کد خبر: ۶۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۳

طرح اصلاح پول ملی به حاشیه رفت

با گذشت بیش از 3 سال از آغاز طرح پر سر و صدای اصلاح پول ملی، بانک مرکزی با حذف نظرسنجی از سایت، اجرای این طرح را به حاشیه برد.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، 25 تیرماه سال 1390 بود که بانک مرکزی اطلاعیه شماره یک طرح اصلاح پول ملی را منتشر کرد و از مردم خواست در نظرسنجی این بانک برای اجرای طرح مشارکت کنند.

راه مشارکت مردم در این نظرسنجی مراجعه به سایتReform.cbi.ir  بود که در آن اظهار نظر درباره میزان اسکناس و سکه موجود در کشور، ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک، نام‌های پیشنهادی برای واحد جدید پول ملی و تعداد صفرهای پیشنهادی برای حذف شدن از پول موجود ممکن بود.

این طرح که جزو 7 محور اساسی طرح تحول اقتصادی دولت بود به طور جدی مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفت، تا جایی که رسانه‌ها هر چند وقت یک ‌بار جزئیات نظرسنجی مردمی را منتشر می‌کنند. بر اين اساس "پارسي" و "تومان" در صدر نام‌هاي مورد علاقه مردم براي واحد جديد پول ملي (اسكناس) قرار داشت. همچنين "دريك" نام مورد علاقه مردم براي پول فرعي جديد (سکه) بود.

اوج تلاش دولت و بانک مرکزی برای اجرای این طرح با وقوع بزرگترین اختلاس بانکی در کشور همزمان شد و آن را به طور کلی به حاشیه برد.

حتی یک بار محمود بهمنی رییس کل وقت بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر این که سرنوشت طرح اصلاح پول ملی به کجا انجامید،‌ گفت که فعلا نظام بانکی کارهای مهمتری از آن دارد. اشاره غیرمستقیم او به اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بود که مانند یک سونامی، مدیران بزرگترین بانک‌های کشور را درگیر کرده بود .

پس از آن که طرح اصلاحات اقتصادی دولت نهم و دهم فقط به هدفمندی یارانه‌ها و آن هم به شکل پرداخت ماهیانه 45 هزار و 500 تومان به همه مردم محدود شد، طرح اصلاح پول ملی هم متوقف شد؛ گرچه به گفته مقامات همان دولت این طرح در حال بررسی کارشناسی در بانک مرکزی بود.

این روزها اما نه تنها دیگر حرفی از اصلاح پول ملی نیست،‌ بلکه لینک مربوط به سامانه نظرسنجی نیز سایت بانک مرکزی حذف شده‌است. از سوی دیگر سایت Reform.cbi.ir  نیز به طور کامل از کار افتاده‌است.

این روزها بانک مرکزی که پیش از این به دنبال جلب نظر مردم برای اصلاح پول ملی بود، سامانه نظرسنجی جدید راه‌اندازی کرده و از مردم خواسته تا نام و نشان موسسات اعتباری غیرمجاز را در آن ثبت کنند!
نظرات بینندگان