کد خبر: ۶۲۳۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳
شیرازه بررسی می کند؛

راز 160 نماینده آنتی فتنه؛ چرا مجلس به وزرای پیشنهادی علوم اعتماد نمی‌کند؟

پس از گذشت بیش از یکسال از فعالیت دولت یازدهم هنوز وزارت علوم به سر و سامان نرسیده و بعد از انتخاب دو سرپرست و یک وزیر همچنان این وزارتخانه بدون وزیر است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سومین وزیر پیشنهادی علوم هم نتوانست از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کند. صبح امروز «محمود نیلی احمدآبادی» با 160 رای مخالف، 79 رای موافق و 7 رای ممتنع نتوانست سوار قطار تدبیر و امید شود تا همچنان وزارت علوم با سرپرست اداره شود.

شوخی روحانی با مجلس!

البته رای عدم اعتماد به «نیلی» خیلی دور از انتظار نبود و کسی از آن تعجب نکرد چرا که به زعم اکثر نمایندگان مجلس وی، نه برنامه‌ای داشت و نه نسبت به این ماجرا جدی بود. موضوع آنقدر آشکار و اصطلاحا تابلو بود که نمایندگان معتقد بودند نیلی‌احمدآبادی نه تنها گزینه اصلی روحانی نبود بلکه معرفی او بیشتر شبیه یک شوخی تمسخرآمیز با مجلس بود.

این گفته نمایندگان مجلس پر بی راه نیست چرا که وقتی «نیلی احمدابادی» برای ریاست دانشگاه تهران نمی‌تواند از فیلتر شورای انقلاب فرهنگی بگذرد، چگونه می‌تواند از نمایندگان مجلس برای پست حساس وزارت علوم رای اعتماد بگیرد؟ یا این‌که اگر جناب نیلی گزینه اصلی روحانی بود، چرا نجفی سپرست وزارت علوم شد؟!

چرا مجلس به وزرای پیشنهادی علوم رای اعتماد نمی‌دهد؟

24 مردادماه امسال، در جریان بررسی بررسی صلاحیت وزرای کابینه یازدهم، سه وزیر با رای عدم اعتماد مواجه شدند که یکی از آنها «جعفر میلی منفرد» بود. وی با 162 رای مخالف نتوانست وزیر علوم و تحقیقات و فناوری شود. دلیل عدم اعتماد یک موضوع بیشتر نبود؛ فتنه 88.

«میلی منفرد» در جریان دفاعیه خود نیز در رد این ادعای نمایندگان که عنوان کرده بودند او در فتنه حضوری چشمگیر داشته و هدایت‌گر جریانهای آشوبگر در داخل دانشگاه بوده، حضور و نقش‌آفرینی در این زمینه را تکذیب کرد و بعد که فیلم حضور او در این تجمعات در مجلس به نمایش گذاشته شد، گفت: این فیلم متعلق به سه روز بعد از انتخابات است و بنده در آن جلسه حضور داشته‌ام!

«میلی منفرد» که کنار رفت، ششم آبانماه سال 92 «رضا فرجی دانا» در سایه برخی فشارهای سیاسی و لابی سنگین دولتی‌ها با  70 رای مخالف، 159 رای موافق و 32 رأی ممتنع توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و بر کرسی عالی وزارت علوم بنشیند. ولی عبور از این فیلتر به معنای تثبیت حضور 4 ساله در یک وزارتخانه نبود. چند ماهی از عمر وزارت فرجی‌دانا نگذشته بود که وکلای ملت به دلیل انتصاب فتنه‌گران در دانشگاه‌ها از سوی آقای وزیر و نیز عملکرد نادرست وی در این وزارتخانه کلیدی، وی را استیضاح و رای اعتماد خود را پس گرفتند.

«فرجی دانا» در روز 29 مردادماه و در روزی که روحانی هم در مجلس حضور نداشت در جلسه استیضاح موفق به جلب رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس نشد و با 145 رأی موافق، 15 رأی ممتنع و 110 رأی مخالف از وزارت علوم رفت.

پس از کنار رفتن «فرجی دانا» دولت «نجفی» را سرپرست این وزارت‌خانه کرد تا نشان دهد چندان توجهی به ایرادات مجلس به «رضا فرجی دانا» نمی‌کند به طوری که رییس جمهور در چندین سخنرانی، رای عدم اعتماد نمایندگان به «فرجی دانا» را با موضوع بورسیه‌ها مرتبط دانست و هیچ اشاره‌ای به موضوع فتنه 88 و نقش آقای «فرجی دانا» در این فتنه خسارت‌بار و میدان دادن او به فتنه‌گران نکرد.

30 مهرماه جاری با نامه‌ای به مجلس «محمود نیلی احمدآبادی» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی کرد. از همان ابتدا پیدا بود به دلیل سابقه ضعیف مدیریتی و همکاری او با فتنه‌گران، عدم موضع گیری و مرزبندی شفاف با موضوع فتنه، نیلی هم نمی‌تواند اعتماد نمایندگان را جلب کند و همین‌طور هم شد.

چه کسی معرفی شود؟
با بررسی دلیل رای عدم اعتماد به آقایان «میلی منفرد»، «فرجی دانا» و «نیلی احمدآبادی» بیش از هر موضوعی، نقش آفرینی و عدم موضع‌گیری شفاف در موضوع فتنه خسارت آفرین 88 این وزرای پیشنهادی جلب توجه می‌کند. به طور متوسط 160 نماینده مجلس بر خط قرمز «فتنه» اصرار می‌ورزند و به هیچ عنوان حاضر نیستند این معیار را در پذیرش یک وزیر نادیده بگیرند. آنها معتقدند؛ وزیر علاوه بر این که نباید سابقه فعالیت در فتنه 88 داشته باشد، بلکه بایستی مرزبندی شفافی با این موضوع داشنه باشد. علاوه بر این، آن شخص نباید سیاسی و سیاست زده باشد و باید نگاه بالادستی و استراتژیک به مساله علم و پژوهش و دانشگاه داشته باشد و در عین هماهنگی با دولت نباید متعهد به جناح سیاسی خاصی باشد.  نمایندگان مجلس همان‌طور که پیش از این که گفته‌اند؛ منتظر گزینه اصلی دولت و معرفی فردی برای سکانداری وزارت خانه حساس علوم هستند که بتواند نگرانی به حق آنها را مرتفع کند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳
0
خوب که وزیر پیشنهادی علوم رای نیاورد.شکرلله