کد خبر: ۶۲۵۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳

دیپلماسی تصویر؛ عکس‌های یادگاری سردار سلیمانی چه پیامی دارد؟

تصاویر سردار سلیمانی ثبت خواهد شد تا آیندگان قضاوت کنند که چه کسانی در مبارزه با تروریسم صادق‌اند؛ ایران یا ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که تا دیروز حامی آن بود؟

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ عکس‌های یادگاری امنیتی‌ترین مسئول نظامی ایران؛ این روزها عکس‌هایی که از سردار قاسم سلیمانی در سایت‌های اینترنتی منتشر می‌شود، مخاطبان زیادی پیدا کرده است؛ عکس‌هایی با نیروهای پیشمرگه کرد، نیروهای مردمی عراق، فرمانده سپاه بدر، عکس‌هایی در آمرلی و سایر نقاط عراق. این عکس‌ها در حالی منتشر می‌شود که تا چند سال قبل، از ژنرال سلیمانی تنها چند عکس محدود در اینترنت یافت می‌شد. او آن سال‌ها بیشتر شبیه یک مرد مرموز بود که برخی از رسانه‌های عربی و غربی برای ایران‌هراسی بیشتر، به شخصیت پیچیده او می‌پرداختند. اما حالا ماجرا متفاوت شده است. این عکس‌های یادگاری سردار چرا این روزها منتشر می‌شود؟ در پس این دیپلماسی تصویری چیست؟

دیپلماسی تصویر؛ عکس‌های یادگاری سردار سلیمانی چه پیامی دارد؟

پس از تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا، یک سوال مهم مطرح شد؛ آیا ایران نیز در این ائتلاف شرکت خواهد کرد؟ پاسخ به این سوال البته برای کسانی که سیاست خارجی اصولی ایران را طی سال‌های اخیر پیگیری می‌کردند، چندان سخت نبود؛ ایران به مبارزه آمریکا با تروریسم اعتمادی ندارد. وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پس از یک عمل جراحی از بیمارستان مرخص شد، این بی‌اعتمادی ایران را دوباره بیان و تشریح کرد: «واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌ای هستند تا همان کاری را که در پاکستان انجام می‌دهند و با وجود دولت مستقر و ارتش قوی، بدون اجازه وارد خاک این کشور می‌شوند و نقاط مختلف را بمباران می‌کنند در عراق و سوریه انجام دهند». اما این به معنای این نبود که ایران اهل مبارزه با تروریسم نیست بلکه این کشور به دلیل این‌که تا کنون بارها قربانی تروریسم‌های سازمان یافته بوده است، بیشترین تمایل در منطقه در نابودی تروریسم را دارد. اما ایران برای این مبارزه اصول مشخص خود را دارد؛ اصولی که راه او را از آمریکا و حامیان منطقه‌ای‌اش هم‌چون عربستان جدا می‌سازد. این اصول عبارت‌اند از؛

- مبارزه واقعی با تروریست‌ها بدون تقسیم‌بندی آن‌ها به تروریست خوب و بد

- احترام به حاکمیت ملی کشورهای قربانی تروریسم و تقویت آن‌ها

بر این اساس، از نظر ایران، میان شاخه داعش در عراق و سوریه، جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی که مردم بی‌دفاع را به خاک و خون می‌کشند، تفاوتی وجود ندارد و همه تروریست محسوب می‌شوند. این در حالی است که آمریکا رسما از بخشی از تروریست‌های سوریه دفاع و حمایت مالی و نظامی می‌کند. بر اساس اصل دوم، ایران به خود اجازه نمی‌دهد تا برای مبارزه با گروه‌های تروریستی، حاکمیت ملی کشورهای دیگر را نقض کند. لذا سعی می‌کند تا با مراودات نظامی و دیپلماتیک، شرایط مساعد برای کمک‌های مشورتی و حتی نظامی خود به دیگر کشورها را فراهم سازد. در خصوص عراق و سوریه نیز ماجر همین‌گونه است. ایران بر اساس درخواست دولت‌های این دو کشور، در مقام یک مستشار نظامی برای نیروهای نظامی آن‌ها وارد شده است. حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق نیز بر همین اساس است.

دیپلماسی تصویر؛ عکس‌های یادگاری سردار سلیمانی چه پیامی دارد؟

اما انتشار عکس‌های او در عراق، به دنبال این هدف است که جدیت ایران در مبارزه با داعش را نشان دهد. در حالی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تا کنون دستاورد عینی مشخص و قابل توجهی در عراق کسب نکرده که ایران از مدت‌ها قبل و با درخواست دولت عراق، با ارائه مشورت‌ها و انتقال تجربه‌های خود به نظامیان این کشور در مبارزه با داعش یاری می‌رساند. قطعا حضور ایران در عراق، به این معنا نیست که ارتش عراق توان مقابله با داعش را ندارند چرا که این روزها ارتش و نیروهای مردمی عراق بدون کم‌ترین کمکی موفق به اجرای عملیات‌های سرنوشت‌سازی هم‌چون آزادسازی جرف الصخر شده‌اند؛ عملیاتی که ادامه حیات داعش در عراق را با دشواری‌هایی روبرو کرده است. این حضور ایران، نشان‌گر اتحاد دو کشور در مقابل گروه‌های تروریستی‌ای است که منافع مردم و مسلمانان را هدف گرفته است؛ نشان‌گر این است که ایران برای مبارزه با تروریسم، منتظر ائتلاف‌سازی‌های نمایشی نمی‌ایستد.

تصاویر سردار سلیمانی ثبت خواهد شد تا آیندگان قضاوت کنند که چه کسانی در مبارزه با تروریسم صادق‌اند؛ ایران یا ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که تا دیروز حامی آن بود؟

دیپلماسی تصویر؛ عکس‌های یادگاری سردار سلیمانی چه پیامی دارد؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳
0
پیام سردار حاج قاسم سلیمانی به داعش : "اگر پایتان به حرم سید الشهدا علیهم السلام برسد و نماز ظهر را با سربازان امام خامنه ای به جماعت در بقیع می خوانیم.".....
فرهادخسروی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳
0
بسم الله الرحمن الرحیم...سلام برسرادربزرگ ایران قاسم سلیمانی درودخداوند برشما من دوست دارم به جنگ بروم خواهش میکنم بادرخواست من موافقت کنین ازشماخواهش میکنم ای سرداربزرگ به من اجازه جنگ بدهین تاجانم رافدای رهبرعزیزم بکنم