کد خبر: ۶۲۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳
آیت‌الله حائری‌شیرازی:

ولایت طاغوت از انسان ابن‌سعد می‌سازد/ استکبارستیزی امام‌ حسن(ع) و امام‌ حسین(ع) یکسان بود

آیت‌الله حائری شیرازی گفت نماز و روزه و حج، انسان نمی‌سازد.
آیت‌الله حائری شیرازی استاد حوزه در همایش بزرگ استکبارستیزی با شعار "حماسه حسینی، دیپلماسی خمینی" که با حضور نمایندگان مجلس و تنی چند از مسئولان توسط بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، گفت: مشکل دشمنان اسلام این است که بطن اسلام را نشناخته‌اند، چه در استکبارستیزی، چه در تحلیل قیام عاشورا، انقلاب اسلامی و اقدامات امام راحل؛ مبنای اصلی ما اسلام‌شناسی است و تمام تحلیل‌های غلط غرب به اشتباه در شناخت انسان برمی‌گردد.

به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم؛ وی با بیان اینکه قرآن سراسر کتاب انسان‌شناسی است، تصریح کرد: هرجا نام پیامبر(ص) در قرآن آمده منظور آن انسان عقل است و هر جا در قرآن از جباری اسم می‌برد، منظور آن انسان جهل است.

این استاد حوزه تاکید کرد: بسیاری از دوگانگی‌هایی که آمریکا به آن دچار است، ناشی از این است که انسان را نمی‌شناسد لذا باید به گوشه‌ای مختصر از انسان‌شناسی اسلام و اینکه چرا استکبار چهره‌ای دوگانه دارد، اشاره کنیم. 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) که در قرآن به آن اشاره شده است، توضیح داد: زلیخا در لحظه‌ای که یوسف از آن فرار می‌کند، در مقابل عزیز مصر تقاضای اشد مجازات را برای یوسف درخواست کرد که این یک چهره زلیخا در مقابل عزیز مصر بود و همین زلیخا در حضور زنان مصر که دست‌شان را بریدند، می‌گوید یوسف زیر بار عشق نرفت لذا رفتار او حاکی از جهل او است.

وی تصریح کرد: استکبار تجسم جهل است، بنابراین نباید توقع داشته باشیم که از ما راضی باشد. آمریکا به مردم عالم می‌گوید که ایران حقوق بشر را رعایت نمی‌کند دلیل مقابله آمریکا با ما بهانه رعایت حقوق بشر است، در حالی که آنچه خودش می‌کند عدم رعایت حقوق بشر است.

آیت‌الله حائری با بیان اینکه جنبه عقل و جهل انسان در سیر تکراری قرار ندارد، بیان داشت: جنبه عقل و جهل انسان در سیری ممتد به سر می‌برد و رشد نورانی انسان، مانند رشد علم است، دانش در نسل اول خود به هر جا برسد آن نقطه را آغاز نسل دوم قرار می‌دهد و در ادامه هم به همین صورت است تا اینکه امروز به این حد از علم رسیدیم و لذا جریان بداخلاقی و خوش‌اخلاقی در جهان جریان مستمر است. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که هر چه پیش می‌رود، تضاد زیادتر می‌شود. 

وی گفت: خداوند انسان را با تضاد آفرید که در کنار ذکر عقل، جهل او مزاحمش باشد تا زحمت بیشتری بکشد و اجر افزون‌تری دریافت کند.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اهمیت مسئله ولایت فقیه تاکید کرد: نماز و روزه و حج، انسان نمی‌سازد بلکه اینها در کنار مسئله ولایت هستند که انسان‌ساز می‌شوند. چرا که اگر ولایت الهی باشد با نماز، انسان اصلاح می‌شود اما اگر بدون ولایت و با ولایت طاغوت نماز خواندید، از تو حرمله و ابن سعد ساخته می‌شود.

وی در ادامه افزود: خداوند تمام راه‌های زشتی را بر قاتلان امام حسین(ع) گشود تا هر چه خواستند انجام دهند اما سیدالشهداء به دنبال بندگی و به دنبال انسانیت بود. 

این استاد حوزه با بیان اینکه استکبارستیزی امام حسن(ع) ذره‌ای از امام حسین(ع) کمتر نیست، تصریح کرد: آنچه در واقعه عاشورا در کنار کردار اهمیت پیدا می‌کند، مسئله گفتار است چرا که سخن است که به کار انسان روح و جان می‌دهد و کسی که در خصوص عاشورا تحلیل می‌کند، باید بیان اباعبدالله(ع) را مورد بررسی قرار دهد. استکبارستیزی ما این است که حرفی برای گفتن داشته باشیم چنانکه در زمان گذشته هم امام راحل(ره) حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت. اما شاه هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

وی جنگ امروز را محل نزاع عقاید و اندیشه برشمرد و تاکید کرد: انسان به اندیشه خود، انسان است و داعش بدون اندیشه عمل می‌کند چرا که می‌خواهد قبل از انسان بودن مسلمانی خود را اثبات کند اما اصحاب امام حسین(ع) انسان بودند که مسلمان شدند. اما بنی‌امیه بدون انسانیت خواستند مسلمان شوند.

نظرات بینندگان