کد خبر: ۶۲۵۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۳
رییس کمیسیون معماری شورای شهر شیراز:

لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) بازگشت به قوانین دوران طاغوت است/ طرح تفضیلی بافت تاریخی شیراز معطل چیست؟

چرا با توقف طرح، شهر و مردم و توسعه حرم را جریمه می‌کنید؟
به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز ضمن یادآوری اینکه استان فارس افتخار داشت در اردیبهشت سال ۷۸ میزبان قدوم مقام معظم رهبری باشد، گفت: در این سفر معظم له ضمن توجه به نیازهای مردم استان فارس، شهر مقدس شیراز را به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) مزین فرمودند که آثار و برکات بی‌شماری از جمله ارتقاء جایگاه معنوی شیراز و گسترش فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم را به ارمغان آورد.

ابراهیم شعرا در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز تصریح کرد: به‌منظور تحقق بخشیدن عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در سال ۸۹، شورای عالی معماری و شهرسازی طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم احمد بن موسی(ع) را در راستای کاهش بار ترافیکی جهت سهولت در امر تردد زائرین و عابرین منطقه و همچنین دسترسی به مناطق مسکونی بافت قدیم فرهنگی- تاریخی تصویب کرد و توسعه اطراف حرم با احداث صحن بزرگ مسقف و خیابان نه دی و بهسازی اطراف حرم مطهر آغاز شد.

وی ضمن اظهار تأسف از اینکه‌‌ شورای عالی معماری و شهرسازی چهاردهم آبان به دلیل عدم ارائه نقشه‌ها و اسناد تکمیلی و همچنین مغایرت بند شش مصوبه با ضوابط میراث فرهنگی اجرای این طرح را لغو نمود، این سوال را مطرح کرد که چرا با توقف طرح، شهر و مردم و توسعه حرم را جریمه می‌کنید و دستگاهی که تهیه نقشه به‌عهده آن بوده را مواخذه نمی‌کنید؟!

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز مغایرت مصوبه با ضوابط میراث فرهنگی را به معنای تخریب خانه‌های تاریخی عنوان و تاکید کرد: حفظ و بازسازی خانه‌های تاریخی و ثبت شده را برای به نمایش گذاشتن فرهنگ و هنر اسلامی دیرین این شهر را تأیید و حمایت می‌کنیم اما آنچه که تاکنون اتفاق افتاده تخریب تدریجی این آثار به‌علت عدم توجه و نگهداری آن‌ها توسط‌‌ همان سازمان مربوطه است به گونه‌ای که ممکن است در اثر یک زلزله چند ریشتری بر سر ساکنین آن آوار شود.

شعرا با بیان اینکه اکنون شاهد تخلیه تدریجی بافت تاریخی به علت عدم امکان ارائه خدمات شهری و اورژانس هستیم، افزود: همزمان با تخلیه ساکنین بافت قدیمی، معتادین و افاغنه و قاچاقچیان در این خانه‌ها جایگزین شدند که رواج فساد در آن کاملا ملموس است و آن بافت به یک محیط مشمئزکننده‌ای برای ساکنین و گردشگران تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز تاکید کرد: سرمایه گذاری برای احیا و بهسازی خانه‌های تاریخی به عنوان مراکز گردشگری و زائرسرا به علت عدم صدور مجوزهای لازم متوقف و انگیزه لازم برای سرمایه گذار را سلب نموده است.

وی خاطرنشان کرد: گذرگاه‌ها و خیابان‌های محل رفت و آمد ساکنین این محلات در مناسبت‌های ملی و مذهبی که در حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود، بسته و رفت و آمد مردم و زائرین مختل می‌شود.

شعرا با بیان اینکه اگر این وضع ادامه پیدا کند از بافت قدیم شیراز جز ویرانه‌ای باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: معلوم نیست شورای عالی معماری و شهرسازی که چند سال است تصویب طرح تفضیلی بافت تاریخی شیراز را معطل گذاشته با لغو کردن طرح توسعه حرم شاهچراغ درصدد خدمت به این بافت و حرم است یا اهداف دیگری دارد.

عضو شورای شهر شیراز لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) را بازگشت به قوانین دوران طاغوت دانست و از مسئولان استانی، اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس و وزیر مسکن و شهرسازی تقاضا کرد که در این خصوص ساکت نمانده و اعتراض خود را اعلام نمایند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حقگو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳
0
از بدعت گذار بیش از این انتظار نیست.