستند به یک استان معدنی تبدیل شوند.

اصفهانی ها نیز به همین سیاق به دنبال استفاده از منابع آبی شهر ایزدخواست برای جبران کم آبی دشت اصفهان هستند. بهانه‌ها برای این جدایی سطحی اما خواندنی‌اند! فاصله زیاد شهر ایزدخواست با شیراز شاید جدی‌‌ترین بهانه برای این تلاش است. این در حالی است که این شهر با مرکز اصفهان نیز فاصله‌ای در حدود شیراز دارد.

اما این ظاهر ماجراست و بهانه اصلی برای جدایی این قسمت از خاک فارس مسئله آب است و  اهمیت این موضوع را نمایندگان و مسئولین ارشد اصفهان خوب می‌دانند و باسفر به مراسم ختم مردم منطقه و وعده گازکشی و چند خدمت دیگر به کمک عده‌ای ایزدخواستی خارج از استان و برخی مسئولین اسبق منطقه شمال فارس به تحریک مردم این شهر می‌پردازند.

واقعیت این است ایزدخواست روزگاری به دروازه تمدن استان فارس معروف بوده و حالا آن رونق گذشته را ندارد و برای پیوستن به اصفهان مخالفان و موافقانی دارد، برخی فکر می‌کنند اگر ایزدخواست به اصفهان ملحق شود به سرعت این شهر گلستان می‌شود اما از محرومیت‌های برخی شهرستان‌های قدیمی اصفهان غافلند!

گر چه با مصوبه مجلس و موضع‌گیری‌ها، تلاش‌ها و پی‌گیری‌های برخی مسئولین فارس از جمله استاندار، نماینده مردم شهرستان‌ اباده و برخی از سایر نمایندگان استان این موضوع منتفی شد و آب پاکی بر دست جدایی طلبان ریخته شد اما شیطنت‌های بعضی مسئولین اصفهان و عوامل ذی‌نفوذ آنها در بین مردم ایزدخواست دودستگی ایجاد می‌کنند که بایستی مسئولین فارس هوشیارتر از گذشته این موضوعات را رصد کنند و از راه‌های قانونی به این موضوع واکنش نشان دهند.

نکته مهم این جدایی ها این جاست که چگونه اهمیت خاک زرخیز فارس برای استان‌های همجوار این قدر بالاست اما بر مسئولین این استان پوشیده است! چرا بعضا مسئولین ارشد فارس از چنین اتفاقاتی بی‌خبرند؟! استانی که به بحران بیکاری گرفتار است چگونه می پذیرد زمین‌های بکر و معدنی قطرویه نی‌ریز با یک بخش‌نامه غیرعادلانه وزارت کشور به کرمان بخشیده شود؟ چرا در بحث تلاش‌ها برای جدایی ایزدخواست مسئولین فارس موضع قاطع نمی‌گیرند؟ بی تردید اگر چنین روندی ادامه یابد استان کهگیلویه و بویراحمد هم برای کندن شهرستان رستم و استان بوشهر برای جداسازی فراشبند از جغرافیایی فارس ترغیب خواهند شد و همه این‌ها در حالی است که تلاش‌های فارس برای رسیدن به دریا عملیاتی نشده است!

مسئولین محترم استان فارس بهتر است بدانند این استان گوشت قربانی نیست که هر کسی تکه‌ای از آن را بکند، دیگر نمی‌توان از خاک فارس نذری داد؛ مردم آگاه و بیدارند و اجازه نمی‌دهند در سایه سکوت عده‌ای حقی از آنها گرفته شود. آقایان مسئول! لطفا نسبت به خاک فارس غیرت داشته باشید!
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نی ریزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
ایکاش نی ریز را هم به سیرجان می ذاذند فارس اصلا به شهر های دوردستش توحه نمی کند ما در نی ریز بیمارستانی نداریم 35 سال از اقلاب گذشته دریغ از افزایش یک تخت خود آقای ایمانیه می گوید نی ریزتنها شهری است که بعد از انقلاب هیچ بیمارستانی نه ساخته شده نه در حال ساخت است بعد هم هیچ کار نمی کند ومی گوید برای مداوا به استهبان بروید فکر روستاها که با شهر 150 کیلومتر فاصله دارد را هم نمی کند
دلسوخته
به خدای بزرگ و به معصومین قسم که اگر در شهرهای حوزه ی لارستان هم ساخت و سازی شده همه حاصل دسترنج خودشان و پول خودشان بوده. من به عنوان یک هم استانی که سالها در لارستان خدمت کرده ام اینها را دیده ام. هم مدرسه هم بیمارستان هم امکانات آنها حتی آب انبار برای تامین آب و جاده و ....
آنها هم هیچ دلخوشی از فارس و شیراز ندارند. و بیشتر مراوداتشان با بندرعباسی هاست.
آباده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
مردونه تاییدش کن :اولا فاصله اصفهان تا آباده 190 کیلومتر هست در صورتی که فاصله آباده تا شیراز 275 کیلومتر.امسال شهرستان آباده سهمش از دودرصد نفت فقط 500 میلیون تومن بود توی اینترنت سرچ کنید ببینید ولی بقیه شهرستان ها بالای 15 میلیارد تومن.اگه میایید از آباده رد میشید میبینید برورویی داره بخاطر اینه که مردم کمک میکنن شهرداری درآمدزا هست حتی این بیمارستان خیرساز آباده که نیمه کاره هست مردم دارند میسازن باور کنید یه خانم اصفهانی هست بنام استکی خیلی کمک مالی به این بیمارستان کرده ولی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابدا کمک نمیکنه
استانداری اصلا توجهی به آباده نمیکنه ولی ماشاااله به جنوب استان!4 تا شهر بغل هم هست همشون فرودگاه دارند .آباده یه شهر معدنی هست من خودم به شخصه ته دلم با استان فارس و شیرازه چون حرم شاهچراغ اینجاست هم استانی تاریخی هست ولی با این اوضاع آینده خودم و بچه هام چی؟اصلا دوس ندارم بچه هام توی یک شهر بی امکانات بزرگ بشن.گاز کشی منطقه خسروشیرین آباده که سردسیر هم هست اصفهانی ها انجام دادند دستشونم درد نکنه چون اگه به امید شیراز نشسته بودیم این منطقه تا 20 ساله دیگه هم از نعمت گاز برخوردار نمیشد.خب مردم هم این چیزها رو میبینن پیش خودشون میگن اگه بریم جز استان اصفهان بهتره!
خیلی خنده داره مدیر عامل گاز استان اصفهان بیاد توی استان فارس گنلگ این پروژه رو زمین بزنه وقتی تمام شد استاندار فارس بره افتتاحش کنه
محمد جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
1
سلام
چرا نمیذارید جدا بشه . ماآباده ای ها هم دوست داریم از استان فارس جدا بشیم .
شما شیرازی ها فقط خودتون رو می بینید .چقدر واسه مردم و برطرف کردن مشکلات اینجا ها کاری کردید
چرا نمیذارید خود شمال فارس جدا بشه و بشه استان .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
2
احسنت!
عسکریان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
روزگاری که فارس گوشت قربانی بود گذشته شک نکنید اگر کوچکترین موردی در این خصوص علنی شود هم داغ این سالیان را مردم تخلیه خواهند کرد نمایندگان فارس نصف اصفهانیها باشید نمایندگان ما را به خیر شما امیدی نیست شر مر سانید
صهبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
آن چه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید.
چرا درباره جدایی بخشی از هرمزگان و الحاق آن به فارس چنین موضعی اتخاذ نفرمودید؟؟؟؟؟جز این که سود و منفعت عده ای در آن زمین های الحاقیست؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
وقتی از مسئولین ...فارس بخاری بلند نمیشه، خب این بنده خدا ها هم میگن جزء اصفهان باشیم شاید فرجی شد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
آباده شهری بی رمق از ظلم
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
بابا دارن یواشکی بخشی ازمنطقه خوب ومعدنی بوانات رابه یزدمیدن فعلاصدادرنمیاره موقعی تموم شدتازه یادشون میاددفاع کنن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
برادر شهرهای نزدیک به شیراز مثل سپیدان که یکی از شهرستانهای توریستی کشور هست بهش نمی رسند و محروم محرومه وای به حال شهرهای دور از مرکز . من به جرات میگم اگه سپیدان مال اصفهان بود کل دنیا از این شهر دیدن میکردند . آبشار مارگون را نگاه کنید چه وضع اسف بار و کثیفی دارد بقیه جاهاش هم مثل این یکی
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
ما میگیم ایزد خواست رو به دیگران نمیدیم شما آباده ایها از آب گل آلود ماهی میگیرید ببخشید اگه نماینده شهرتون بی عرضه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
مردم ایزدخواست خسته از جور مسئولین فارس مانده از اینجا و رانده از آنجا علیرغم موقعیت ممتاز و زمینه های بالقوه فراوان ، شاهد تحلیل و نابودی شهر تاریخی خود می باشند فاصله این شهر تا اصفهان 100کیلومتر با شیراز 350کیلومتر تمام مراودات اقتصادی آنها با اصفهان است و تنها موارد اداری با فارس است که آنهم عطایش را به لقایش می بخشند ده ها سرمایه گذار را فارسی ها از ایزدخواست به دلیل سنگ اندازی رانده اند در صورتی که اصفهان اینگونه نیست روحیه فارسی ها بی حالی و بی تفاوتی است در حالی که اصفهانیها پرتلاشو و کاری اند بیش از 60000 هزار ایزدخواستی در اصفهان زندگی می کنند و فرهنگ و تلاش اصفهانیها روحیه مردم ایزدخواست را متاثر کرده است ، ای کاش شهرستان آباده به اصفهان ملحق شود تا نفسی تازه کند و جان در کالبد این شهر بی روح و رونق دمیده شود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
فارس از گوشت قربانی گذشته شده گوشت فاسد.به نظر من با این مسولینی که فارس داره باید خود شیراز را هم به چند تکه تقسیم کنند تا شاید از این وضع خلاص بشه.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
چیزی که عوض داره گله نداره.....
وقتی مسیولین فارس دنبال جدایی بخشی از هرمزگان برای مثلا رسیدن به دریا هستند فکرش رو هم نمیکردند یه روز این بلا سر خودشون بیاد و اصفهانیها دنبال جدا کردن تکه ای از استان خودشون باشن
حالا همونجور که هرمزگانیها نذاشتن بخشی از سرزمینشون رو به فارس بدن . فارسیها هم نذارن بخشی از سرزمینشون رو به اصفهان بدن.
پس بهتره همه به داشته های خودشون راضی باشن نه دنبال چنگ اندازی به سرزمین دیگران باشند.