کد خبر: ۶۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳

مصرف گاز خانگی ۳ برابر شد/ وعده افزایش تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز به زمستان نمی‌رسد

با سرد شدن هوا میانگین مصرف گاز در بخش خانگی به ۳۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.
همزمان با سردشدن هوا از روزهای ابتدایی هفته جاری و بارش برف و باران در بسیاری از مناطق کشور مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد با کاهش ٨ درجه ای میانگین دما در کشور پیش بینی می‌شود در صورت تداوم و پایداری کاهش دما تا روز چهارشنبه ١٤ آبان‌ماه میزان مصرف گاز در کشور به طور میانگین به ٣٥٠ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس؛ با ورود اولین موج سرما در اواخر مهرماه مصرف گاز بخش خانگی از میانگین مصرف 120 میلیون متر مکعب در روز به بیش از 220 میلیون رسید، اما براساس گزارش شرکت ملی گاز به نظر می رسد در آبان ماه مصرف گاز با افزایش 130 میلیون متر مکعبی در بخش خانگی مواجه شود.

به گزارش فارس متوسط مصرف گاز در بخش خانگی نشان می دهد در ماه های سرد سال گذشته متوسط مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری با عبور از مرز 420 میلیون متر مکعب یک رکورد جدید به نام خود ثبت کرد اما برای زمستان سال جاری در حالی هنوز خبری از افزایش تولید گاز در پارس جنوبی نیست که تعداد مصرف کنندگان گاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته است.

بر این اساس در صورتی که سردی زمستان سال گذشته تکرار شود قطعا متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری به بیش از 500 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسیدکه ثبت این میزان مصرف گاز، به منزله اعمال محدودیت‌های جدید در گازرسانی به صنایع، نیروگاه‌های برق و پتروشیمی ها خواهد بود.

امسال نیز رئیس جمهور و وزیر نفت بارها از افزایش تولید 100 میلیون متر مکعبی گاز از 5 فاز پارس جنوبی به ظرفیت کنونی خبردادند، اما به نظر می‌رسد تمام این 100 میلیون افزایش تولید گاز در فصل زمستان به مدار نرسد و بخشی از این حجم گاز تا پایان سال 93 و چه بسا تا اوایل سال 94 وارد چرخه عرضه شود.

به همین دلیل حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اخیرا در گفت وگو با برخی از رسانه ها اعلام کرده است لزوم صرفه جویی در مصرف گاز برای تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی در فصل زمستان وجود دارد اما شرایط در زمستان سال 93 بهتر از سال 92 خواهد بود.
نظرات بینندگان