کد خبر: ۶۲۵۲۸
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۳
مشاور ظریف:

تا زمانی که برای 13 ابان سالگرد بگیریم آمریکا به ما اعتماد ندارد!

علی خرم مشاور ظریف، اختلافات ماهوی، مبنایی و ریشه ای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا را «سوء تفاهم» نامیده است.
در حالی که بیش از یک سال از تلاش های حداکثری دولت یازدهم برای افزایش ارتباط با آمریکا می گذرد و طی این مدت جز افزایش گستاخی و دشمنی آمریکا هیچ تحول مثبتی در راستای رفع مشکلات کشور بوجود نیامده است،  مشاور وزیر خارجه اظهارات عجیبی را در گفتگو با یکی از روزنامه های زنجیره ای بیان کرده بسیار قابل تامل است.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز؛ علی خرم در بخشی از  گفتگویی که با روزنامه شرق داشته است، اختلافات ماهوی، مبنایی و ریشه ای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا را «سوء تفاهم» نامیده و اظهار داشته است:
 
«با گذشت زمان سوءتفاهمات فیمابین دوکشور، هر روز بیشتر شد. حوادثی مانند گروگانگیری و دخالت نظامی در طبس و مسایل مربوط به جنگ ایران و عراق و اعزام یک تیم آشتی‌جویانه از سوی رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت آمریکا توسط مک فارلین، اتفاقاتی بود که بین دو کشور به‌صورت پیاپی اتفاق افتاد.»
 
در حالی که پیش از این نیز برخی از چهره های شاخص اصلاح طلبان نظیر حمید رضا آصفی؛ الیاس حضرتی و صادق خرازی نیز تصریح کرده اند در یک سال گذشته رفتار آمریکایی ها با ایران خصمانه تر شده است، علی خرم در بخش دیگری از سخنانش نیز با بیان اینکه «به ‌نظر من همه رفتارهای آمریکا پس از انتخاب روحانی دگرگون شد و امروز می‌توان چرخشی جدید در نوع نگاه آمریکا به ایجاد رابطه بین دو کشور دید» مدعی شده روابط ایران و آمریکا حالت دوستانه به خود گرفته است:
 
«به‌صورت ویژه، رفتار آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران تغییر کرده است ... امروز رابطه ایران و ایالات‌متحده از حالت خصمانه خارج شده و حالت دوستانه به خود گرفته است. البته روابط دوستانه‌ای که براساس اعتماد نیست. امروز بیش‌از یک‌سال است که مذاکرات به‌صورت رودررو پیش رفته است.»
 
مشاور ظریف در بخش دیگری از سخنانش که مشخص نیست مبتنی بر چه منطقی است، توافق ژنو  که در شرایط کنونی منجر به تعطیلی بسیاری از تاسیسات هسته ای ایران شده را مرهون نگاه دوستانه آمریکایی ها توصیف کرده! و بدون آنکه توضیح دهد تا کنون چه تحریم هایی «در عمل و عرصه واقعیت» از بین رفته، مدعی شده بسیاری از تحریمها به خاطر نگاه مثبت و دوستانه آمریکا رفع شده است:
 
«به‌نظر من تفاهم ژنو نیز بیشتر مرهون نگاه دوستانه آمریکا بود. در جریان مذاکرات هسته‌ای در ژنو، رفتار لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه به‌طور کامل نمایش‌دهنده موضع اسراییل بود و من فکر می‌کنم این آمریکایی‌ها بودند که توانستند برای رسیدن به توافق، جلو فرانسه بایستند و سرانجام فابیوس نیز همان متن اصلی توافق را امضا کرد و موافقتنامه ژنو به سرانجام رسید. باید توجه داشت که امضای تفاهمنامه ژنو در بسیاری از موارد برای ایران راهگشا بود چرا که به موجب این تفاهمنامه، تحریم‌ها علیه ایران گسترش نیافت و حتی برخی از تحریم‌ها علیه ایران در بخش طلا، کشتیرانی و خرید قطعات هواپیما برداشته شد. به اعتقاد من نگاه آمریکا در یک‌سال گذشته تغییر کرده و امروز مثبت و دوستانه است.»
 
وی در بخش دیگری از سخنانش نیز در مواضعی کاملا متضاد با سخنان رهبر معظم انقلاب هنگام مرخصی از بیمارستان که فرمودند هیچ تعاملی با آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه نداریم، تلاش کرده تا با جعل موضوعات جعلی نظیر همکاری علیه تروریسم، بهانه جدید برای ارتباط گسترده تر با آمریکا پیدا کند:
 
«ایران و آمریکا امروز در مناطق مختلف مانند سوریه و عراق منافع مشترک زیادی دارند و زمینه‌های همکاری مشترک جدی‌ای بین آنها وجود دارد.»
 
اما شاید عجیب ترین قسمت سخنان مشاور ظریف، بخش های انتهایی گفتگوی وی با روزنامه شرق باشد، آنجایی که وی به جای سخن گفتن از طرف مشاور وزیر خارجه ایران، خود را به جای مشاور وزیر خارجه امریکا  می گذارد و بدون اشاره به بلوکه کردن اموال ایران قبل از تسخیر لانه جاسوسی توسط آمریکا، این اقدام انقلابی و درست دانشجویان را به طور غیر مستقیم نکوهش کرده و منجر به خدشه دار شدن غرور آمریکایی ها می داند:
 
«به‌هرحال باید توجه داشت که در ماجرای گروگانگیری غرور ملی مردم آمریکا خدشه‌دار شده و آنها نمی‌توانند از این مساله چشمپوشی کنند. به نظر من، وقت آن رسیده که این دوکشور درباره این رابطه به جمع‌بندی برسند و این رنجیدگی را از میان بردارند. ماجرای ویزاندادن به آقای ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان‌ملل به بهانه حضور ایشان در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا، نشان می‌دهد که آنها هنوز نسبت به این مساله حساس هستند و تا زمانی که این مساله مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار نگیرد این زخم‌کهنه می‌تواند از اعتماد‌سازی بین دوکشور جلوگیری کند.»
 
خرم در نهایت نیز تلویحا خواستار کنار گذاشتن مراسم سالگرد برای مناسبت 13 آبان شده و در اظهاراتی منفعلانه و ذلت آمیز، شرط همکاری مشترک با جامعه به اصطلاح جهانی را کنار گذاشتن این مساله می داند:
 
« من فکر می‌کنم مراسم 13آبان امسال با نگاهی به داخل برگزار می‌شود اما به نظر من در برگزاری این مراسم باید نگاه به خارج را نیز مدنظر قرار دهیم‌. دیر یا زود؛ روزی مجبور خواهیم شد این کار را انجام دهیم. اگر می‌خواهیم در جامعه بین‌المللی به همکاری‌های مشترک بیندیشیم باید این موضوع را در دستور کار خود بگذاریم. این‌کار به هیچ‌وجه کار سختی نیست. اندیشمندان باید در این زمینه بحث و این مساله را برای همیشه حل‌وفصل کنند. تا زمانی‌که این‌کار را نکرده‌ایم آنها به ما بی‌اعتماد هستند و این زخم‌کهنه همچنان سر باز باقی خواهد ماند. به‌نظر من نمی‌توان این نگاه و روش را همچنان ادامه داد. ما منافع دیگری داریم که باید به آنها نیز توجه کنیم. نگاه دولتمردان نیز باید رو به آینده باشد.»
 
توجه در این اظهارات صریح و بی پرده مشاور وزیر خارجه نشان می دهد اشتباه راهبردی چشم داشتن به آمریکا برای حل مشکلات درونی کشور تا چه اندازه در دولت یازدهم رخنه کرده است تا جایی که وی حتی حاضر به دیدن واقعیات یک سال گذشته و افزایش دشمنی های آمریکا علیه ایران نیز نیست و نه تنها از لزوم حذف مراسم 13 آبان در سالهای آینده سخن می گوید بلکه خود را در مقام مشاور جان کری قرار داده و بدون اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا قبل از اشغال لانه جاسوسی، این اقدام دانشجویان ایرانی را موجب مخدوش شدن غرور آمریکایی ها توصیف می کند که باید در آینده نسبت به آن به تفاهم رسید!
 
در هر صورت به نظر می رسد همانطور که در یک سال گذشته بیش از پیش منطق گفتمان انقلاب در لزوم استکبارستیزی تایید شده است، باز هم گذر زمان نیاز است تا جریان های غرب گرا و خوشبین نسبت به دشمن، با دیدن واقعیات عرصه سیاست خارجی در نوع نگاه خود به مسایل کلان و بین المللی تغییر بوجود آورده و بدون هیچ تعصبی، درک کنند که برای حفظ منافع ملی نباید در برابر اقدامات خصمانه دشمن،لبخند زد و هرگونه کوتاه آمدن در این زمینه، به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
17
سلام
یک نفر نیست به این مشاور خام و بیسواد که حتی تاریخ انقلاب اسلامی معاصر را نخوانده بگوید که امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند تسخیر لانه جاسوسی انقلابی است از انقلاب اول بزرگتر
ناشناس
منفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
16
سلام علیکم
ملت شهید پرور انتظار دارد که آقای محمدجواد ظریف هر جه زودتر حرفهای بیهوده و نسنجیده این به اصطلاح مشاور را نه تنها تکذیب که تقبیح کند در غیر اینصورت پیامدهای این سخنان ناپسند به عهده ایشان خواهد بود
والسلام
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
6
از آنانی که برای روفوی قالیچه مذاکرات همه کار می کنند این افاضات نوبر است..
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
7
کودتا کردند عذر خواهی نکردند از صدام حمایت کردند عذر خواهی نکردند بمب شیمیایی دادن عذر خواهی نکردند چند تا جاسوس آشغال سالم به کشورشون برگشتند باید ممنون باشند که مثل خودشون رفتار نکردیم
محدثه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
10
جناب مشاور آمريكا و تمام كساني كه برايش بال بال ميزنند، عصباني باشند و از اين عصبانيت بميرند
ناشناس
منفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
5
حق دارد
سید مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
آقای خرم بنظر میرسد از خرمی سیاستش به خزان نا امیدی رسیده میتونه بره توی باغی یا جایی یه مقدار استراحت کنه تا مغزش بکار بیفته تا فکر نکنه که امریکایی ها زیر پاش فرش قرمز میاندازند
سرباز وطن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
از آقای ظریف خواهش میکنیم در انتخاب مشاوران خود تجدید نظر کنند و افراد ایرانی تحصیلکرده ، با دانش ، سیاست مدار ، فهیم و مورد تایید نظام را استفاده کنید
این مشاوران نبودشان بهتر است از وجودشان
بنده ی خدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
ملت ما میدونن که امریا داره چیکار میکنه. آریکا مگه ما موضع خودمون و تغیی ندادیم مسئولایما میگن رابطه دوستانه شده. چی بگم......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
امیدواریم که تاریخدانان فراموش نکنند که این مملکت زمانی عرصه تاخت و تاز وکشور گشایی روسها بود.امروزکه از همه جا بریده ایم به دامن همین کشور عزیز پناه آورده ایم. چه قدر حافظه تاریخ کوتاه شده! حالا بیایند حساب کنیم که روسیه بیشتر به ما آسیب رسانده یا امریکا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
2
متاسفم جناب آقای ظریف .؟؟؟
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
از برنامه های دولت اینه که حرفهایی که اعتقاد خودشونه توسط مشاورین رئیس جمهور و وزرا بیان میشه تا در جامعه عکس العملها رو ببینن این رفتار یه دیپلمات و سیاستمدار نیست که کشورش رو تضعیف کنه مگر اینکه منافع اون با ملت در تقابل باشه
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
آقای ظریف وظیفه دارد آقای علی خرم را ابتدا برکنار کرده ووظیفه اطلاعات و سپاه آن است که بلا فاصله این ............ را دستگیر وبه اشد مجازات برساند ما ملت ایران اسلامی منتظر برخورد شدید دستگاه اطلاعاتی وامنیتی بااو هستیم.
مدیر سایت
مدیر سایت
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
بخشی از نظر شما به دلیل عدم رعایت مقررات سایت حذف شد.
داود از قم
Netherlands
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
جوجه گقتا که مادرم ترسوست. بخیا لش که گربه هم لولوست.چند قدم دور شد از مادر.گربه جست گلوی جوجه بگرفت.نظرات جوجه سیاسی هامردود است
samii
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
باسلام
این امریکاییهاهستندکه قابل اعتمادنیستند
شاه که اینقدرارام بودرایادمان رفته امریکاچه بلایی سرش اورد
اگرقراربودمراسم نگیریم پس چرابه سفارتش که به مثابه خاکش هست حمله کردیم
خداحافظ
داوود
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
0
برید ....... با این سایت مضخرفتون .
مدیر سایت
مدیر سایت
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳
بخشی از نظر شما به دلیل عدم رعایت مقررات سایت حذف شد.
فرشته ظهوری
بله اون بنده خدا که گفت فتنه گران داعش داخلی هستند راست گفت
اگر دست امثال شماها اقا داوود باشه همه باید سر به نیست بشن و مردم مخالف رو گوش تا گوش سر می برید