کد خبر: ۶۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۷ آبان ۱۳۹۳

تکواندوکار ایرانی که از سه قهرمان جهان انتقام گرفت+تصاویر

تیم 7 نفره تکواندوی ایران در منچستر انگلیس با کسب دو طلا و دو برنز علاوه بر ثبت یک نتیجه درخشان، به رکوردی جالب در تاریخ ورزش ایران توسط 2 مرد طلایی خود دست یافت.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، سومين دوره گرند پريكس تکواندو سال 2014 انتخابی المپیک برزیل در سالن مركزي شهر منچستر انگليس برگزار شد تا تیم مردان ایران با كسب 2 طلا و 2 برنز در این مبارزات کارنامه ای درخشان از خود بر جای بگذارد. رقابت‌های منچستر در كلاس G4 برگزارشد تا 237 تكواندوكار رنكينگ دار المپیکی از 59 کشور شانس خود را  برای افزايش امتيازات حضور در المپیک 2016 ریودوژانیرو امتحان کنند.

رکورد خارق العاده جوان ایرانی در منچستر/ نوجوان ایرانی یک تنه انتقام چند نفر را گرفت// آماده انتشار 24 ورزشی

شاگردان بیژن مقانلو که در بازی های آسیایی اینچئون خوش درخشیده بودند در این مسابقات هم عالی ظاهر شدند. فرزان عاشورزاده دروزن 58- كيلوگرم (وزن اول المپيک) و مهدي خدابخشي در وزن 80- كيلوگرم (وزن سوم المپيک) طلايي شدند و مسعود حجی زواره در وزن 80- کیلوگرم (وزن سوم المپیک) و سجاد مرداني در وزن 80+ كيلوگرم (وزن چهارم المپيک) به مدال برنز رسيدند. هادی مستعان، محمد باقری معتمد و بهنام اسبقی هم دو نماینده دیگر ایران بودند که به مدالی دست نیافتند.

با تمام این اوصاف آنچه در این مجال جالب توجه به نظر می رسد، اول مسیری است که دو مرد طلایی تکواندو برای رسیدن به هدفشان طی کردند و دوم رکورد خارق العاده ای است که توسط یکی از آنها به ثبت رسید!

یکی انتقام گرفت دیگری رکوردی عجیب زد

** نوجوان ایرانی یک تنه انتقام چند نفر را گرفت
در وزن 58- کیلوگرم تکواندوکار 17 ساله کشورمان بار دیگر چشم ها را خیره کرد. فرزان عاشورزاده در منچستر با شایستگی قهرمان شد تا شرایطش در رنکینگ فدراسیون جهانی بهتر شود. اما نوجوان شایسته تکواندو ایران برای رسیدن به مدال طلا چه رقبایی را پشت سر گذاشت؟ توجه به پیشینه رقبای عاشورزاده نشان دهنده نکات جالبی است که زیر ذره بین قرار دادن آنها خالی از لطف نیست:

انتقام اول
فرزان در مبارزه اول سرجیو کلوب 28 ساله از آلمان را 12-0 شکست داد. حریف آلمانی اولین بار با گرفتن مدال طلای تورنمنت بن آلمان در سال 2003 خود را به عنوان یک مدعی معرفی کرد. کولب سال 2010 نفر سوم اروپا در سن پترزبورگ شد. جالب اینکه این حریف با تجربه در حالی در سالهای 2010 ،2011 و 2012 سه مرتبه متوالی به فینال مسابقات جهانی ارتش ها راه پیدا کرد و دو مدال نقره و یک طلا در کارنامه اش به ثبت رساند که در این سال‌ها فرزان هنوز حضور در مسابقات قهرمانی نوجوانان ایران را تجربه می کرد! کولب که امسال مدال طلای تورنمنت فجیره را بر گردن آویخت، پیش از رویارویی با فرزان و قبول شکست 12-0 در دور اول گرندپریکس منچستر 5 مرتبه با ایرانی ها روبرو شده و 3 شکست و 2 پیروزی برابر ایرانی ها به ثبت رسانده بود.
کولب اولین بار در مرحله یک شانزدهم نهایی مسابقات جهانی نوجوانان 2002 داوود عبدالرضایی را 10-5 شکست داده بود. جالب اینکه دومین حریف ایرانی او فیض ا... نفجم رییس فعلی هیات تکواندو مازندران بود. کولب در یک چهارم نهایی جام جهانی 2006 تایلند با سبک وزن آن سالهای تکواندوی ایران روبرو شد تا اولین شکست ایرانی اش را با نتیجه 0-4 تجربه کند. جالب اینکه خود نفجم در بانکوک قهرمان جهان شد. سرجیو در سال 2011 پای به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جهانی کره گذاشت اما این بار 10-5 به میثم باقری باخت. این آلمانی همان سال به فینال مسابقات ارتش های جهان رسید تا این بار 4-3 به علی شاکری ببازد. کولب خیلی زود در فینال مسابقات جهانی ارتش ها این شکست را با پیروزی 4-2 برابر شاکری تلافی کرد.
به این ترتیب می توان گفت پیروزی فرزان بر این آلمانی به نوعی انتقام شکست شاکری در سال 2012 را از او گرفت.

یکی انتقام گرفت دیگری رکوردی عجیب زد
انتقام دوم
عاشورزاده در دور دوم با تائه مون‌چا از کره جنوبی روبرو شد. این نوجوان مازندرانی با برتری امتیازی 20-8 بلایی سر نماینده کره آورد که در انتهای مبارزه راه خروج از شیاپ چانگ را هم گم کرده بود. تائه حریف کوچکی نبود؛ او یک سال قبل در مسابقات جهانی مکزیک قهرمان شده بود. جالب اینکه مون چا در فینال پائوبلای مکزیک نماینده تکواندو کشورمان هادی مستعان را 8-9 برده بود. به این ترتیب سونامی تکواندو ایران در منچستر دومین انتقام تکواندو را از رقبای سرشناسش گرفت.

انتقام سوم
به گزارش مشرق، فرزان در دور سوم مبارزات منچستر با کارلوس ناوارو مکزیکی دیدار کرد. مبارزی که در سال 2014 موفق شد مدال طلای تورنمنت آزاد سن دومینگو را بر گردن بیاویزد. این مکزیکی در شرایطی به عاشورزاده 11-5 باخت که همین چند ماه پیش در لاس وگاس برنز تورنمنت آزاد آمریکا را بر گردن آویخته بود.
کارلوس در سال 2010 پیش چشم تماشاگران هم وطنش قهرمان نوجوانان جهان شده بود. در تیخوانا ناوارو مبارزه فینالش را برابر محمد سلیمانی از کشورمان برگزار کرد که در نهایت با استفاده از جو پرفشار سالن موفق شد 11-9 حریف ایرانی اش را شکست دهد. به این ترتیب فرزان با 4 سال تاخیر انتقام آن شکست را هم از تکواندوکار مکزیکی گرفت.

رکورد خارق العاده جوان ایرانی در منچستر/ نوجوان ایرانی یک تنه انتقام چند نفر را گرفت// آماده انتشار 24 ورزشی
محو قهرمان اروپا
عاشورزاده در دور بعد با روی براگانسا از پرتغال روبرو شد، قهرمان اروپا در سال جاری میلادی که پیش تر مدال‌های طلا و برنز مسابقات آیندهوون و هامبورگ را هم به کارنامه اش افزوده بود. نماینده مازنی تکواندو براگانسا را 9-6 شکست داد. روی 23 ساله قبل از این دو مرتبه سابقه مبارزه با ایرانی ها را داشت. این پرتغالی اولین بار در فینال تورنمنت سال 2011 صربستان 12-4 هادی شاهوردی را شکست داده بود. بعد هم در مبارزه پای فینال 2014 آلمان 6-9 مغلوب ابوالفضل یعقوبی شد. به این ترتیب در منچستر فرزان عاشورزاده در سومین مبارزه ایرانی- پرتغالی دومین شکست را به روی براگانسا تحمیل کرد.

انتقام در انتقام
فرزان در فینال منچستر، ژائو شوای چینی را هوشمندانه در راند طلایی شکست داد آن هم در شرایطی که در وقت معمول مبارزه 3-3 خاتمه یافته بود. اما ژائو چه سابقه ای در تقابل با ایرانی ها داشت؟ این چینی اولین بار در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جهانی نوجوانان به مصاف دانیال صالحی مهر رفته بود. شوای هم استانی بابلی عاشورزاده را روی شیاپ چانگ مسابقات نوجوانان، میلی متری 4-3 برد. این چینی در دومین برخوردش با ایرانی ها پیش روی هادی مستعان قرار گرفت. در یک هشتم نهایی مسابقات 2013جهانی مکزیک، شوای به نماینده کشورمان 6-7 باخت تا روی شیاپ چانگ مبارزات جهانی ناکام بماند. با این حال داستان مبارزات شوای و هادی ادامه پیدا کرد. این چینی در مسابقات منچستر برای اینکه راه صعودش به دورهای بالاتر را هموار کند مستعان را شکست داد تا با ملی پوش کشورمان بی حساب شود. به این ترتیب نتیجه تقابل او با فرزان در مبارزه فینال وزن 58- برای تکواندو ایران همه جوره مهم بود. عاشورزاده در مبارزه فینال ابتدا با ژائو به تساوی 3-3 رسید اما در وقت طلایی با زیرکی امتیاز چهارم را گرفت تا در دومین تقابل مازندرانی ها با این چینی،انتقام شکست های دانیال و هادی را با هم بگیرد.


** صید 6 طلا در یک سال
به گزارش مشرق، بی تردید مهدی خدابخشی جانشین شایسته کاپیتان یوسف کرمی در تیم ملی تکواندوست. این جوان کرجی در سال 2014 به رکوردی عجیب و رویایی دست پیدا کرد که شاید تا مدت‌ها در ورزش ما پابرجا بماند. خدابخشی در سال 2014 میلادی حضور در 7 میدان بزرگ را تجربه کرد تا با کسب 6 مدال طلا و یک نقره نشان دهد از چه آمادگی روحی و جسمی خوبی برخوردار است.

یکی انتقام گرفت دیگری رکوردی عجیب زد
مهدی در سال جاری میلادی دو گرند پریکس انتخابی المپیک قزاقستان و انگلستان را با چشیدن طعم طلا پشت سر گذاشت. این جوان درتورنمنت بین المللی فجر ایران هم قهرمان شده بود، درست مثل مسابقات آزاد کره. خدابخشی در تاشکند 2014 هم قهرمان آسیا شد، به همان ترتیب که در بازی‌های آسیایی اینچئون طلا گرفت. این جوان خوش آتیه فقط یک مرتبه نتیجه دیدار فینال تورنمنت هامبورگ را واگذارکرد؛ آن هم برابر فرزاد عباللهی دیگر نماینده تکواندو ایران با نتیجه 9-6. با تمام این اوصاف حضور در فینال 7 تورنمنت معتبر و حائز کسب امتیاز در رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو، و کسب 6 طلا و یک نقره، بی‌تردید نتیجه‌ای خارق العاده است که سخت بتوان انتظار تکرارش را کشید.

اوساما بالاخره باخت
خدابخشی در دور اول مسابقات منچستر با اوساما از تونس روبرو شد. این تکواندو کار کم سن و سال در کارنامه اش مدال برنز تورنمنت بلژیک را داشت و سال 2012 قهرمان آفریقا شده بود. اوساما قبل از منچستر دو بار با ایرانی ها روبرو شده بود. این تونسی در مسابقات بین المللی نوجوانان آلمان سال 2002 اول مهدی رفیعی را 12-2 برد و بعد 13-9 صادق موسوی را شکست داد تا قهرمان رقابت‌ها شود. به این ترتیب خدابخشی در سومین تقابل ایرانی ها با اوساما این آفریقایی را 5-4 مغلوب کرد تا تلافی شکست های قبلی را تا حدودی در بیاورد.

ماکسیم دوباره شکست
ماکسیم رافایلوویچ ازبک، دیگر حریف مهدی در انگلستان بود. دارنده مدال‌های طلا و نقره تورنمنت های 2013 مسکو و 2014 فجیره پیش از این یک بار طعم تلخ شکست برابر ایرانی‌ها را چشیده بود. این ازبکستانی که در مبارزه ماقبل فینال مسابقات قهرمانی آسیا-تاشکند 2014- به خدابخشی خورده بود، پیش چشم هم وطنانش، چاره ای جز قبول شکست 3-12 برابر مهدی را نداشت .به این ترتیب در منچستر ماکسیم دوباره به خدابخشی تکواندو ایران باخت، البته این مرتبه 5-3.

آرمن هت تریک کرد، دل نصر خنک شد
خدابخشی در دور سوم مسابقات منچستر، با نماینده ارمنستان در المپیک لندن روبرو شد. آرمن یرمیان که سابقه حضور در لیگ برتر تکواندو ایران راهم داشت 3-0 مغلوب مهدی شد. دارنده 3 مدال برنز المپیک دانشجویان جهان(ازمیر-2005) قهرمانی دانشجویان جهان(بانکوک-2007و بلگراد-2009) این بار نتوانست مثل گرند پریکس قزاقستان از پس حریف ایرانی اش بر بیاید. آرمن پیش از این در مسابقات رسمی بین المللی 3 مرتبه با ایرانی‌ها روبرو شده بود که البته تنها پیروزی اش در مبارزه آخر رقم خورده بود. مردی که در المپیک لندن تا یک قدمی مدال برنز پیش رفته بود 2 بار در فینال مسابقات دانشجویان جهان به روح ا...طالبی باخت. با این حال همین چند ماه قبل در مرحله یک شانزدهم گرند پریکس قزاقستان علیرضا نصر آزادانی چهره سرشناس تکواندو ما را -در راند طلایی- 8بر7 مغلوب کرد. می توان گفت یرمیان درچهارمین تقابلش با ایرانی ها هت تریک باخت کرد.

کوک انگلیسی سوخت
خدابخشی برای رسیدن به دیدار نهایی ابتدا به اجبار برابر مسعود حجی زواره قرار گرفت تا از سد طلایی محجوب تکواندو در بازی‌های اینچئون 9-5 بگذرد. مهدی پس از این در فینال با سرشناس ترین چهره تکواندو بریتانیا آرون کوک روبرو شد. کوک چند ماه قبل از المپیک لندن با مسوولان تکواندو انگلستان دچار مشکل شد تا از لیست این تیم خارج شود. قهرمان اروپا در سال 2010، در سال‌های 2010 و 2011 طلای مسابقات منچستر را برده بود. ضمن این‌که سال قبل در همین مسابقات به گردن آویز برنز رسیده بود. کوک آماده آماده بود، آرون در سال 2014 قهرمان اروپا شد، در منامه، فجیره، وین و سیدنی هم قهرمان شد. به این موفقیت ها مدال طلا گرند پریکس سوژو چین را هم اضافه کنید.

رکورد خارق العاده جوان ایرانی در منچستر/ نوجوان ایرانی یک تنه انتقام چند نفر را گرفت// آماده انتشار 24 ورزشی
با تمام این اوصاف نمی شد واقعیتی را درباره آرون کوک نادیده گرفت. این انگلیسی 5 مرتبه با ایرانی ها روبرو شده بود که حاصل تلاشش ثبت 3 شکست و 2 پیروزی بود. آرون در مسابقات جهانی 2007 چین وقتی سن و سالی نداشت به هادی ساعی 14-8 باخت. یک سال بعد در نیمه نهایی تورنمنت آیندهوون زورش به کوروش رجلی نرسید. حتی در فینال تورنمنت 2009 بلژیک به مهران عسکری 12-10 باخت. اما در دو تقابل آخر آرون با ایرانی ها فرد پیروز کوک انگلیسی بود. این مبارز در فینال تورنمنت 2010 منچستر، فرزاد عبداللهی را 9-7 برد و طلا گرفت. کوک امسال در مرحله یک هشتم نهایی گرند پریکس سوژو چین فاصله ای تا شکست نداشت؛ اما داوران در یک ثانیه پایانی مبارزه اش با مسعود حجی زواره به نماینده کشورمان اخطار دادند تا کرمانشاهی تکواندو در راند طلایی پیروزی را با شکست عوض کند. آرون چند روز قبل در منچستر قصد داشت به سومین پیروزی خود برایرانی ها دست پیدا کند که مهدی خدابخشی جوان و با انگیزه سد راهش شد.
نظرات بینندگان